2026-01-19, 07:58
Medlem
BlyatMans avatar
Efterfrågan är svaret, det finns knappt någon kvar i landet som vill åka in på ett bankkontor. Du löser det mesta digitalt.
Säger inte att det är bra men det är så det blir när folket är nöjda.
Citera
2026-01-19, 09:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Svenska banker har köpt upp och konsoliderat all konkurrens på den vanliga marknaden och lagt ner nästan alla kontor och sparkat all personal i sverige och tömmer samhället på våra pengar utan att ge nån service tillbaks och vägrar göra sitt grundjobb att hantera riktiga pengar och är dryga och vägrar numera släppa in sina kunder på kontoren trots att de har sjuka öppettider på 3timmar om dan och vägrar att ge ut dina egna pengar om du vil ta ut dom imorgon.

Det är bara bankerna som pga monopol och ett lågbegåvat svenskt folk som betalar allt med swish och kort som godkänner alla försämringar banken gjort och gör bankens jobb hemma på datorn och betalar trippelt för det utan att klaga + genom mer skatt och mer arbetslöshet betalar det om och om igen.

Pga detta som de kan göra vad de vill mot sina kunder.

Varför klagar svensken på att ica tar vinster när de faktiskt förser hela landet med mat och har extremt bra öppettider varenda dag?

De 4 storbankerna har senaste 5åren gjort 770000 miljoner kronor i vinst efter alla utgifter trots att de bara levererar lufttjänster och trycker digitala låtsaspengar och skapar inflation.

det betyder 20miljoner kronor varenda timme eller närmare 500miljoner kronor varenda dag av våra pengar.
Varför klagar inte svensken då?
Eller är det bara ica som förser svensken med riktig mat som är skurkar(som i sammanhanget gör småvinster)

Tänk om ica,hemköp,willys,citygross och coop,lidl skulle göra samma sak som bankerna och köpa upp alla småbutiker som finns kvar på samma sätt och skulle göra samma sak mot sina kunder.

Undrar om svenska folket då äntligen skulle klaga?

-Nya öppettider på ica blir måndag till fredag kl 09 till 13 för att spara in på personalkostnader och ha minimalt med personal.
Det kostar med ob tillägg på helgerna och på kvällar så då behöver man inte ha öppet.
Det är ju onödigt att ha svensk personal i onödan.

-Man skulle stänga ner 80% av alla butiker för att spara in på personal .
Det är ju onödigt då man kan tvinga folk att beställa online och ta extra höga avgifter för plock och annat.

-Vill kunden ha bakeoff brödet uppvärmt i ugn blir det en kostnad på 20kr.

Ifall kunden missat att beställa 1liter mjölk eller 1paket kaffe och ska vara jobbig och ändå vill besöka butiken mellan kl 09 och 13 på måndag så får kunden ringa på en ringklocka och snällt be att få komma in.
Dock släpper man inte längre in kunder utan skickar hem kunden för att beställa en tid.

Har kunden tur så finns det en ledig tid på onsdag morgon kl 09.15 på andra sidan stan för man stängde ner så många butiker att det finns ont om spontana tider i de närmaste butikerna som finns kvar.
Det är kundens fel att han inte planerat förra veckan när han beställde hem varor.

Han kan ju göra en online beställning med express pickup och expressleverans till imorgon men expressleverans för 1 paket kaffe kostar 199kr.

Vill kunden köpa lågvinstvaror som frimärken,mjölk,telefonkort,cigaretter så tillkommer dessutom extra hanteringsavgift på 39kr för det är inte lönt för willys att plocka ihop grejer med så låg vinst.

Tillkommer självklart en paketavgift på 99kr för paketet när du beställer hem veckohandlingen.

Vill du returnera en vara så får du beställa tid och sen komma och visa upp varan nästa fredag kl 09.10 och betala en returavgift på 25% av varans pris.
Självklart kan de inte jobba gratis och hålla på och ta emot returer på färskvaror och annat.Det är ju jobbigt och kostar pengar.

