Citat:
Ursprungligen postat av
Vexing
Hej!
Jag (man 35 år) har sedan några år tillbaka känt av ofokus/hjärndimma, orkeslöshet, omotivation (vill inte göra nå, varken roliga saker eller sysslor), humörsvängningar (lättirriterad), total avsaknad av morgonstånd, minskad sexlust, mer fett på magen (gått upp i vikt senare år). m.m
För 2 år sedan tog jag ett testosteronprov via werlabs och hamnade på testosteron 12nmol. Läkaren sa att det var gråzon men ingen vidare utredning. Jag försökte då göra livsstilsförändringar såsom viktminskning, bättre kost och mer motion. Styrketränar inte helt regelbundet men oftast 2-3 gånger i veckan men perioder helt utan träning.
Har dock samma symtom, så denna gång gick jag via vårdcentralen. Fick lämna prov, 9.7nmol/l, LH 3.8, SHBG 27,5 och Hb 159. Fick remiss till Endokrinolog som sa att inget behövs göras då det inte tyder på anemi.
Bör jag släppa detta med testosteron? När jag läser hur andra vänt sitt liv genom behandling så blir jag nästan tårögd och tänker att går det att vända på hur jag känner mig genom behandling så vill jag verkligen ge det ett försök.
Tror inte på Testosteron... den där gråzonen ger inte sådär uttalade symtom. Sen gåre en hype idag på att allt måste bero på Testosteron. Så man tror att bara man tillför nåt så löser de sig....
Jag tycker det låter som något annat här precis som ovan är inne på.. och dina besvär låter i första hand som något psykiskt. Och de ska inte underskattas eller skämtas bort. Iaf överväga den iden.. det finns frågeformulär.
https://viss.nu/download/18.668ca5111744c9a9eed82aaf/1610623941602/PHQ-9_svensk.pdf?
Pröva och se och var ärlig
Psykisk stress, depression och sömnbrist kan sänka ditt testosteron, som kan vara anledningen till varför du ser dom värdena. Men diskutera gärna med vården om det.