2026-01-20, 07:02
Medlem
Undrar om olyckan inträffade när de nyss påbörjade uppkörningen eller redan var på väg tillbaka. För om de var på väg tillbaka kan vara så att inspektören påbörjade att fylla i moment de gjort under provet. Det gör de på en platta och det kan ju dröja nån sekund innan man hinner reagera och ingripa när man jobbar med plattan, än om man skulle ha händerna fria.
Hoppas att utredningen går framåt och att man får en klar bild av vad som hände, hur det gått till samt om flera faktorer utöver väglaget som bidrog till en sådan tragisk utgång.
Citera
2026-01-20, 10:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paraffinumliquidum
Undrar om olyckan inträffade när de nyss påbörjade uppkörningen eller redan var på väg tillbaka. För om de var på väg tillbaka kan vara så att inspektören påbörjade att fylla i moment de gjort under provet. Det gör de på en platta och det kan ju dröja nån sekund innan man hinner reagera och ingripa när man jobbar med plattan, än om man skulle ha händerna fria.
Hoppas att utredningen går framåt och att man får en klar bild av vad som hände, hur det gått till samt om flera faktorer utöver väglaget som bidrog till en sådan tragisk utgång.
De börjar knappast fylla i förrän de stannat bilen och allt är klart?
Så var det åtminstone för mig.
Citera
2026-01-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyret777
Tydligen tjej. Men chauffören är släppt men det heter alltid misstänkt tills utredningen är klar. Han blir avskriven snart.

Okej så alltså körskoleeleven som orsakade olyckam? Hann inte inspektören ingripa?

Så tragiskt 😢
Citera
2026-01-20, 14:11
Medlem
zocus avatar
Citat:
Det är 5-10 min körning från olycksplatsen till Trafikverket, och det var snömodd och en ovan förare - så det känns orimligt där
Citera
2026-01-20, 17:52
Medlem
barkeepers avatar
Stämmer det att det var gul varning vid olyckstillfället ?
Citera
2026-01-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Det är 5-10 min körning från olycksplatsen till Trafikverket, och det var snömodd och en ovan förare - så det känns orimligt där
Håller med dig, men tanken slog mig eftersom när jag körde upp, så började inspektören fylla i på plattan ungefär fem minuter innan vi kom tillbaka
Citera
2026-01-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Stämmer det att det var gul varning vid olyckstillfället ?
Ja
Citera
2026-01-20, 21:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ja

”Trafikverket uppmanar då ofta till försiktighet, att anpassa körsättet och att kanske till och med låta bilen stå om det är möjligt för att minska risken för olyckor och trafikkaos.”

Man blir ju lite brydd..
Citera
2026-01-20, 22:18
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
”Trafikverket uppmanar då ofta till försiktighet, att anpassa körsättet och att kanske till och med låta bilen stå om det är möjligt för att minska risken för olyckor och trafikkaos.”

Man blir ju lite brydd..
Om jag minns rätt började det snöa på förmiddagen och snöfallet blev kraftigare ju senare det blev på eftermiddagen och kvällen.

Instruktören hade haft en elev som fick godkänt och säkert flera efter henne innan olyckan. Då det hade gått bra i snöfallet och väglaget de tidigare gångerna på morgonen och förmiddagen och då tänkte väl instruktören att det inte är någon fara för de andra resten den dagen.

Om instruktörer inte ställer in uppkörningar beror det på att det är ett väder som de tycker att du ska klara av och att eleven är färdig och mogen för uppkörning.

Det är ju inte bara vid uppkörningen som det snöar och är halt utan det vädret återkommer varje vinter som varje bilförare ska kunna hantera genom att anpassa farten.

Bevisligen kunde inte denna uppkörare anpassa farten efter rådande vinterväglag.
Citera
2026-01-20, 22:51
Medlem
Nu ser det ut som att en vän till den avlidne inspektörens fru startat en insamling på gofundme.
Citera
2026-01-20, 23:10
Medlem
Citat:
Nu ser det ut som att en vän till den avlidne inspektörens fru startat en insamling på gofundme.

Jag som trodde att de skulle stå över det tramset. Han dog i tjänsten. Det finns försäkring till begravning och kostnader.
Citera
2026-01-21, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Du hade bara behövt söka i tråden.

Det är en ordentlig familj som inte tigger pengar på gofund.me.
Varsågod:

(FB) Körskolebil i krock utanför Södertälje - En död och en gripen (2026-01-14)
Nu är dom på gofund.me och vill ha pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in