2026-01-20, 09:38
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Gaza verkar ha strukits ur Trumps fredsråd helt nu. Man ska betala Trump en miljard dollar för att få vara med. Efter tre år så får Trump bestämma om man får fortsätta. Alltså om man har strukit honom medhårs hela tiden eller om man vågat säga emot honom. Vilket skämt. Hittills är det väl Argentina och Ungern som tackat ja. Ingen överraskning vilka länder som dras till detta.

Men USA är en demokrati på pappret och om tre år så är Trump inte president längre enligt USAs konstitution. Detta visar bara att han inte har några planer på att stiga ner från presidentposten utan tänker sitta där tills han dör.
Samt att Trump ska vara ordförande så länge han känner för det själv ska välja sin efterträdare.
Tydligen ska även Jared Kushner (merit: Trumps svärson) samt Steve Witkoff (merit: Trumps smörgåsnisse och golfkompis, Putins springpojke) sitta med. Undrar om de också ska slanta upp en miljard dollares? Detta känns som ännu ett scam från "Orange Jesus".
Citera
2026-01-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är ju rintressant att Ryssland kallar USA:s agerande i Venezuela för ”en akt av väpnad aggression”. Begreppet "armed aggression" är centralt i FN-stadgan och används normalt endast när en stat anser att en annan stat brutit mot våldsförbudet i FN-stadgan, , alltså mot folkrätten.

Rysssland betonade Venezuelas suveränitet, rätten att själv bestämma sin framtid utan militär inblandning
och att Latinamerika ska vara en ”fredszon” enligt deklarationen från 2014. = Kklassiska folkrättsargument som Ryssland ofta använder i FN:s säkerhetsråd.

Ryssland krävde FN-åtgärder vid mötet i säkerhetsrådet om USA:s agerande. Det är ett diplomatiskt steg som normalt bara tas när en stat anser att folkrätten brutits.

Ryssland har blivit anhängare av den liberala världsordningen! Ner med realismpolitiken.

Folkrätten är inte samma sak som IRBO (the International Rules-Based Order), det har du kanske missat?
Citera
2026-01-20, 09:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ett "fredsråd" utan Putin, Netanyahu och Trump - det ringar aningen falskt, "I think".

Så du anser dessa vara fredsmäklare...?
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2026-01-20 kl. 10:02.
Citera
2026-01-20, 10:02
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nice little country you’ve got there. Would be a shame if something happened to it…

Jag måste säga att jag gottar mig oerhört i hur Europa behandlas just nu. Man har varit och är så förbaskat stöddiga och gömt sig bakom USA i decennier och förnekat att man bara är den ena starka pojken på skolgårdens bitches för att få skydd mot de andra starka pojkarna. Man har kallat det ”den regelbaserade världsordningen” trots att det bara handlat om att put out or get out. Nu går det inte ens att ljuga för sig själva längre och Europa är arga och förnärmade och sårade.

Som Stephen Miller så riktigt uttryckte det, ”Might makes right”. Europa är svagt och får därför betala för beskydd. Det är så alla relationer har sett ut i både människo- och djurriket sedan tidernas begynnelse. Det är naturligt att den svage inte sätter dagordningen. Av någon anledning har Europa fått för sig att man kan gråta sig till makt. Nu är det slut med det. Vill du sova lugnt inatt får du först sära på skinkorna för pappa.

Inser du vad ett faktiskt starkt Europa riskerar att göra i relationen mot ditt älskade (fattiga, dysfunktionella och korrupta) Ryssland? Mäktiga och inflytelserika generaler kommer vilja göra det som sådana brukar vilja göra. Europa har krigat i århundraden, mer än något annat landområde i världen och när det väl görs så görs det effektivt. Som det brukar sägas - sitt ner i båten.
Citera
2026-01-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så du anser dessa vara fredsmäklare...?
Så här:
I fall du och jag skulle kunna enas om något så är det gulligt, men ganska betydelselöst.
Kan de med makt enas så finns möjligheten till fred.
Betyder inte att jag gillar de som för tillfället har makt. Jag accepterar verkligheten bara.
Citera
2026-01-20, 10:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Så här:
I fall du och jag skulle kunna enas om något så är det gulligt, men ganska betydelselöst.
Kan de med makt enas så finns möjligheten till fred.
Betyder inte att jag gillar de som för tillfället har makt. Jag accepterar verkligheten bara.