Man har ju tagit bort konkurrensen och kan göra vad man vill och kunderna har inget val så de e lugnt.
Svensken accepterar allt.

Eller är det nån skillnad på när andra företag skulle göra samma sak som bankerna?
Sanningen kan sammanfattas i att samhället i stort smittats av det mycket elaka viruset Egoismen.

Agendan är att så mycket det bara går försöka roffa åt sej.

Bankerna är i mitt tycke rena svin!
De har även klätt på sej mandatet att leka polis, där du utan omsvep tas in på förhör om du ex.vis ska köpa något dyrare, ex.vis en bil för kanske 250k.
Trots att pengarna finns på mitt konto åker man på ett förhör om varför, och varifrån pengarna kommer mm. mm.

Samtidigt har ex.vis Swedbanks ledning blivit dömda för penningtvätt.

Även ICA är enligt mej maffia!

De har oftast "extrapriser" eller "stammispriser" som trots detta ligger högre än Willys ordinarie priser trots exakt samma vara.

Vårt djupt egoistiska samhälle skulle jag kunna skriva spaltmeter om...
Ex.vis varför statliga Vattenfall har en VD som har ca 1,7 miljoner i månadslön.. Sjukt är bara förnamnet.

Kan sammanfattas i att vi har lyckats skapa ett sjukt samhälle.
Citera
2026-01-19, 11:47
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det finns redan ett statligt bank-id, som bygger på biometri, där du inte behöver ha med en bank att göra. Och om du oroar dig för människor som blivit spärrade från myndighetskontakter på grund av att de tappat sitt bank-id, så är jag säker på att socialjouren kan hjälpa till. Det är inget vi behöver en massa bankkontor för.

Jag har själv varit med och drivit servicekontor på en myndighet, och det var uteslutande tre kundkategorier som besökte kontoren:
1. Invandrare, som aldrig orkat lära sig svenska
2. Rättshaversiter och förvirrade psykiskt sjuka
3. Översociala pensionärer
Stötte ALDRIG på någon som sumpat sin bank-id, och av den anledningen behövde hjälp med ansökningar osv.

Dina ständiga fetningar får mig för övrigt att tänka på Jakob Carlanders bok om rättshaverister. De använder ALLTID rikligt med fetningar, versaler och understrykningar.
Vad mycket skitsnack. Sverige är ett av få länder som inte har ett statligt bank-id. Socialtjänsten kan verkligen inte utfärda bank-id.

Människor som gillar det privata monopolet på BankID är av samma skrot och korn som "rent mjöl i påsen". TS observation är lite överdriven men fullständigt korrekt. Varför betalar svenskar ens för ett bankkonto? I många länder får du konto plus kort gratis (banken får nämligen cash-back på dina köp av Visa och Mastercard!). Någon riktig service finns inte. En hemsida kostar inte många ören att driva. Svensken accepterar som vanligt att böja sig fram och bli tagen i baken.
Citera
2026-01-19, 11:51
Medlem
Att bankerna har öppet 24/7/365 stämmer inte. Jag har stött på svårigheter, flera gånger att göra transaktioner sent på kvällen eller på natten.
Dessutom råkade ja tappa telefonen och behövde söka ett kontor för att få att ett nytt bankID. Detta hände drygt ett år sedan. Idag kan du inte bara knalla in, som jag gjorde, utan måste beställa tid just på det kontoret.

För sju år sedan hade jag en person på banken som man kunde bolla och deala med I olika ekonomiska frågor. Idag gör man digitala standard avtal eller högst ha kontakt med en finnig fjortis som upprepar det som jag redan har läst mig till.

