2026-01-19, 13:37
Avstängd
Ulf gled in i NATO-processen som en självutnämnd statsman: pondus i varje gest, högtidliga tal om trygghet och eviga band. Men verkligheten, den brutala stormaktspolitiken, tog sin rätt. Hans pondus försvann spårlöst, kanske krypande in i något statsrådsrumsskåp för att gömma sig från skammen.

Nu står han kvar med splitter av egna löften i handen, medan Sverige betalar notan för naiviteten. That’s beautiful, I tell you that. Big surprise men ändå så förutsägbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Sakul1891
Svensk naivitet vet som vanligt inga gränser. Det är precis som att tecka en hemförsäkring för inbrott och sedan behöva sätta upp grindar mot försäkringsbolaget
Citera
2026-01-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ulf gled in i NATO-processen som en självutnämnd statsman: pondus i varje gest, högtidliga tal om trygghet och eviga band. Men verkligheten, den brutala stormaktspolitiken, tog sin rätt. Hans pondus försvann spårlöst, kanske krypande in i något statsrådsrumsskåp för att gömma sig från skammen.

Nu står han kvar med splitter av egna löften i handen, medan Sverige betalar notan för naiviteten. That’s beautiful, I tell you that. Big surprise men ändå så förutsägbart.
Haha, internationellt har vi i Norden faktiskt mer att säga till om än du tror. Den tidigare Nato-ledaren var ju norrman och långt mycket bättre än den Trump-fjäskande fjanten Mark Rutte som Nato har nu.

Trump rådfrågar Finland väldigt ofta angående Ryssland. Jag tycker att vi inte ska döma ut lille Uffe så hårt ännu.
Citera
2026-01-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är inget akut hot så det är en ickefråga.

Generalmajor Søren Andersen, chef över Arktiskt kommando. Den högsta danska militären stationerad på Grönland just nu.

"– Nu har jag varit chef här i två och ett halvt år, och jag har inte ännu sett ett ryskt eller kinesiskt krigsskepp nära Grönland.
Det är klart, när vi tittar över hela Norra ishavet och vi ser på Alaska – där ser vi Ryssland och Kina arbeta tillsammans. Men vi ser alltså inte några ryska eller kinesiska krigsskepp omkring Grönland."
(Exp)

Trump behöver som sagt se över sitt Alaska.

Jag säger inte att hotet är på riktigt… utan Trump använder det som svepskäl alltså en lögn för att komma runt kongressen och få dom dit han vill.. kongressen har inte tiden på sig att kontrollera om ett akut hot sker mot landet som måste aktiveras snabbt.
Citera
2026-01-19, 14:26
Medlem
Citat:
Det är inget akut hot så det är en ickefråga.

Generalmajor Søren Andersen, chef över Arktiskt kommando. Den högsta danska militären stationerad på Grönland just nu.

"– Nu har jag varit chef här i två och ett halvt år, och jag har inte ännu sett ett ryskt eller kinesiskt krigsskepp nära Grönland.
Det är klart, när vi tittar över hela Norra ishavet och vi ser på Alaska – där ser vi Ryssland och Kina arbeta tillsammans. Men vi ser alltså inte några ryska eller kinesiska krigsskepp omkring Grönland."
(Exp)

Trump behöver som sagt se över sitt Alaska.
Haha dansken har satt in 4 hundslädar totalt nu och ska försvara grönland Søren Andersen vet väll för fan inte om det är nå hot mot hans hundslädar
Citera
2026-01-19, 15:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxlEbv/liverapport-trumps-nya-tullhot danmark förstärker grönland ytterligare med minst 1 hundspann till då har dom totalt 5st nu och sätta in mot Trumps hangarfartygs grupper. Kan hända att han backar nu faktist.

Fast om hundspannen ska användas mot Trumps påhittade kineser och ryssar som det "kryllar" av (i Trumps fantasi men inte i verkligheten) så räcker de mer än väl. Med en motsvarande fantasi kan man skapa de danska soldater som fattas.

Fast du kanske menar att det enda konkreta och riktiga hotet mot Grönland som finns är Trump och USA? Ja, då räcker det kanske inte med hundspann. Det kriget får vinnas på annat sätt.

Men då kan vi bägge bekräfta att det bara finns ett (riktigt) hot mot Grönland och det är USA. Trumps USA, bör väl tilläggas. När Trump är borta så upphör nog hotet. Det här med Grönland verkar främst vara en Trumpgrej. En fix idé han fått.
Citera
2026-01-19, 15:53
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Jag hörde installationstalet och läste transkript ifjol.
Men;
Han svamlar så förbannat sen 2015 att jag inte reagerade.

Nu läste jag igen, pga av att han kopierar president McKinley och..... ögonen höll på att poppa ut.

Det är lättare att se retrospektivt iom Grönland.

