2026-01-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nej, jag är helt för att man tar till de rättsmedel man kan om man tycker sig ha blivit utsatt.

Jag tror däremot att stigmat av att bli uthängd för en sån här sak gör så att de allra flesta aldrig skulle komma på tanken att göra något åt saken, och just därför har de kunnat hålla på så länge utan att stöta på patrull.

Ja absolut, jag förstår hur du menar.
Tycker det är starkt av personen i fråga att våga ställa Dumpens ansvariga inför rätta.
Citera
2026-01-20, 17:09
Medlem
WordWarriors avatar
Mycket bra! Rättskipning ska ske i domstolar, där bevis granskas och vägs samman, och inte genom pöbelvälde och utpressningsverksamhet. Hoppas nu att fler stämmer Dumpen, inte minst de som förlorat en anhörig i självmord.
Citera
2026-01-20, 17:17
Medlem
Flashshits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/juryn-dom-dumpen-profilen-for-grovt-fortal/

Syftet helgar inte medlen….
Citera
2026-01-20, 17:21
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/juryn-dom-dumpen-profilen-for-grovt-fortal/

Syftet helgar inte medlen….

Min favorit är "Sara Nilsson säger att hon varit ”fullt medveten” om vad Dumpen publicerat och hur det sett ut."

Kanon Sara, fick hon rådet av sin advokat att uttrycka sig sådär?
Citera
2026-01-20, 17:39
Medlem
barkeepers avatar
Det känns lite som när gängmedlemmar skjuter andra kriminella. Låt dom hållas. Dumpen kan hänga ut pedofiler, och advokaterna kan puckla på dumpen utan att jag känner empati för någon sida.

Men rent juridiskt är det intressant. Känns som en solklart fall av förtal, precis som hela dumpen-setupen.
Citera
2026-01-20, 17:40
Medlem
Detta är en storm i ett vattenglas.

Pundar-Sara har redan miljonskulder. Hon kommer alltså inte kunna betala böter eller skadestånd den här gången heller.

Hon får villkorligt fängelse vilket inte innebär något rent konkret.
Citera
2026-01-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skulle det sluta med böter för Sara och Patrik är jag beredd att bistå, de gör ett jobb som samhället i dag inte klarar av. De lockar fram gäddorna ur sumpvattnen de simmar i.

Nej, grovt förtal har minst fängelse i 6 månader och högst 2 år som straffskala. Böter kommer inte på tal.
Juryn har redan rekommenderat åtal med minst fängelse. Patrik har inget med detta att göra mer än att folk kanske stämmer han civilrättsligt. Dock lär vissa videoklipp visa en del andra brott som de här två har begått på vägen.
Citera
2026-01-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
I det här fallet rör det sig om 400000. Enligt Saras IG.
Ja, för förloraren blir det dyrt!
Citera
2026-01-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Juryn har redan rekommenderat åtal med minst fängelse. Patrik har inget med detta att göra mer än att folk kanske stämmer han civilrättsligt. Dock lär vissa videoklipp visa en del andra brott som de här två har begått på vägen.
Juryn rekommenderar inte åtal, den friar eller fäller. Domstolen bestämmer sedan straffet vilket i princip alltid brukar bli villkorlig dom för en förstagångare (henne tidigare brottskarriär är nog inte relevant här).
Citera
2026-01-20, 17:53
Medlem
Vore intressant med namnen på jurymedlemmarna som vill skydda pedofilers rätt att våldta barn.
Citera
2026-01-20, 17:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, grovt förtal har minst fängelse i 6 månader och högst 2 år som straffskala. Böter kommer inte på tal.
Sedan när började Sverige ha jury?
Citera
2026-01-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sedan när började Sverige ha jury?

Tja, när bröjade vi använda jury i vissa högre skyddade mål? Det kanske Enterprise kan svara på, om det är 1974 eller om det är 1734.

TF 12kap
3 § I tryckfrihetsmål som gäller ansvar för brott ska en jury som består av nio medlemmar pröva om brott föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in