Citat:
Ursprungligen postat av
Dekorimamannen86
Kolla på Anna Hages rekonstruktionsfoton. Där syns det tydligt hur Anna upplevde det hela. När hon springer fram till Palme så är gärningsmannen påväg därifrån. Med vett och sans, så går allt ihop.
Den springande mannen hade följande signalement:
"Man, cirka 180 cm lång, cirka 25 - 30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig."
"Han var klädd i en brun skinnjacka, ej ljus ej mörk."
Som framgår i första förhöret med Jan Nilsson den 1 mars kl 02.15 (knappt tre timmar efter mordet).
I andra förhöret med Nilsson den 8 april framgår med all önskvärd tydlighet att mannen lämnar mordplatsen när Anna Hage och Karin Johansson redan är framme vid Olof Palme.
"Just när dom kommer fram tycker jag han sticker iväg."
"Jag får den uppfattningen att när dom är just framme vid-, och börjar med hjärtmassagen här, jag ser att dom börjar med hjärtmassage."
"Då ser jag han sticker iväg."
"Jag ser den där flickan som nu håller på med hjärtmassage, jag ser karln som ligger, jag ser den stora blodpölen som ligger, jag ser kvinnan som sitt-, står vid räcket eller sitter vid räcket och i samma veva tittar jag ser jag en karl som springer."
"Jag fick den uppfattningen att han försöker följa efter någon eller någonting."
Mannen kan alltså inte vara gärningsmannen. Det är också polisens slutsats efter förhöret den 8 april. Nilsson kallas inte att vittna i rättegångarna 1989.
Däremot kan mannen vara vittnet
Per Vallin, som kom springande med sin syster Christina (från den västra sidan av Sveavägen). Syskonen Vallin var bland de första vittnena som anlände till mordplatsen. Per Vallin berättade i Svenska Dagbladet den 7 april att han tänkte springa efter men hejdade sig.
Att Nilsson uppfattar mannen som möjligen varande 25 år och inte 23 och som bärande en brun skinnjacka och inte en grå tygjacka är inte konstigt. Nilsson gör iakttagelsen medan han svänger söderut på Sveavägen och ser bara mannen någon sekund.