2026-01-18, 04:17
Medlem
Merwinnas avatar
Det har hänt två gånger på kort tid nu, att jag har fått meddelandet från Post Nord att de försökt leverera men inte kunnat - fast jag varit hemma vid tidpunkten - och därför lämnat in mitt paket på ett utlämningsställe i stället. Porten är bara låst nattetid, så det beror inte på det.

Jag ämnar nu sluta betala för leverans hem till dörren - trots att jag har en bra bit att gå till utlämningsstället, och sedan bära paketet hem; om det är tungt är det inte kul. MEN det är ingen idé, för det här händer ALLTID. De tar betalt för hemleverans men åker bara direkt till utlämningsstället med prylarna ändå.

Man undrar ju lite om det här är satt i system från högre ort, eller om det är chaufförerna som fixar längre raster åt sig på det här sättet?
Citera
2026-01-18, 05:22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Är det någon mer än jag som reagerar på paketboxarna som de har utomhus? Jag tänker på risken för fukt som till exempel, som skadar paketet och innehållet. Beroende på vad man beställer. Men jag tycker det är dåligt, med fukt och minusgrader. Jag vill ha paketboxarna inne.

Har du samma idé angående brevlådor som också kan få småpaket? Meningen med paketboxar är att de ska vara nära hemmet så man kan hämta snabbt, jämfört med ombud som man kan låta ligga tills man orkar ta sig dit. Normalfallet är att folk hämtar ur paketboxarna samma dag ofta högst några timmar efter leverans.
Citera
2026-01-18, 05:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Har du samma idé angående brevlådor som också kan få småpaket? Meningen med paketboxar är att de ska vara nära hemmet så man kan hämta snabbt, jämfört med ombud som man kan låta ligga tills man orkar ta sig dit. Normalfallet är att folk hämtar ur paketboxarna samma dag ofta högst några timmar efter leverans.

Jag beställer aldrig små paket så jag har inte tänkt. Och jag bor inte i hus. Paketboxar är bra för som du skriver, men inte när de står utomhus. Om jag beställer mat vet jag inte alltid när jag kan hämta exakt, och är det minusgrader är det inte bra. Så boxen måste stå inomhus.
Citera
2026-01-18, 09:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har hänt två gånger på kort tid nu, att jag har fått meddelandet från Post Nord att de försökt leverera men inte kunnat - fast jag varit hemma vid tidpunkten - och därför lämnat in mitt paket på ett utlämningsställe i stället. Porten är bara låst nattetid, så det beror inte på det.

Jag ämnar nu sluta betala för leverans hem till dörren - trots att jag har en bra bit att gå till utlämningsstället, och sedan bära paketet hem; om det är tungt är det inte kul. MEN det är ingen idé, för det här händer ALLTID. De tar betalt för hemleverans men åker bara direkt till utlämningsstället med prylarna ändå.

Man undrar ju lite om det här är satt i system från högre ort, eller om det är chaufförerna som fixar längre raster åt sig på det här sättet?

Ja det är ju fel om du valt hemleverans men så har det varit rätt så länge att dom bara ljuger om att man inte var hemma och lastar det till närmaste postombud istället. Klaga till kundtjänst se vad dom säger ?

Klaga också till butiken där du köpte för dom har avtal att du köpt en tjänst att dom ska komma till dörren.
Citera
2026-01-18, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja det är ju fel om du valt hemleverans men så har det varit rätt så länge att dom bara ljuger om att man inte var hemma och lastar det till närmaste postombud istället. Klaga till kundtjänst se vad dom säger ?

Klaga också till butiken där du köpte för dom har avtal att du köpt en tjänst att dom ska komma till dörren.

Jag ids inte längre.
Citera
2026-01-19, 12:36
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jag ids inte längre.

Ja klagar man inte så kan man inte förvänta sig att det blir bättre, då lär dom bara fortsätta att fuska.
Citera
2026-01-19, 19:20
Medlem
Citat:
De tar betalt för hemleverans men åker bara direkt till utlämningsstället med prylarna ändå.

Har också tänkt på detta. Normala företag återbetalar förskott om de inte lyckas leverera sin tjänst.

PostMord tar glatt betalt för hemleverans, och på vald utkörningsdag kommer ett sms "tyvärr kunde vi inte..." och så får man själv ta sig ut till något ställe de har långt bort på sämsta tänkbara industriområde och själv hämta sitt paket.

Såklart får man inte tillbaka det man betalat, oavsett hur mycket de misslyckas, och hur mycket krångligare det blev för mig som kund fast jag inte gjort någor fel. (Eller ja, det var ju fel att chansa på att anlita dem.)
Citera
2026-01-19, 20:09
Medlem
köpte kostillskott på joom.com. från indien. en burk för 228kr där VAT var inräknat. när den kom till arlanda 3 månader senare så ville arlanda ändå ha ytterligare 175kr i avgift. synade uträkningen varav den var på 0kr i moms + 175kr avgift (som tydligen är en fast deklarationsavgift som gäller vid import av kostillskott utanför EU.

summa summa rum. postnord suger. lät paketet gå i retur, sköt upp betalningen hos klarna tills jag tillslut fick en återbetalning av joom. paketet? det är väl påväg tillbaka till indien nu, och den returfrakten står postnord för. mycket bra
Citera
2026-01-20, 17:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Med DHL har man möjlighet via deras webinterface att ändra leveransen till ett utlämningsställe istället för hemleverans vilket är en bra möjlighet. Postnord har ingen sådan funktionalitet, utan de ska ut till varje adress för att göra en knack på dörren för att sedan sticka och paketet hamnar på ett utlämningsställe ändå. Om Postnord hade en hjärna hade de fixat en sådan funktionalitet och ombuden kunde spara massa tid.

Om någon du köper något från nätet och har flera val med leverantör, välj bort Postnord. Tyvärr finns inte alltid den möjligheten.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-01-20 kl. 18:33.
Citera
2026-01-21, 11:00
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Med DHL har man möjlighet via deras webinterface att ändra leveransen till ett utlämningsställe istället för hemleverans vilket är en bra möjlighet. Postnord har ingen sådan funktionalitet, utan de ska ut till varje adress för att göra en knack på dörren för att sedan sticka och paketet hamnar på ett utlämningsställe ändå. Om Postnord hade en hjärna hade de fixat en sådan funktionalitet och ombuden kunde spara massa tid.

Om någon du köper något från nätet och har flera val med leverantör, välj bort Postnord. Tyvärr finns inte alltid den möjligheten.

Konstigt jag kunde senast när jag fick ett paket från finland välja från ett icaombud att det skulle skickas till en paketbox via appen.
Citera
2026-01-21, 11:37
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Konstigt jag kunde senast när jag fick ett paket från finland välja från ett icaombud att det skulle skickas till en paketbox via appen.

Måste man höra det via en deras app eller kan man göra det via en ett vanlig webinterface på en PC? Jag har själv aldrig sett det, bara att man väljer det vid köpet. Gillar inte att man måste ha en app för att göra precis allt.
Citera
2026-01-21, 11:59
Medlem
hippilis avatar
Här är en inte så gammal video som en har gjort med egen upplevelse om postmord

https://youtu.be/8LAYQVycCtM?si=blH2ArpwHDa_DFhT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem