Citat:
Ursprungligen postat av
KlasLund
Det där är precis den felslutning Jesus själv kritiserar.
När Jesus säger:
”jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att fullborda den” (Matt 5:17) menar han inte
”allt i Moseböckerna ska fortsätta gälla oförändrat”.
Han visar vad lagen betyder.
Och vad är det?
”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.”
(Matt 7:12)
”Sabbaten blev till för människan, inte människan för sabbaten.”
(Mark 2:27)
Alltså:
regler är till för människan, inte tvärtom.
Därför bryter Jesus själv mot bokstavslagen hela tiden:
äter med
”syndare”, rör orena, bryter sabbaten, sätter
barmhärtighet före regel.
Om ”fullborda lagen” betydde att Leviticus ska tillämpas bokstavligt
hade Jesus varit laglydig farisé,
inte korsfäst rebell.
Nej.
Mark 7 handlar om
rituell renhet, inte sexualetik.
Jesus säger att orenhet inte kommer från kroppen utan från hjärtat:
våld, girighet, hyckleri, maktmissbruk.
Att läsa in Leviticus 18 där är ren efterkonstruktion.
Och här är det verkligt avslöjande:
När Bibeln säger
”Älska din nästa”, ”Döm inte”, ”Var barmhärtig”
då säger ni:
symboliskt.
När Bibeln säger
”straffa”, ”förbjud”, ”uteslut”
då säger ni:
bokstavligt.
Det är omvänd bokstavstro.
Ni gör straffet absolut
och kärleken valfri.
Det är i
nte kristendom.
Det är moralisk disciplinering med bibelcitat som alibi.
Frida hotar inte tron.
Hon hotar
ett system som byggt sin makt på att kärlek alltid ska vara underordnad kontroll.
Det var exakt det Jesus gick i klinch med.
Jag är som sagt inte troende. Och håller inte kristen moral särskilt högt. Frida är välkommen att fika med mig och får gärna jobba på mina barns förskola så länge hon följer läroplanen.
Min ända invändning är att hon verkar vara instringent. Hon är uppväxt i miljön så hon borde veta bättre. Hon skriver att hon inte vill bråka men lipar ut i media för att få ryggdunk och bekräftelse.
Din logik stämmer dock inte du skriver att orenhet inte kommer från kroppen utan hjärtat.
Så tar du våld som exempel. Jesus förnekar inte att att du kan känna hat. Han säger vänd andra kinden till dvs uppmanar till passivism. Han påtalar felet i den köttsliga handlingen och inte tanken. Hade du inte haft tanken hade du inte behövt vända andra sidan till. Utan du måste motstå frestelsen till hämnd.
Han förnekar inte att makt finns men man ska motstå den köttsliga handlingen att bruka den på ett okristet sätt. Eller som judarna hade sagt, koka inte lammet i sin moders mjölk. Dvs va inte obarmhärtigt bara för att du kan.
Dvs inget nytt. Bara förenklad symbolism.
Jag tolkar det som att han säger döm inte någon för att dom är uteliggare eller prostituerad för deras hjärta kan vara rent även om kroppen är smutsig. Och att alla kan hitta vägen tillbaka och dessutom är välkomna. Han säger inte att präster nu kan idka sodomi öppet.
Sen håller jag inte med din tolkning om sabbaten. Läser man hela texten framgår det att syftet att att belysa den teologiska adelns hyckleri. Dvs paragrafrytteri att döma och straffa för bagatellartade regelbrott när man kan blunda för mänskligt lidande.
När syftet med reglerna skulle främja människans relation till Gud och hans skapelser. Han uppmuntrade välgörenhet och när regler och medlindande krockar ska man välja att hjälpa.
Majoriteten av regelskrotandet uppkom först när man ville ha européernas våldskapital och fick kompromissa. Exempelvis inte könsstympa sina barn.
Du missade hela min poäng. Du föreläser som en predikant i nordstan med en papperskylt. Övertygad om att ditt sätt att läsa Bibeln är den rätta. Ska vi kalla det högmod.
Du alienerar de som står dig närmast i samhället med hetsk retorik. Man behöver inte hålla med varandra om allt och Frida kan börja jobba i en hbtq vänlig kyrka. Hon har förmånen att bo i ett land som har sådanna.
Du utgör bara andra sidan av myntet och är lika totalitär som människorna du kritiserar. Du borde visa dom frikyrkliga lite av den ömsinthet du hävdar att du förespråkar för likt dig tror dom att dom gör gott.
Lukas 17:7-10
7 "Vem av er skulle säga till sin slav som just har kommit in från att plöja eller valla får på fältet: 'Kom hit genast och ta plats vid bordet'?" 8 "Skulle ni inte hellre säga till honom: 'Förbered middagen åt mig, sätt på dig förklädet och tjäna mig medan jag äter och dricker; senare kan du äta och dricka'?" 9 "Tackar ni slaven för att han gjort vad som befalldes?" 10 "Så ni också, när ni har gjort allt som ni befalldes att göra, säg: 'Vi är värdelösa slavar; vi har bara gjort vad vi borde ha gjort!'"
Han låter inte så mjuk som du vill framställa honom den där slavförespråkaren.