2026-01-19, 06:57
Avslutad
Citat:

Kvinnor skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen.
Första Korinthierbrevet 14:34-35 Svenska Folkbibeln (SFB98)

Till att börja med så ska alla kvinnor hålla käften enligt bibeln. Att hon är homo är inte det största problemet här.

Det där är samma Paulus som snackar om tro hopp och kärlek lite tidigare. Han lackade väl ur när han försökte omsätta 13 kapitlet i praktik eller något.

Men iaf, det står uttryckligen att kvinnor ska hålla käft om heliga ting. Så att hon käkar taco är inte alls det stora problemet.

Apropå att man kan använda bibeln till att rättfärdiga exakt vad man vill. Precis som med alla texter.

Här är ett jättebra citat för alla som sysslar med skärmdumpsjournalistik:

Qu’on me donne six lignes écrites de la main du plus honnête homme, j’y trouverai de quoi le faire pendre.

Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste av män och jag ska finna något i dem att hänga honom för, fritt översatt.

Det var kardinal Richelieu som sa. Han lät avrätta väldigt många människor. Han var en helig man. Det vet alla som läst de tre musketörerna.

Jag håller på d'Artagnan och grabbarnas bibeltolkning där asså.

Annars är det såhär om man inte gillar det: att nu vill inte jag höra talas om en massa uppkäftiga kvinnor som jiddrar utan de kan lämna tråden på stört, vi med Y-kromosom snackar om Gud, ni lagar mat. Schas.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-19 kl. 07:10.
Citera
2026-01-19, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Är hon uppväxt inom pingst måste hon varit hundra procent införstådd med att bögeri inte är accepterat så att offentligt gå ut med sin läggning måste vara ett sätt att ta avsked av församlingen och gå vidare. Personligen har jag aldrig förstått tjusningen med att vara med i ett sällskap där jag vet att jag inte är uppskattad.

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Pingstkyrkan säger att Frida inte fick gå för att hon är homosexuell, utan för att ”förtroendet brustit”.

Översatt till vanlig svenska:
Du får vara som du är bara du håller käften om det.

Det är inte kristendom.
Det är ideologisk disciplinering.

Jesus säger ingenting om homosexualitet. Noll. Inte ett ord.
Däremot säger han:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.(Matt 7:12)

På detta skall alla förstå att ni är mina lärjungar: att ni har kärlek till varandra.(Joh 13:35)

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte.(Mark 10:14)

Pingstkyrkan gör motsatsen och kallar det teologi.

De lutar sig på några lösryckta rader ur Paulus om romersk dekadens och maktsex och tar dem till vapen mot kärlek och därmed mänsklighet.

Det är exakt så falska profeter fungerar:

Akta er för de falska profeterna, som kommer till er i fårakläder men inuti är rovlystna vargar.” (Matt 7:15)

De använder Bibeln för att slippa följa Kristus.

Frida säger själv att hon aldrig predikat sexualitet, aldrig brutit mot några regler, aldrig lärt barnen något annat än de andra ledarna.
Det enda som förändrades var att hon slutade skämmas offentligt.

En vecka senare var hon borta.

Och samtidigt skriker samma miljöer om att Svenska kyrkan är ”politisk” för att den hjälper flyktingar och säger:

Jag var främling och ni tog emot mig.(Matt 25:35)

Svenska kyrkan hatas för att den fortfarande tar Jesus på allvar.
Pingstkyrkan är bekväm med makten och kallar det trohet.

Ironin blir nästan profetisk när man läser brevet till Filadelfia:

Se, jag har öppnat en dörr för dig som ingen kan stänga.(Upp 3:8)

Pingstkyrkan stänger dörrar och kallar det lydnad.

Det här är inte en konflikt mellan tro och ateism.
Det är en konflikt mellan evangelium och ideologi.

Frida hotar inte tron.
Hon hotar systemet.

Därför fick hon gå.

Jag säger som jesus.

-Icke heller jag dömer dig. Gå, och synda icke härefter
Citera
2026-01-19, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Är det inte upp till var och en själv att välja vem man vill ska företräda ens sak? Varför ska vi tycka något om detta? Hade Frida varit välkommen i den lokala moskén?

Eller Mc Donalds.

Kommer dom på att du är gay så är det kicken direkt, det är helt upp till dom ju.
Citera
2026-01-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Svenska kyrkan ja, som inte längre är en kristen kyrka annat än till namnet. Den har urartat till en förening med allmänna vänsterliberala värderingar. Inte ens alla präster där är troende längre. Det går bra ändå...

Dom lär ut förlåtelse och försoning och sånt?

Berättar om den bamhärtige sammariten som i mina ögon låer som en bindgalen kommunist.

Tacka vetja amerikansk kristendom där man knäböjer inför flaggan, viftar med vapen och åker motorcykel med toplessbrudar!
Citera
2026-01-19, 07:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Berättar om den bamhärtige sammariten som i mina ögon låer som en bindgalen kommunist.

Tacka vetja amerikansk kristendom där man knäböjer inför flaggan, viftar med vapen och åker motorcykel med toplessbrudar!

