2026-01-18, 19:55
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bah. Död i tre dagar för att sedan komma till himlen i evigheters evighet. Vad är det för offer? Det är ju en kanondeal som vem som helst skulle ta. Offer, fan heller.
Och detta med ställeföreträdande straff, vad är det för trams? Man kan alltså hitta på vilken skit som helst för att jesus har redan blivit straffad för det. Lite som att min bror kan ta mitt fängelsestraff om jag rånar någon. Bara nån blir straffad, skit samma vem, straffet är det viktiga.
Kristendomen är så jävla rutten.
I dealen ingår att du måste ha förtroende för Gud, att han står för sitt ord när du har torterats till döds och legat död i dagar.

När det gäller det ställföreträdande straffet håller jag med dig. Det var inte vad Jesus sa.
Citera
2026-01-19, 02:24
Medlem
senhackarens avatar
Våran människoart fanns långt innan kristendomen. Så allt det där ts skrivigt är bara trams.
Citera
2026-01-19, 02:29
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Detta är Sverige, och det är kristendomen som gäller. Vi bryr oss inte om Allah.
Själv är jag troende, men håller det för mig själv. Man ska inte försöka att övertyga andra, vi alla har en fri vilja. Och det är inte alltid som frälsta är de bästa. Det finns så många som ägnar sig åt skitprat och skvaller.

Vart kommer kristendomen ifrån början?
Citera
2026-01-19, 02:40
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paulusbrevet
Det där kommer ju ifrån New Age och är en villolära. Det låter bra och kittlar öronen men det är inte sant.

Gud är visserligen kärlek men inte bara.
"Helig helig helig" är Guds främsta beskrivning i Bibeln, inte "kärlek, kärlek, kärlek".

Gud är evig, Gud är kärlek, Gud är också Sanningen, Alpha och Omega.
Gud är också god och Gud är absolut rättvisa och rättfärdighet.

Gud är också ordningens Gud och han straffar synden och ondskan. Ljuset kan inte ha något gemensamt med mörkret.

Gud älskar oss med oändlig kärlek, absolut. Men han hatar synden och synden straffas, annars hade inte Gud varit rättvis.

När Jesus dog i vårat ställe på korset så uppenbarades både Guds rättvisa och Guds kärlek. Synden måste straffas, men Gud lade straffet på Jesus (sig själv) så att alla som tror skulle kunna få nåd. Han (som aldrig hade syndat), blev till vår synd på korset och dog i vårat ställe för att han älskar oss. Vi måste bara ta emot gåvan.

Gud kan inte förneka sig själv eller sin natur. Varken sin kärlek eller sin rättvisa dom och vrede över synden.

Hade inte Gud straffat synden/ondskan så hade inte Gud varit god eller rättvis.
Guds kärlek är inte den här new-age versionen utav "kärlek" som många verkar tro.
Att acceptera ondska och låta synd gå ostraffad är inte riktig kärlek. Det är en demonisk lögn.

Kristendomen är demonisk. Full av ritualslakt och annan ondska. Äta av kristikropp och dricka dess kalk dvs Kristi blod.
Citera
2026-01-19, 08:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I dealen ingår att du måste ha förtroende för Gud, att han står för sitt ord när du har torterats till döds och legat död i dagar.

När det gäller det ställföreträdande straffet håller jag med dig. Det var inte vad Jesus sa.

Jaså? Jesus tappade ju förtroendet. "Eli, Eli, lema sabaktani," ett av de mest kända citaten ur bibeln.

Det ställeföreträdande straffet är vad hela kristendomen bygger på. Jesus tog straffet i förväg för alla människor som syndar.
Citera
2026-01-19, 09:06
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaså? Jesus tappade ju förtroendet. "Eli, Eli, lema sabaktani," ett av de mest kända citaten ur bibeln.

Det ställeföreträdande straffet är vad hela kristendomen bygger på. Jesus tog straffet i förväg för alla människor som syndar.
Jag bryr mig inte om kristna dogmer.

Jesus och alla andra judar talade arameiska medan

Eli, Eli,
lema sabaktani

är en rimmad vers på hebreiska vilket på Jesus tid bara användes i undervisningen i synagogorna. Det är från Psaltaren 22:1. Att efter sex timmars tortyr upprepa en vers är inte brist på förtroende ens om han verkligen kände sig övergiven.
Citera
2026-01-19, 15:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om kristna dogmer.

Jesus och alla andra judar talade arameiska medan

Eli, Eli,
lema sabaktani

är en rimmad vers på hebreiska vilket på Jesus tid bara användes i undervisningen i synagogorna. Det är från Psaltaren 22:1. Att efter sex timmars tortyr upprepa en vers är inte brist på förtroende ens om han verkligen kände sig övergiven.

Språket spelar mindre roll. Den svenska översättningen är "Min gud, min gud, varför har du övergivit mig?"
Detta är vad bibeln säger att Jesus sa.
Citera
2026-01-19, 17:31
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Språket spelar mindre roll. Den svenska översättningen är "Min gud, min gud, varför har du övergivit mig?"
Detta är vad bibeln säger att Jesus sa.
Så du menar att han hade förlorat förtroendet för Gud? Inte att han bara beklagade sig?

Sabak betyder egentligen inte övergivitutan utlämnat. Den ursprungliga texten i den hebreiska Psaltaren lama azavtani betyder just övergivit mig medan Jesus på korset ropade lama sabaktani.
Citera
2026-01-19, 20:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så du menar att han hade förlorat förtroendet för Gud? Inte att han bara beklagade sig?

Sabak betyder egentligen inte övergivitutan utlämnat. Den ursprungliga texten i den hebreiska Psaltaren lama azavtani betyder just övergivit mig medan Jesus på korset ropade lama sabaktani.

"Varför har du övergivit mig" låter som något man skulle säga när man blivit lämnad/sviken/lurad etc.

Fast vi kan lägga ner det. Det är ot och jag skiter egentligen i vilket.
Citera
2026-01-20, 04:08
Avstängd
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
"Varför har du övergivit mig" låter som något man skulle säga när man blivit lämnad/sviken/lurad etc.

Fast vi kan lägga ner det. Det är ot och jag skiter egentligen i vilket.
Jesus hade ångest redan innan han fångats in.

Och han tog med sig Petrus och Sebedeus' två söner; och han begynte bedrövas och ängslas. Då sade han till dem: »Min själ är djupt bedrövad, ända till döds; stannen kvar här och vaken med mig.» Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: »Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!» — Matteus 26:37-39
Citera
2026-01-20, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Kristendomen är demonisk. Full av ritualslakt och annan ondska. Äta av kristikropp och dricka dess kalk dvs Kristi blod.
Jesus är vårt ljus och värme som när veteaxet och vinrankan från vi bakar näringsrikt bröd och brygger friskt vin som bygger vår kropp när vi inmundigar, så småningom dör vår kropp och blir åter jord, var ur vetet och vinrankan växer stark under Jesus livgivande ljus och värme..
Där har du din slakt, be en bön när du äter din formfranska
Citera
2026-01-20, 04:31
Medlem
Citat:

Eloi Eloi Lama Sabachthani
Påvisar om Kristendomen som direkt Soldyrkande religion, citatet relaterar till solförmörkelsen vid korsfästelsen som i sig relaterar till solförmörkelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in