Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Helt fel analys av det jag skriver. Jag antar att relationen är sund eftersom vi inte har något annat att gå på i den här tråden. Det finns inget som tyder på att den är vare sig sund eller osund. Därför så antar vi att den är sund. För om den inte skulle varit sund och vi skulle veta det så skulle den informationen ingått i trådstarten.
Så jag använder inte något antagande som du hittar på för att säga att åldersskillnaden är okej. Det har jag andra argument för, som finns att finna i tråden.
Som sagt, det finns inget negativt att peka på med given information. Därför hittar jag inte heller på sånt som kanske ändå inte finns.
Problemet är såklart inte att du “antar att relationen är sund” i brist på information. Problemet är att du använder
det antagandet för att avskriva den konkreta riskfaktor som finns mellan en 18-åring och en 33-åring – ålders- och livspositionsskillnaden.
Föreställ dig att du är pappa till en 18-årig dotter. Hon är förälskad, känner inga varningssignaler och upplever relationen som trygg. Mannen hon dejtar är 33 och ser inga problem alls med att inleda relationen - han tycker någonstans innerst inne att det är "perfekt" att hon är så ung och formbar och att hon kommer vara lätt att ha att göra med.
Du träffar honom och känner direkt att något skaver – inget brottsligt, inget konkret, bara erfarenhetsbaserad oro.
Skulle du då luta dig tillbaka och säga det du har sagt i tråden “vi antar att det är sunt tills motsatsen bevisats”, eller "åldern är helt perfekt" – eller skulle du mena att just ditt ansvar som vuxen är att se risker hon ännu inte kan se?
Det är exakt där diskussionen ligger. Att peka på strukturella risker är inte att “hitta på” problem. Det är att ta ansvar när den ena parten är ny-vuxen och den andra redan är etablerad.
Att kalla det negativism är inte neutralitet. Det är att aktivt välja bort konsekvenstänkande.