Citat:
Ursprungligen postat av
Tearsofthemushroom
I dokumentärserien Hatet (SVT) finns en scen där Bo Göran Bodin berättar vilka handlingar han har begärt ut:
"Det är bland annat socialtjänstens journaler, dokumentation från barn- och ungdomspsykiatrin, och domstolar".
Samtidigt sitter han vid ett bord med en rejäl mängd papper framför sig. Av ren nyfikenhet bad jag en AI uppskatta hur många sidor det kan röra sig om, utifrån bilden och om man antar att det är vanliga A4.
Den landade på ungefär 600–800 sidor.
Det fick mig att fundera: ni som har läst de journaler som Joakim Lundell själv lade ut bakom betalvägg, hur många sidor skulle ni säga att det motsvarar, om man även tar hänsyn till att det kan vara både fram- och baksidor?
Svårt att säga. Jag betar mig igenom journalsamlingen igen just nu, för typ 10e gången. Alltså videon "Varje sida räknas".
Har inte räknat sidantalet än, tänkte göra det sist. Det är en del textstycken som bara presenteras utan fysisk kontext med. Kan försöka räkna ihop senare, för det tar ett tag att göra det. Men eh .. bästa gissning: 50-70 sidor totalt kanske, om man ser alla blad som att dom har text bara på 1 sida.
Varje sida räknas-videon innehåller dock inga handlingar från domstolar. Det är enbart journaler ifrån socialtjänsten och barn & ungdomspsykiatrin i olika orter.
Även jag har gjort samma sak som du nämnde ovan. Jag tittade på högen papper som Bodin sitter vid i dokumentären. Man har ju förstås inte en susning om det var de faktiska papperena. Kan lika gärna bara vara nåt ditlagt för filmande, demonstrativt.
Men utgående från att det skulle vara alla papper, så uppskattade jag högen till 30 cm hög, bara A4. Jag frågade AI hur många blad det skulle motsvara och den kom fram till ca 3500 blad.
Bodin själv säger bara "ett mycket omfattande aktmaterial".
Första dagen Jocke presenterar papperena, soc-journalerna, 23 oktober 2016, så säger han att det är 1300 sidor. Utöver dessa så hämtade han ut sina journaler från BUP hösten 2024. Dom verkar vara betydligt färre i antal, dömandes från videon.
Sen växer och krymper total-antalet sidor med flera tusen, beroende på vilken video man tittar på. Jocke säger olika hela tiden (som han gör med nästan allt). Jag har hört honom säga som mest 6000 sidor och som minst "några hundra".