2026-01-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
"File assist" fungerar inte på vintern - på de flesta, om inte alla, bilmodeller med den funktionen så triggas det av en kamera som ser de vita strecken på vägen - här var det 5-15cm snö på vägen vid olyckstillfället...

Dock kan det ändå funka på så vis att systemet fortfarande kan detektera objekt i t ex döda vinkeln och varna med ljus/ljudsignal och streta emot med ratten om man i ett sådant läge får för sig att styra åt det hållet. Alltså även utan att systemet kan detektera väglinjer eller gränser.
Citera
2026-01-18, 12:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Smakfull kommentar.

Tvivlar på att den personen kommer att genomföra någon ny uppkörning den närmaste tiden. Hur hade man reagerat själv? På det igen bara? Antagligen så småningom, men inte direkt. Man hade blivit uppmuntrad av omgivningen att fortsätta sträva efter körkortet. Ett halvår senare är personen kanske redo igen. Men det lär knappast bli Södertälje även denna gång. Eller så blir det det, men det hinner garanterat bli bättre väglag. Jag hade nog inte valt samma ort igen. Man vill inte bli igenkänd för en sådan sak även om man inte behöver ha dåligt samvete.

Risken är väl att han/hon aldrig kommer att sätta sig bakom en ratt igen.
Citera
2026-01-18, 14:16
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Är det någon som vet vem inspektören som avled är?

akta er så ni inte får varning för att ni skriver namnet på en död person
tydligen går det under

0.10. Personuppgifter

Var försiktig med personuppgifter. Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet.

Personuppgifter som riskerar att utsätta någon för andras missaktning kräver ett beaktansvärt allmänintresse samt att spridningen sker i ett granskande syfte och att uppgifterna är av central betydelse. Om uppgiften är en gissning, spekulation eller ett antagande ska det framgå. När icke offentlig person diskuteras är det ofta lämpligt att personuppgifter maskeras, där personuppgiften exempelvis ersätts med initialer, förkortning utifrån juridisk term (exempelvis GM för gärningsman) eller vanligt tilltalsnamn. Det är sällan tillåtet att publicera telefonnummer eller de fyra sista siffrorna i personnumret. Om de publicerade personuppgifterna utgör ett omotiverat stort intrång i den personliga integriteten kan inlägget komma att raderas eller redigeras.
Citera
2026-01-18, 14:22
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Nej, bild från helt annan väg enligt bildtexten.
Var står det?
Citera
2026-01-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Tydligen många nu som bara tar enstaka lektioner och sedan ska göra uppkörning. Billigt ovh "bra"

En oerhört tragisk händelse och jag tror aldrig liknande har hänt förut?
Det är inget fel att ta enstaka lektioner och bilskoleläraren gör en bedömning om eleven är redo för uppkörning

Här tycker jag det var mkt olämpligt att ge sig ut på en 80-väg i snökaos när vana o duktiga förare hade stora problem de dagarna
Hur trafikinspektören tänkte där får vi kanske aldrig veta

De flesta vet att lastbilsförare är stressade i trafiken därför att dom har kort om tid eller "bara" är dåliga förare. Tillbud med tunga fordon är otroligt vanligt nu
Kanske panikbromsar bileleven - eller inte. Lastbilen väjer till höger ut mot cykelbanan men då var det redan försent
Oavsett vad är det inte elevens fel som körde upp och jag hoppas att hon/han har fått sitt körkort nu. O c h vågar köra bil igen för det är en frihet att ha körkort

Jag hoppas också att TRV har kameror i sina bilar annars är det nog dags att installera det. Fler klarar nog uppkörningen tidigare om inte annat
Citera
2026-01-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
En oerhört tragisk händelse och jag tror aldrig liknande har hänt förut?
Det är inget fel att ta enstaka lektioner och bilskoleläraren gör en bedömning om eleven är redo för uppkörning

Här tycker jag det var mkt olämpligt att ge sig ut på en 80-väg i snökaos när vana o duktiga förare hade stora problem de dagarna
Hur trafikinspektören tänkte där får vi kanske aldrig veta

De flesta vet att lastbilsförare är stressade i trafiken därför att dom har kort om tid eller "bara" är dåliga förare. Tillbud med tunga fordon är otroligt vanligt nu
Kanske panikbromsar bileleven - eller inte. Lastbilen väjer till höger ut mot cykelbanan men då var det redan försent
Oavsett vad är det inte elevens fel som körde upp och jag hoppas att hon/han har fått sitt körkort nu. O c h vågar köra bil igen för det är en frihet att ha körkort

Jag hoppas också att TRV har kameror i sina bilar annars är det nog dags att installera det. Fler klarar nog uppkörningen tidigare om inte annat

Liknande har hänt minst en gång förut. Snackade med ett assistsnsbolag och herrn i telefon berättade om en körskoleolycka som gjort att han nu sitter i permobil. Han var läraren.
Citera
2026-01-18, 18:36
Medlem
exoticspices avatar
Tamanna körde upp - timmar senare dog instruktören i olycka. I onsdags klarade Tamanna Jahan sin uppkörning, men glädjen försvann när hon bara timmar senare fick veta att trafikinspektören hon kört upp med omkom i olyckan i Södertälje.

Citat:
"Jag kan inte glömma leendet på den där mannen, när han sa lycka till, kör försiktigt", säger Tamanna Jahan.

https://www.sverigesradio.se/artikel/tamanna-tog-korkortet-timmar-fore-dodsolyckan-sa-ledsen
Citera
2026-01-19, 12:03
Medlem
Otroligt sorgligt
Det kan inte vara lätt att vara trafikinspektör idag då många kör som galningar o få använder blinkers
Citera
2026-01-19, 14:51
Medlem
Han verkar ha varit en mycket fin man. Pappan berättar:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikinspektoren-ihab-dog-i-korskolebilen-i-sodertalje/
Citera
2026-01-19, 15:08
Medlem
Mer i Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JOJy8J/trafikinspektoren-ihab-dog-i-frontalkrocken-i-sodertalje

Utreds det även av Arbetsmiljöverket?

Helt onödigt att han dog.
Senast redigerad av Angeliqa 2026-01-19 kl. 15:13.
Citera
2026-01-19, 17:02
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man kör inte upp, längre, med körskolebil utan Transportstyrelsens egna.
Stämmer inte. Gjorde uppkörningen i september i Södertälje med trafikskolan bil ( CK trafikskolan). Blev påkörd bakifrån av en kvinna utan körkort när jag STOD STILLA framför övergångsstället.
Utvecklade rädsla att sitta vid ratten. Fick gå ca 20 extralektioner. Kan publicera numret på domen
Citera
2026-01-19, 17:04
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Han verkar ha varit en mycket fin man. Pappan berättar:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikinspektoren-ihab-dog-i-korskolebilen-i-sodertalje/

Heder åt denne man, må han vila i frid!! ❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in