Jag ar inte bitter men vill ha möjligheten att kunna besöka ett kontor vid behov.
Senast redigerad av Mypointis 2026-01-19 kl. 11:54.
Citera
2026-01-19, 12:05
Medlem
Citat:
Svenska banker har köpt upp och konsoliderat all konkurrens på den vanliga marknaden och lagt ner nästan alla kontor och sparkat all personal i sverige och tömmer samhället på våra pengar utan att ge nån service tillbaks och vägrar göra sitt grundjobb att hantera riktiga pengar och är dryga och vägrar numera släppa in sina kunder på kontoren trots att de har sjuka öppettider på 3timmar om dan och vägrar att ge ut dina egna pengar om du vil ta ut dom imorgon.
Man hoppas ju att skribenten Blatteman någon gång får fungerande terapi som hjälper honom att bli frisk.

* Nja, vad jag kan se finns det massor med banker. (Dvs företag med banktillstånd). Och jag är kund hos ett flertal. Det är ingen brist på konkurrens.

* Att man lägger ned kontor är ju rationellt. Jag sköter alla mina bankärenden hemifrån. (Om jag någon gång tvingas till ett bankkontor är det med en stor mängd svordomar).

* Givet att jag sköter mina bankärenden hemifrån så utför bankerna defacto sitt grundjobb. Och jag har inga klagomål på det. (För en sådär 20 år sedan fick jag faktiskt klaga på skandiabanken som då bytte ut en välfungerande nätbank mot en som var seg som sirap. Helt hjärndött).

* Vad riktiga pengar är för något är synnerligen oklart. Finns det oriktiga pengar?
De fordringar jag har på banker jag har tillgångar hos hanterar bankerna då iaf utan klagomål.
(Pengar = fordringar på banker).

Citat:
Det är bara bankerna som pga monopol och ett lågbegåvat svenskt folk som betalar allt med swish och kort som godkänner alla försämringar banken gjort och gör bankens jobb hemma på datorn och betalar trippelt för det utan att klaga + genom mer skatt och mer arbetslöshet betalar det om och om igen.
Försök få någon terapi.

Att man betalar med swish och kort och via dator hemifrån är för att det är att föredra. Det är en förbättring av livskvaliten.

Du vill bara försämra livskvaliten för människor.

Sedan betalar jag mindre för banktjänsterna än om det suttit svindyra anställa och gjort jobbet. Bara se vad hantverkare kostar. Bankerna är fördömen.

Citat:
Varför klagar svensken på att ica tar vinster när de faktiskt förser hela landet med mat och har extremt bra öppettider varenda dag?
De som klagar är bara super-egoister. Dom får psykbryt av tanken på att någon annan tjänar något.
Men dom är så enfaldiga att dom kan inte gå till COOP istället, som går med förlust.

Det är blotta existensen av någon som tjänar något som leder till att dessa blir hysteriska.
Den enda politiks om är ok för dom är den Nordkoreanska där staten sköter allt och ingen privat egendom finns.
Men det leder till misär, undernäring och svält. Det vill inte idioterna heller ha. Det dom behöver är att gå om grundskolan 5-6 ggr.

Citat:
De 4 storbankerna har senaste 5åren gjort 770000 miljoner kronor i vinst efter alla utgifter trots att de bara levererar lufttjänster och trycker digitala låtsaspengar och skapar inflation.
Tittar man på deras balansomslutning så balanserar dom på en knivsegg.
Så länge dom lyckas balansera går dom plus.

Men så där vidare avkastning på kapitalet har det inte varit de senaste 20 åren.
Citera
2026-01-19, 12:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Vad mycket skitsnack. Sverige är ett av få länder som inte har ett statligt bank-id. Socialtjänsten kan verkligen inte utfärda bank-id.

https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
Citera
2026-01-19, 12:27
Medlem
Citat:
Vad mycket skitsnack. Sverige är ett av få länder som inte har ett statligt bank-id.
Hm, du vill stå 10 år i kö för att få ett bank-id av Trabantkvalitet.

