2026-01-19, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Och ändå väljer ingen att rasa mot Islam?!
Jasså, det är det ingen som gör?
Citera
2026-01-19, 01:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det går faktiskt att "rasa" mot att Pingstkyrkan är emot homosexualitet, och att Islam är det också. Man behöver inte välja vilken religion man vill "rasa" mot.

Fast nästan ingen gör det. Rasar mot islams förbud mot homosexualitet, alltså. Eller judendomens. Detta beror på, att de som är för homosexualitet är vänsterliberaler som samtidigt är emot vad de kallar "rasism". Och rasismbegreppet tolkar de som så att främmande religioner och deras utövare överhuvudtaget inte får kritiseras, för då är man rasist. Bara vår egen religion och dess utövare får kritiseras.

Citat:
Jasså, det är det ingen som gör?

Som sagt: i alla fall inte de grupper som är för homosexualitet.
Citera
2026-01-19, 01:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Går ju fint för Gardell

I Svenska kyrkan ja, som inte längre är en kristen kyrka annat än till namnet. Den har urartat till en förening med allmänna vänsterliberala värderingar. Inte ens alla präster där är troende längre. Det går bra ändå...
Citera
2026-01-19, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nästan ingen gör det. Rasar mot islams förbud mot homosexualitet, alltså. Eller judendomens. Detta beror på, att de som är för homosexualitet är vänsterliberaler som samtidigt är emot vad de kallar "rasism". Och rasismbegreppet tolkar de som så att främmande religioner och deras utövare överhuvudtaget inte får kritiseras, för då är man rasist. Bara vår egen religion och dess utövare får kritiseras.
Okej, det har jag missat. Då får jag väl sluta att kritisera religioner i stort, och sikta in mig på kristendom. Tack för att du upplyste mig.
Citera
2026-01-19, 01:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Okej, det har jag missat. Då får jag väl sluta att kritisera religioner i stort, och sikta in mig på kristendom. Tack för att du upplyste mig.

Ur vilken synvinkel kritiserar du religioner, då? Jag vet att det finns en del ateister som kritiserar all religion, så du kanske är en av dem. Det brukar bero på att de gjort något som de vet att de kan komma till Helvetet för, och då måste de fanatiskt försöka intala sig själva och andra att Helvetet inte finns. Annars finns det ju ingen anledning att lägga sig i vad ANDRA människor tror på - förutsatt att de följer lagen i det land där de lever såklart. Om människor gör saker som är olagliga och skyller det på sin tro (barnaga, plågsamma slaktmetoder, tvångsäktenskap, hedersmord, jihadattentat...), så måste man förstås få kritisera det.

Den vanligaste religionskritiken i Västvärlden dag, brukar dock bestå i vänsterliberala som kritiserar kristna församlingar som faktiskt följer Bibeln, och detta har sin grund i att de vill ha "anything goes". Lösa förbindelser, homosexualitet, transtrams, aborter, allt det som sunda kristna församlingar är emot. Svenska kyrkan har ju övergett de värderingarna, och dess prästerskap består till större delen av vänsterliberala individer, så där finns det inget för dessa individer att kritisera. Så de ger sig på typ Pingstkyrkan. (Men som sagt inte närmaste Islamiska center, där en lesbisk barntimmefröken skulle vara precis lika omöjlig.)
Citera
2026-01-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ur vilken synvinkel kritiserar du religioner, då? Jag vet att det finns en del ateister som kritiserar all religion, så du kanske är en av dem.
Egentligen kritiserar jag inte religion generellt, jag anser att man får tro och tycka vad som helst, men när det drabbar mig eller andra så kritiserar jag mer än gärna. Och då skiter jag fullständigt i vilken religion det gäller, och då handlar det om just den specifika saken.
Citera
2026-01-19, 02:03
Medlem
Rätt gjort av kyrkan. Som kvinna måste man låta en annan person penetrera ens kropp på djupet. Annars gay.
Citera
2026-01-19, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där är precis den felslutning Jesus själv kritiserar.

När Jesus säger:
jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att fullborda den(Matt 5:17) menar han inte
”allt i Moseböckerna ska fortsätta gälla oförändrat”.
Han visar vad lagen betyder.