Med slika "fredsmäklare" så behöver man inga fiender...
Citera
2026-01-20, 10:50
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Inser du vad ett faktiskt starkt Europa riskerar att göra i relationen mot ditt älskade (fattiga, dysfunktionella och korrupta) Ryssland? Mäktiga och inflytelserika generaler kommer vilja göra det som sådana brukar vilja göra. Europa har krigat i århundraden, mer än något annat landområde i världen och när det väl görs så görs det effektivt. Som det brukar sägas - sitt ner i båten.
Mmm.. Agerandet från "The Reich" tvingar oss inte ner på knä; det leder oss in i framtiden fortare än de själva kan föreställa sig. De kan tillåtas dominera med Google, OpenAI och Anthropic inom sin gemytliga intressesfär, medan vi utvecklar ett nytt samhälle med hjälp av DeepSeek, Qwen eller Moonshots Kimi. Ur ett absolut frihetsperspektiv framstår detta i dag som väldigt självklart. De amerikanska modellerna må vara starkare, men de är också betydligt farligare än de kinesiska som går att kontrollera.
Citera
2026-01-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
NATO fungerar väl bra, men inte USA och donalds hörn av NATO.

Jo, muta donalds är nog en bra idé och sätta in lite cash på hens konton.
För då kan man vara en drog lord och bli benådad till och med och fast samtidigt donalds ropar om stoppa drogerna.
Om man inte vill betala för uppbyggnaden av Gaza. Varför ska man få bara med. Återigen vart low iqs och low educators blåsta av msm klick hets. Det är en attack mot mänsklig civilization att vara så pass korkad.
Citera
2026-01-20, 11:15
Avstängd
SmartSkalles avatar
Jag hoppar med i "fredsrådet" om jag får 1 miljard dollar.
Citera
2026-01-20, 12:30
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folkrätten är inte samma sak som IRBO (the International Rules-Based Order), det har du kanske missat?

Internationell rätt och folkrätt ingår i idén om den liberala världsordningen. Du får utveckla vad du menar.

Intressant att Kina åberopat internationell rätt mot USA:s agerande mot Danmark/Grönland.

Internationell rätt är kanske inte helt död ändå. Den finns med i diskussionerna i vart fall.
Citera
2026-01-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Internationell rätt och folkrätt ingår i idén om den liberala världsordningen. Du får utveckla vad du menar.

Intressant att Kina åberopat internationell rätt mot USA:s agerande mot Danmark/Grönland.

Internationell rätt är kanske inte helt död ändå. Den finns med i diskussionerna i vart fall.
Det som t ex John Bolton, Lindsay Graham, Mark Rutte och Tony Blair jkallar IRBO .- eller med dina ord, "den liberala världsordningen" skiljer sig på viktiga punkter från den internationella rättten /folkrätten. I internationell rätt ges det t ex ingen rätt till preemptivt angreppskrig, eller till att "bomba ett land till demokrati" via regime change (ungefär det som Trump har förutskickat att han skulle kunna göra med iran), men dessa element är framträdande inom den anglosaxiskt definierade "liberala världsordningen".

Egentligen borde man nog förresten tala om anglo-liberalism, det är en speciell sort och har inget monopol på det liberala idéarvet som sådant.
Citera
2026-01-20, 12:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Ryssland har inte skickat in pengarna... än?

Jag hörde just delarna om detta förslag i det årliga talet av utrikesminister Lavrov i Ryssland om "Gazarådet" tolkat av expert i lunchekot.
Det verkade inte som den ryska inbetalningen var på väg till Vita huset.
Detsamma verkade gälla vår finansminister som lätt gilla reformer i FN mer.

Den gamle ryssen var dock positiv till att Trump var en mer pragmatisk president.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-01-20 kl. 13:11. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in