Ja, jag önskar faktiskt att du kunde få det. Men du skulle ju kunna vänta i 10 år med att få dig ett bank id. Och så donerar du 1000 kr till den utfärdande banken.
Och varannan gång du skall använd bank-id så låtsas du att det inte fungerar. Då har du emulerat ett statligt bank-id.
Citera
2026-01-19, 12:32
Avslutad
Jag vet inte vilken bank TS har men min bank är öppen dygnet runt.

Aldrig haft problem att få in/ut en större summa kontanter. Visst de ställer barnsliga frågor och kräver lite planering men det är ju inte bankens fel utan beror främst pga. hur lagstiftningen ser ut idag.
Citera
2026-01-19, 15:33
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hm, du vill stå 10 år i kö för att få ett bank-id av Trabantkvalitet.

Ja, jag önskar faktiskt att du kunde få det. Men du skulle ju kunna vänta i 10 år med att få dig ett bank id. Och så donerar du 1000 kr till den utfärdande banken.
Och varannan gång du skall använd bank-id så låtsas du att det inte fungerar. Då har du emulerat ett statligt bank-id.
Fungerar det så med ditt riktiga ID? Måste du vänta 10 år på ett pass? Är ditt körkort av "trabantkvalitet"?

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
Vad pinsamt korkad du är. Du har ju inte ens bemödat dig att läsa hemsidan som du länkar till. Freja är ett börsnoterat företag där svenska staten inte äger en endaste aktie. Att du dessutom jobbat på en bank förbättrar inte situationen.

https://frejaeid.com/finansiell-info/aktien/

TS har helt rätt. Banker är svindlare och parasiter på det svenska samhället. En ren samhällsfara.
Citera
2026-01-19, 15:36
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Vad pinsamt korkad du är. Du har ju inte ens bemödat dig att läsa hemsidan som du länkar till. Freja är ett börsnoterat företag där svenska staten inte äger en endaste aktie.

Det är ett statligt godkänt ID. Du behöver inte besöka en bank för att skaffa det.

Citat:
Att du dessutom jobbat på en bank förbättrar inte situationen.

Jag tror inte att du läste mitt inlägg ordentligt, för det var inte det jag skrev.
Citera
2026-01-19, 17:42
Medlem
Citat:
Fungerar det så med ditt riktiga ID? Måste du vänta 10 år på ett pass? Är ditt körkort av "trabantkvalitet"?
Det är för att privat sektor sköter det mesta av jobbet.

För ett mer fullständigt statligt så blir det en helt annan sak.

Varför skulle det inte bli Trabantnivå tänker du.

Citat:
TS har helt rätt. Banker är svindlare och parasiter på det svenska samhället. En ren samhällsfara.
Man vad kommer det sig då att inte du TS och de andra gråterskorna har gått ihop och startat en snäll bank. Som inte har ett dåligt uppförande. Och som inte går med vinst.

Verkar inte det lite retarded att inte ha gjort det för länge sedan, med de uppfattningar ni har om banker.

Ni är väl inte helt odugliga?
Citera
2026-01-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Tips; du bör inte ljuga om saker som är väldigt lätt att kontrollera:

https://www.sverigesradio.se/artikel/sveriges-fyra-storsta-banker-gjorde-en-vinst-pa-totalt-46-miljoner-forsta-kvartalet-2025

Ett tips.
Du borde kanske utbilda dig lite och läsa länken du skickar först så att du slipper göra bort dig.

Om du skulle läst innehållet du skickade så skulle du sett att det förstås är miljarder.
Ingen kan väl vara så korkad att tro att de 4 bankerna gjort endast 45miljoner i vinst år 2025.

Och har du lärt dig i skolan vad ett kvartal är?
Jo det är en del av ett år.

Alltså 3 månader som de 4 bankerna gjorde 46000 miljoner i vinst på.
46 miljarder de 4 bankerna tagit ur från ekonomin gäller för ett kvartal
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-20 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in