2026-01-19, 21:53
Medlem
Erik Östs avatar
Vem är "lagrådet" och varför går man inte ut med alla namn i media (msm) ?

https://omni.se/lagradet-kritiskt-till-forbud-mot-kusinaktenskap/a/QJmbjQnskap/a/QJmbjQ[/url]
Senast redigerad av Erik Öst 2026-01-19 kl. 21:58.
Citera
2026-01-19, 21:57
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vem är "lagrådet" och varför går man inte ut med vederbörandes namn i media (msm) ?

https://omni.se/lagradet-kritiskt-till-forbud-mot-kusinaktenskap/a/QJmbjQnskap/a/QJmbjQ[/url]
Jag tolkar den korta artikeln som vilseledande. Det verkar mellan raderna som lagrådets kritik endast handlar om att lagen saknar övergångsregler, vilket riskerar skapa problem för de kusiner som reda gift sig innan lagen träder ikraft.
Citera
2026-01-19, 21:58
Medlem
UniktAnvNamns avatar
https://www.lagradet.se/om-lagradet/

"Lagrådet granskar och yttrar sig över lagförslag efter anmodan från regeringen eller ett riksdagsutskott. Lagrådet ska normalt höras över förslag till ändringar i de grundlagar som gäller tryckfriheten och yttrandefriheten i vissa medier och över förslag till lagar som berör enskilda människors fri- och rättigheter, deras personliga och ekonomiska förhållanden eller deras skyldigheter gentemot det allmänna."

Kortfattat är det ännu en myndighet som ska tycka saker, längre ner på sidan listas de olika ledamöterna, och mycket riktigt hittar vi en hermelin där bland de typiskt svenska namnen, en viss Mahmut står listad och jag skyfflar in allt jag äger och har på att det är just han som slagits för att kusinäktenskap är fullt normalt och inte kommer påverka hederskulturen...
Citera
2026-01-19, 22:01
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn

"Lagrådet granskar och yttrar sig över lagförslag efter anmodan från regeringen eller ett riksdagsutskott. Lagrådet ska normalt höras över förslag till ändringar i de grundlagar som gäller tryckfriheten och yttrandefriheten i vissa medier och över förslag till lagar som berör enskilda människors fri- och rättigheter, deras personliga och ekonomiska förhållanden eller deras skyldigheter gentemot det allmänna."

Kortfattat är det ännu en myndighet som ska tycka saker, längre ner på sidan listas de olika ledamöterna, och mycket riktigt hittar vi en hermelin där bland de typiskt svenska namnen, en viss Mahmut står listad och jag skyfflar in allt jag äger och har på att det är just han som slagits för att kusinäktenskap är fullt normalt och inte kommer påverka hederskulturen...
Vidare från samma sida

I Lagrådet ingår domare från Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen. Även andra lagfarna personer, t.ex. nyligen avgångna ledamöter av dessa domstolar, kan förordnas att ingå i Lagrådet.

Tvivlar på att Mahmut är en nuvarande eller tidigare domare i någon av de högsta domstolarna så frågan är hur han hamnat i dessa sammanhang.
Citera
2026-01-19, 22:01
Medlem
Erik Östs avatar
[quote=UniktAnvNamn|94076536]

Jupp ,så är det nog!g!og!
Citera
2026-01-19, 22:05
Medlem
Erik Östs avatar
[quote=Anklagaren|94076533]
Jag tolkar den korta artikeln som vilseledande. Det verkar mellan raderna som lagrådets kritik endast handlar om att lagen saknar övergångsregler, vilket riskerar skapa problem för de kusiner som reda gift sig innan lagen träder ikraft.

Vad är problemet?
Dom får väl gifta sig igen om det verkligen är kärlek då!
Citera
2026-01-19, 22:16
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Vad är problemet?
Dom får väl gifta sig igen om det verkligen är kärlek då!
Jag vet inte vad problemet är. Jag får bara känslan att det kan uppstå problem för redan gifta kusiner. Att gifta om sig med varandra verkar inte vara någon logisk lösning på de eventuella problemen.
Citera
2026-01-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Tvivlar på att Mahmut är en nuvarande eller tidigare domare i någon av de högsta domstolarna så frågan är hur han hamnat i dessa sammanhang.

Lagrådet ville väl ha lite Diversity, Equity and Inclusion...

Dock var väl deras kritik i just den här frågan ganska rimlig (det saknas övergångsregler) och jag vill minnas att de sågade Löfvénregeringens "gymnasieamnesti" för de afghanska vuxenbarnen med mycket hårda ord.

Citat:
"Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas." Så uttrycker sig Lagrådet som nu sågar regeringens förslag om uppehållstillstånd för ensamkommande som studerar.

Så mitt intryck är att det ändå inte är en aktivistmyndighet utan att de tycks sköta sitt jobb på ett seriöst sätt inom de ramar som finns i Sverige.
Citera
2026-01-19, 22:29
Medlem
daligts avatar
Regeringens lagråd är precis som "HD" - högsta domstolen samt påtalande hets mot folkgruppslagar, i media gällande dolt kontentautspel ifrån dolda likt de SD måste gå igenom för regeringens självmordsbombargynekologi - enbart lagstadgande i huvudstadens domstolsområde i första hand - och enligt oss här.

Dvs påhittat å ännu mer doldare kontentautspelandes vägnar.

Det är därför gynekologer är så korkade likt anställda på skatt.
Citera
2026-01-19, 23:15
Moderator
Lobengulas avatar
Lagrådet finns för att granska och avråda från lagar som inte fungerar.

Vad gäller kusinäktenskap så kommer det inte att lösas med någon svensk lag. Vi pratar om klankulturer där makt styrs genom släktskap. Kan man få en dotter att gifta sig med en kusin så växer klanen och dess betydelse. Att sedan barnen blir efterblivna är av mindre betydelse.

Om vi har folk med klanmentalitet i Sverige så kommer det fortsatt förekomma kusingiften, lagen kan endast förhindra att de registreras som juridiska äktenskap i Sverige.
Citera
2026-01-19, 23:29
Medlem
Lagrådet består av
Första avdelningen

F.d. justitierådet Gudmund Toijer
F.d. justitierådet Mats Anderson
Justitierådet Marie Jönsson

Andra avdelningen

F.d. justitierådet Mahmut Baran
F.d. justitierådet Mari Andersson
Justitierådet Christine Lager

Tredje avdelningen

F.d. justitierådet Sten Andersson
F.d. justitierådet Kristina Svahn Starrsjö
Justitierådet Jonas Malmberg

Fjärde avdelningen

F.d. justitierådet Eskil Nord
F.d. justitierådet Stefan Lindskog
Justitierådet Magnus Medin

Femte avdelningen

F.d. justitierådet Kerstin Calissendorff
F.d. justitierådet Mats Melin
Justitierådet Martin Nilsson

Sjätte avdelningen

F.d. justitierådet Severin Blomstrand
F.d. justitierådet Martin Borgeke
Justitierådet Inga-Lill Askersjö

Citera
2026-01-19, 23:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vem är "lagrådet" och varför går man inte ut med alla namn i media (msm) ?

Vem är Lagrådet?
Gick du aldrig gymnasiet?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagr%C3%A5det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in