Jag vet inte om du är ironisk nu? Jag svarar i alla fall: man måste skilja mellan "förlåtelse och försoning" och en total kravlöshet. Jag hörde en Katolsk präst predika en gång, ha sa det så bra: Svenska kyrkan är som en förälder som tror att han/hon är snäll mot sitt barn, när barnet får äta vad det vill - bara godis och inga grönsaker. Barnet är glatt för stunden, men med tiden blir det sjukt. Och samma händer i Svenska kyrkan, fast det är människors arma själar de förstör där. För människor mår inte alltid bäst av att få göra allt som dom vill, medan omgivningen bara jamsar med. I detta fallet: leva homosexuellt.
Citera
2026-01-19, 07:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf

Är det något svårt med att faktiskt gå med i ett samfund där man passar?

Eller är det ett egenvärde i att försöka få precis alla att vara på samma sätt?
Citera
2026-01-19, 08:05
Medlem
Jazkers avatar
Hon har i vart fall definitivt kristet utseende. De där jätte-brillorna kan tyda på att hon gillar laxmacka, men varför (likt veganer) basunera ut sitt liggande?

Inte fan går heterosexuella (eller normalt ätande människor) runt och skriker ut detta?
Citera
2026-01-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Första Korinthierbrevet 14:34-35 Svenska Folkbibeln (SFB98)

Till att börja med så ska alla kvinnor hålla käften enligt bibeln. Att hon är homo är inte det största problemet här.

Det där är samma Paulus som snackar om tro hopp och kärlek lite tidigare. Han lackade väl ur när han försökte omsätta 13 kapitlet i praktik eller något.

Men iaf, det står uttryckligen att kvinnor ska hålla käft om heliga ting. Så att hon käkar taco är inte alls det stora problemet.

Apropå att man kan använda bibeln till att rättfärdiga exakt vad man vill. Precis som med alla texter.

Här är ett jättebra citat för alla som sysslar med skärmdumpsjournalistik:

Qu’on me donne six lignes écrites de la main du plus honnête homme, j’y trouverai de quoi le faire pendre.

Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste av män och jag ska finna något i dem att hänga honom för, fritt översatt.

Det var kardinal Richelieu som sa. Han lät avrätta väldigt många människor. Han var en helig man. Det vet alla som läst de tre musketörerna.

Jag håller på d'Artagnan och grabbarnas bibeltolkning där asså.

Annars är det såhär om man inte gillar det: att nu vill inte jag höra talas om en massa uppkäftiga kvinnor som jiddrar utan de kan lämna tråden på stört, vi med Y-kromosom snackar om Gud, ni lagar mat. Schas.

En del påpekar dock att Jesus levde under romartiden vars samhälle var mycket patrialiskt. .Det är det som blir beskrivet i bibeln. Det var i den kontexten han levde. De som är teologer, läser hela bibeln, beskriver att Jesus tvärtom själv inte var på det sättet. Kvinnor kände tröst och stöd hos Jesus.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-19 kl. 08:16.
Citera
2026-01-19, 08:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är det något svårt med att faktiskt gå med i ett samfund där man passar?

Eller är det ett egenvärde i att försöka få precis alla att vara på samma sätt?

För dessa människor ligger det alltid ett egenvärde i det. Jag vet inte hur man ska kategorisera dem men de återfinns nästan alltid på politiska vänsterkanten och är oftast kvinnor. Tänk på citatet i ts: "Jag trodde pingströrelsen hade kommit längre"

Man klarar inte av att ta ett fågelperspektiv på etik och moral och inse att olika människor har olika utgångspunkter och erfarenheter och därmed också olika åsikter om moral och etik.

Utgångspunkten är att MIN moral är rätt och riktig, andra som inte håller med har bara inte hunnit lika långt i sin utveckling och behöver min hjälp på vägen för att nå dit.
Citera
2026-01-19, 08:18
Medlem
RazorKevlars avatar
Det är alltid lika intressant när avarter försöker rättfärdiga sina beteenden genom att hänvisa till tiden! ” Hallå hallå, det är faktiskt 2026 nu eller har vi inte kommit längre? ”. Då det för det mesta handlar om degenerering och samhällsförstörelse, som resultat utav den pissliberala ideologin.
Citera
2026-01-19, 08:19
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Hon skulle helt klart platsa bättre i satanisternas lag så ni får gärna ta henne om hon vägrar att bättra sig.
Ni? Ta hand om? Hon är vuxna cheyen och kan ta hand om sig själv.
Citera
2026-01-19, 08:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
En del påpekar dock att Jesus levde under romartiden vars samhälle var mycket patrialiskt. .Det är det som blir beskrivet i bibeln. Det var i den kontexten han levde. De som är teologer, läser hela bibeln, beskriver att Jesus tvärtom själv inte var på det sättet. Kvinnor kände tröst och stöd hos Jesus.

Det är det jag säger, antingen fattar man att Jesus var som alla killar och överintresserad av flator eller så blir man en paragrafryttare.

Pingstkyrkan försökte utnyttja att jag var i underläge en gång och försökte muta mig med glass mot att jag blev en bokstavsbög.

Jag är kritisk till hur de tolkar tbh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in