NYP gjorde en ironisk bild men jag är helt övertygad att han expanderar imperialistiskt som hagalen och copycat.
https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/january08-p1-lcf-copy.jpg?c=original&q=w_679,c_fill/f_webp

1. Hedrar Pres McKinley dag 1 med namnbyte på högsta berget (tullar, annekterade Hawaii, tog Puerto Rico som territorium, Golden age etc).

2. Döpte om Mexikanska golfen i söder.
3. Hotade att ta Panamakanalen.
4. Kanada som delstat 51.
5. Hot om att annektera Grönland.
6. Botaniserar i USAs bakgård. Venezuelas olja.

Skulle inte förvåna mig om han fått sidbenan därifrån, hahaha!
https://images.findagrave.com/photos/2025/5/699_c368409c-1ab6-42e6-ae63-09e8145efe92.jpeg

Ja, man missar lätt vad han säger med allt olidligt svammel men så mycket har jag fattat av gubben att man ska noga lyssna om man vill ana vart det ska luta.
Jag tänker bland annat på när han i en större intervju under -80 talet "skojade" och sa att han kanske blir president en dag..

I alla fall, ny dag och nya händelser i denna trumpetens FREAK SHOW...

Ryssen fortsätter slicka och killa pung på Trumpeten hahaha (de är alldeles till sig i brallan)
genom att locka med att han minsann kommer gå till historien om han tar Grönland.
"Man" har nu skickat ut både Peskov och Makrillen (Kirill) för att slicka och killa och locka och pocka..

Kommer trumpeten kunna motstå det hela??
Hahhahaha.

Herregud Amerika... varför underlåter ni dig till denna farsartade freak-show?
Hur kan ni vara så naiva?
Jag förstår verkligen inte.
(Det sista jag skrev ska tolkas endast som en liten pys av uppgivenhet, en alldeles tillfällig sådan.)
Senast redigerad av Gracefulmind 2026-01-19 kl. 15:57.
Citera
2026-01-19, 16:04
Medlem
Anktalares avatar
Att man lever i en tid när man litar mer på Kina än USA.

Kina avfärdar Trumps påstående om att landet utgör ett hot mot Grönland.

– Vi uppmanar USA att sluta använda det så kallade ”Kinahotet” som förevändning för att driva sina själviska intressen, säger Guo Jiakun, talesperson för Kinas utrikesministerium, på en pressträff enligt CNN.
Citera
2026-01-19, 16:09
Bannlyst
Klart USA ska få befria Grönland!
Citera
2026-01-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Att man lever i en tid när man litar mer på Kina än USA.

Kina avfärdar Trumps påstående om att landet utgör ett hot mot Grönland.

– Vi uppmanar USA att sluta använda det så kallade ”Kinahotet” som förevändning för att driva sina själviska intressen, säger Guo Jiakun, talesperson för Kinas utrikesministerium, på en pressträff enligt CNN.
Haha till och med Kina vet.

Putin hejar såklart på Trump för splittring i västvärlden är det enda riktiga vapnet Putin har mot väst.
Citera
2026-01-19, 17:46
Medlem
Tratten52s avatar
Det är inte första gången usa försökt lägga vantarna på Grönland.

USA har:
övervägt köp (1867, 1910)
lagt formellt bud (1946)
haft militär kontroll utan ägarskap (1941–)
försökt igen politiskt (2019)
Drivkrafterna har varit strategiskt läge, militär säkerhet, naturresurser och Arktis betydelse.
Citera
2026-01-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men hela syftet med Grönland är ju att USA skall lämna NATO, eller i alla fall att USAs ledande ställning skall upphöra i NATO.
Men sen vad Trump vill ha istället, det vet han nog inte själv?

Trump agerar inte i blindo. Han arbetar för att upprätthålla den nya världsordningen, där Ryssland, Kina och USA har delat världen mellan sig. NATO måste elimineras så att Ryssland kan få överhöghet över Europa. USA måste ha överhöghet över Nordamerika, Grönland, Sydamerika och Stilla havet. Kina måste ha överhöghet över Sydostasien, Australien och stora delar av Afrika. I denna process hjälper diktaturerna varandra, och denna hjälp sker kontinuerligt framför våra ögon, vi behöver bara öppna våra ögon för att se den.
Citera
2026-01-19, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag säger inte att hotet är på riktigt… utan Trump använder det som svepskäl alltså en lögn för att komma runt kongressen och få dom dit han vill.. kongressen har inte tiden på sig att kontrollera om ett akut hot sker mot landet som måste aktiveras snabbt.
Absolut.
Han ljuger så prostatan åker berg- och dalbana.
Men han kommer inte kunna runda kongressen ang nåt akut hot ang Grönland.
De är fullt medvetna om hans imperislistiska habegär likt alla andra.

Det finns ingen som skulle gå på nåt så genomskinligt. Varenda demokrat är emot galningen och ovanligt många republikaner likaså.

Lisa Murkowski (Rep) och Ruben Gallego (Dem) har även lagt fram en resolution.
https://www.murkowski.senate.gov/press/release/murkowski-introduces-resolution-affirming-us-partnership-with-denmark-and-greenland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in