Och vad är det?
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.
(Matt 7:12)

Sabbaten blev till för människan, inte människan för sabbaten.”
(Mark 2:27)
Alltså:
regler är till för människan, inte tvärtom.

Därför bryter Jesus själv mot bokstavslagen hela tiden:
äter med ”syndare”, rör orena, bryter sabbaten, sätter barmhärtighet före regel.

Om ”fullborda lagen” betydde att Leviticus ska tillämpas bokstavligt
hade Jesus varit laglydig farisé, inte korsfäst rebell.

Nej.

Mark 7 handlar om rituell renhet, inte sexualetik.
Jesus säger att orenhet inte kommer från kroppen utan från hjärtat:
våld, girighet, hyckleri, maktmissbruk.

Att läsa in Leviticus 18 där är ren efterkonstruktion.

Och här är det verkligt avslöjande:

När Bibeln säger
”Älska din nästa”, ”Döm inte”, ”Var barmhärtig”
då säger ni: symboliskt.

När Bibeln säger
”straffa”, ”förbjud”, ”uteslut”
då säger ni: bokstavligt.

Det är omvänd bokstavstro.

Ni gör straffet absolut
och kärleken valfri.

Det är inte kristendom.
Det är moralisk disciplinering med bibelcitat som alibi.

Frida hotar inte tron.
Hon hotar ett system som byggt sin makt på att kärlek alltid ska vara underordnad kontroll.

Det var exakt det Jesus gick i klinch med.

Jag är som sagt inte troende. Och håller inte kristen moral särskilt högt. Frida är välkommen att fika med mig och får gärna jobba på mina barns förskola så länge hon följer läroplanen.
Min ända invändning är att hon verkar vara instringent. Hon är uppväxt i miljön så hon borde veta bättre. Hon skriver att hon inte vill bråka men lipar ut i media för att få ryggdunk och bekräftelse.

Din logik stämmer dock inte du skriver att orenhet inte kommer från kroppen utan hjärtat.
Så tar du våld som exempel. Jesus förnekar inte att att du kan känna hat. Han säger vänd andra kinden till dvs uppmanar till passivism. Han påtalar felet i den köttsliga handlingen och inte tanken. Hade du inte haft tanken hade du inte behövt vända andra sidan till. Utan du måste motstå frestelsen till hämnd.
Han förnekar inte att makt finns men man ska motstå den köttsliga handlingen att bruka den på ett okristet sätt. Eller som judarna hade sagt, koka inte lammet i sin moders mjölk. Dvs va inte obarmhärtigt bara för att du kan.
Dvs inget nytt. Bara förenklad symbolism.

Jag tolkar det som att han säger döm inte någon för att dom är uteliggare eller prostituerad för deras hjärta kan vara rent även om kroppen är smutsig. Och att alla kan hitta vägen tillbaka och dessutom är välkomna. Han säger inte att präster nu kan idka sodomi öppet.

Sen håller jag inte med din tolkning om sabbaten. Läser man hela texten framgår det att syftet att att belysa den teologiska adelns hyckleri. Dvs paragrafrytteri att döma och straffa för bagatellartade regelbrott när man kan blunda för mänskligt lidande.
När syftet med reglerna skulle främja människans relation till Gud och hans skapelser. Han uppmuntrade välgörenhet och när regler och medlindande krockar ska man välja att hjälpa.
Majoriteten av regelskrotandet uppkom först när man ville ha européernas våldskapital och fick kompromissa. Exempelvis inte könsstympa sina barn.

Du missade hela min poäng. Du föreläser som en predikant i nordstan med en papperskylt. Övertygad om att ditt sätt att läsa Bibeln är den rätta. Ska vi kalla det högmod.

Du alienerar de som står dig närmast i samhället med hetsk retorik. Man behöver inte hålla med varandra om allt och Frida kan börja jobba i en hbtq vänlig kyrka. Hon har förmånen att bo i ett land som har sådanna.

Du utgör bara andra sidan av myntet och är lika totalitär som människorna du kritiserar. Du borde visa dom frikyrkliga lite av den ömsinthet du hävdar att du förespråkar för likt dig tror dom att dom gör gott.

Lukas 17:7-10

7 "Vem av er skulle säga till sin slav som just har kommit in från att plöja eller valla får på fältet: 'Kom hit genast och ta plats vid bordet'?" 8 "Skulle ni inte hellre säga till honom: 'Förbered middagen åt mig, sätt på dig förklädet och tjäna mig medan jag äter och dricker; senare kan du äta och dricka'?" 9 "Tackar ni slaven för att han gjort vad som befalldes?" 10 "Så ni också, när ni har gjort allt som ni befalldes att göra, säg: 'Vi är värdelösa slavar; vi har bara gjort vad vi borde ha gjort!'"

Han låter inte så mjuk som du vill framställa honom den där slavförespråkaren.
Citera
2026-01-19, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Att du citerar ”det ska dödas” som om det vore kristendom visar bara att du inte har den blekaste aning om vad Nya testamentet är.

Du sitter fast i Moseböckerna och låtsas att Jesus aldrig kom.

Jesus säger:

Den som är utan synd bland er skall kasta första stenen.(Joh 8:7)
Det var riktat till religiösa män som ville döda en kvinna enligt lagen. Exakt det du förespråkar när du skriver att homosexuella ska dödas.

Det är därför pingstkyrkan faller teologiskt.
Och det är därför ditt hat faller moraliskt.

Du och pastorn står på samma sida av historien.
Jesus står på Fridas.

Rimligen tar du med vad Jesus säger till kvinnan när de religiösa männen insett sina egna synder. Annars får händelsen en helt annan innebörd.

Senast redigerad av Hamburgarlisa 2026-01-19 kl. 02:42.
Citera
2026-01-19, 03:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Rimligen tar du med vad Jesus säger till kvinnan när de religiösa männen insett sina egna synder. Annars får händelsen en helt annan innebörd.

Jag tycker inte att någon alls ska dödas, inte ens grova brottslingar. Men jag svarar på det här ändå. Det sista citatet är viktigt: "gå och synda inte mer!". Han sa inte "gå och fortsätt synda". Svenska kyrkan däremot, predikar till de homosexuella (och andra) att anything goes. "Varsågod och fortsätt synda, vi kan till och med viga er och ge er relation legitimitet!". DET är inte heller att följa Jesus.

I den Katolska kyrkan gör man så med homosexuella, att de utesluts inte utan är välkomna dit. MEN de förutsätts inte LEVA homosexuellt. Och prästerna och andra involverade ger dem stöd att låta bli det, genom bön, gemenskap och innerlig vänskap. Det parförhållande, som den homosexuelle/a aldrig kan ha om h*n inte kan tänka sig en äktenskapspartner av det andra könet, får helt enkelt ersättas så gott det går med gemenskap i församlingen.
Citera
2026-01-19, 05:59
Medlem
Inte alla pingdtförsamlingar tolkar bibeln på det sättet. Fast det är ingen tröst om hon inte bor i närheten av en sån kyrka.

(Se Romatbrevet 1 Romarbrevet 1 Sodom och Gomorra)

https://www.youtube.com/watch?v=w8L1IRL-fgE
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-19 kl. 06:33.
Citera
2026-01-19, 06:18
Avslutad
Ännu en pingstkyrka petar en förtroendevald som är homosexuell.

Pingstkyrkan i Örnsköldsvik. (Pastorn Stefan Beimark)
Skriftliga beskedet: ”För tydlighetens skull, det beror inte
på att du kommit ut som homosexuell. Förtroende är inte
statiskt och olika uppdrag fordrar olika typer av förtroende,
detta kan förändras över tid och se annorlunda ut vid andra uppdrag.
https://www.qx.se/samhalle/sverige/15371982/annu-en-pingstkyrka-petar-en-fortroendevald-som-ar-homosexuell/
Citat:
Tidigare i höstas var det Hamnkyrkan i Värnamo,
en kyrka som också är del av Pingströrelsen, som
hamnade i blåsväder efter att samarbetet med en
grannkyrka avslutats då de tillsatt en ny
ungdomsledare, som är homosexuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem