2026-01-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Förvånande att du är en chat-gpt-hora också.

Texten definierade inte Hitler och mussolini. Den handlade om fascism generellt.

Men angående ditt chatgpt-inlägg.

- Ledarkult - check. Trumpanhängarma är dagens stalinister.

- Senast här om dagen sa Trump att de inte behöver några nya val. Ham har blivit ertappad med att försöka fuska sig till valet. Han kränger Trump 2028 kepsar osv.

- Han över kongressens-, senatens- och domstolar huvuden ständigt. Finns gott om exempel på detta.

- "Nationalism kombinerad med statlig kontroll och våldsapparat" - ja vad ska man säga... militär patrullerar på gatorna i amerikanska storstäder och han hotar med att sätta in mer militär så fort någon säger ett kritiskt ord om honom.

- Han stämmer tidningar till höger och vänster, får tv-peofiler sparkade för att de kritiserar honom, kastar AP ut ur hita huset för att de inte kallar Mexikanska gulfen för amerikanska gulfen. Hotar ned att ta bort press-licence från mediebolag som kritiserar honom osv.

Du förstår nog inte kulturen i USA. Just i detta nu hetsar demokratiska ledare i bla. Minnesota sina väljare att störa och trakassera ICE i sitt arbete. Det om något är ju fascistiskt beteende. Polariseringen i USA är enorm och det är knappast bara Trumps fel även om svensk media aldrig skulle rapportera något annat såklart. Både demokrater och republikaner skriker om valfusk när dem förlorar så det är inget nytt. Att ICE patrullerar är för att deportera illegala invandrare som Biden släppte in. Obama gjorde samma sak men då hörde vi inget eftersom vänsteraktivisterna inte protesterade, dvs då var det helt ok.

Att han stämde BBC var ju helt rätt, vem fan har rätt att klippa ihop tal för att det ska passa ens egna agenda? Det om något är en fara för demokratin. Du lever med en naiv världsbild där Trump är ond och hans motståndare är goda, så ser inte världen ut.

Trump är fascist för att han kränger Trump 2028-kepsar?! Jodå så att….
Senast redigerad av Henriksen82 2026-01-18 kl. 22:59.
Citera
2026-01-18, 22:59
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Lika bra han tar danmark också. Då kan han passa på att ta skåne i samma veva så vi slipper dom.

Då måste han snart bygga en ny mur.
Citera
2026-01-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Du förstår nog inte kulturen i USA. Just i detta nu hetsar demokratiska ledare i bla. Minnesota sina väljare att störa och trakassera ICE i sitt arbete. Det om något är ju fascistiskt beteende. Polariseringen i USA är enorm och det är knappast bara Trumps fel även om svensk media aldrig skulle rapportera något annat såklart. Både demokrater och republikaner skriker om valfusk när dem förlorar så det är inget nytt. Att ICE patrullerar är för att deportera illegala invandrare som Biden släppte in. Obama gjorde samma sak men då hörde vi inget eftersom vänsteraktivisterna inte protesterade, dvs då var det helt ok.

Att han stämde BBC var ju helt rätt, vem fan har rätt att klippa ihop tal för att det ska passa ens egna agenda? Det om något är en fara för demokratin. Du lever med en naiv världsbild där Trump är ond och hans motståndare är goda, så ser inte världen ut.

Trump är fascist för att han kränger Trump 2028-kepsar?! Jodå så att….

Fascism betyder nåt. Jag gav dig en definition men du verkar inte ha klarat av att uppfatta det du läste.

Att Tim Waltz säger till folk att de borde demonstrera fredligt är inte fascism. Att sätta in militär i storstäderna (bara storstäder som styrs av politiska motståndare) är däremot rätt jävla fascistiskt.
Citera
2026-01-18, 23:12
Medlem
Citat:
Fascism betyder nåt. Jag gav dig en definition men du verkar inte ha klarat av att uppfatta det du läste.

Att Tim Waltz säger till folk att de borde demonstrera fredligt är inte fascism. Att sätta in militär i storstäderna (bara storstäder som styrs av politiska motståndare) är däremot rätt jävla fascistiskt.

Tack för definitionen av fascism men den hade jag kunnat googla mig till. Jag sköt ner alla dina argument om varför USA skulle vara fascistiskt.

Noll argument ännu en gång, förutom att du skyddar galningen Walz. Tim Walz borde sitta i fängelse, både för uppmaning till protester vilket spär på polariseringen och för att ha skyddat kriminella somalier. USA är ett sjukt land men fortsätt du skyll allt på Trump.
Senast redigerad av Henriksen82 2026-01-18 kl. 23:15.
Citera
2026-01-18, 23:19
Medlem
Citat:
Tack för definitionen av fascism men den hade jag kunnat googla mig till. Jag sköt ner alla dina argument om varför USA skulle vara fascistiskt.

Noll argument ännu en gång, förutom att du skyddar galningen Walz. Tim Walz borde sitta i fängelse, både för uppmaning till protester vilket spär på polariseringen och för att ha skyddat kriminella somalier. USA är ett sjukt land men fortsätt du skyll allt på Trump.

Du sköt ner noll. Du klippte in en text från chatgpt som jag bemötte.

Du är uppenbarligen med i Trumps kuksugarskara. Vägrar se att det är en fascistisk regering samtidigt som du säger att folk borde kastas i fängelse för att de uppmanar folk till fredlig protest

Ironin är påtaglig.
Citera
2026-01-18, 23:26
Medlem
Citat:
Du sköt ner noll. Du klippte in en text från chatgpt som jag bemötte.

Du är uppenbarligen med i Trumps kuksugarskara. Vägrar se att det är en fascistisk regering samtidigt som du säger att folk borde kastas i fängelse för att de uppmanar folk till fredlig protest

Ironin är påtaglig.

Jag är inte Pro Trump men jag försöker se NYANSER! Du klarar inte det, inte heller klarar du att bemöta mina argument. Du slänger in nedsättande ord så fort du blir pressad.

Walz uppmanar sina vänsterextrema kompisar att ringa 911 så fort de ser en ICE-agent, verkligen fredligt och normalt beteende. Varför gjorde han inte det under Obamas tid?

Att USA är kraftigt polariserat är knappast endast Trumps fel även om du inte har förmågan att ta in det. Och nej, USA är inte fascistiskt. Det är en förenklad bild av en väldigt ung, naiv och lättpåverkad person. Läs din historia och återkom. Gonatt.
Citera
2026-01-18, 23:36
Medlem
Citat:
Jag är inte Pro Trump men jag försöker se NYANSER! Du klarar inte det, inte heller klarar du att bemöta mina argument. Du slänger in nedsättande ord så fort du blir pressad.

Walz uppmanar sina vänsterextrema kompisar att ringa 911 så fort de ser en ICE-agent, verkligen fredligt och normalt beteende. Varför gjorde han inte det under Obamas tid?

Att USA är kraftigt polariserat är knappast endast Trumps fel även om du inte har förmågan att ta in det. Och nej, USA är inte fascistiskt. Det är en förenklad bild av en väldigt ung, naiv och lättpåverkad person. Läs din historia och återkom. Gonatt.

Mmm du verkar jättenyanserad.

Lust att ge mig ett direkt citat? Det enda jag hittar när jag söker är en FOX news artikel med ett citat från Todd Blanche som hävdar att Waltz säger så.

Vad tänker du att Tim Waltz tror skulle hända om folk ringer 911 varje gång de ser ICE, annat än att linjen blir överbelastad? Att polisen skulle komma och arrestera ICE? Det verkar helt ologiskt och därför har jag svårt att se att det skulle stämma.

Om det mot förmodan stämmer så är Waltz en jävla idiot. Om det inte stämmer så borde du fundera på hur nyanserade dina källor är och om inte ditt "har du läst det på aftonbladet" är lite av ett självmål.
Senast redigerad av enhalvboj 2026-01-18 kl. 23:53.
Citera
2026-01-18, 23:52
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Skulle vilja påstå att gammelmedia aldrig har rätt om Trump. Alla reportage och analyser om Trump på SVT och P1 m fl går ut på att vara bestört och överraskad och alla anlytiker säger "Man kan aldrig veta hur han tänker".

Men Trump är mycket enkel att förstå för han säger exakt vad han vill och tänker. Förra mandatperioden tog han upp Grönland så det är knappast någon överraskning att Grönland kommer upp igen. Sen säger han långt i förväg att han inte utesluter någonting.

När det kommer till krig så har han undvikit att starta ett krig med Venezuela och hittills undvikit att starta krig med Iran. Sen agerar han rationellt i Ukraina och funderar över vad USA får ut av att bråka med Ryssland. Ingenting.
Tänk om våra idioter till politiker kunde vara lika smarta. Våra svenska muppar vill bråka med allt och alla för att det låter häftigt att kaxa sig mot någon som är större och starkare.
Citera
2026-01-18, 23:59
Medlem
Ja, de hade rätt.

Själv hejade jag helhjärtat på Trump i samtliga val. Numera har jag i princip lagt allt politiskt tyckande på hyllan och betraktar världen som en enda stor sinnessjuk föreställning.

Det enda jag fortfarande hoppas på är Rysslands undergång, men även där lär man väl bli besviken i slutändan. Det är nog mer troligt att det blir NATO, och kanske USA självt, som havererar på grund av galningen i Vita huset.

Nåväl. Människosläktet är som det är. Kämpa på.
Senast redigerad av Chillgren 2026-01-19 kl. 00:06.
Citera
2026-01-19, 00:03
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Han har aldrig hymlat om Make America Great Again.
Tycker han gör som han sagt från början.
Sloganen "Make America Great Again" betyder ingenting konkret.

Vad är America? Det är mycket som ryms i det begreppet. En statsbildning, ett landområde, en sinnesstämning, ett annat sätt.

Vad innebär det att America är Great? Att det är storslaget, mäktigt och framgångsrikt? Att det är bättre än andra?

Again? Så det var Great och nu är det inte det längre. Det ska med politik göras Great på nytt, verkar budskapet vara. Det är en lögn. Amerika var aldrig Great. Det bygger på bra idéer, men dessa vill Trump/Project 2525 kringgå och ignorera existensen av. Dessa bra idéer har aldrig riktigt kunnat tillämpas på rättvisa sätt, men det betyder förstås att man inte ska ge upp med försöken att göra det.

Sloganen användes först av Ronald Reagan om den amerikanska militärens överlägsenhet över den sovjetiska, särskilt i hans förespråkade av det som kom att kallas "Star wars". Först med Trump blev det en kampanjslogan som inte har något bakom.
Citera
2026-01-19, 00:49
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Många trumpfanatiker skiter uppenbarligen i vilket. Innan valet sa de att de stödde honom för att han inte startade krig. Nu har han snart startat hur många krig som helst men de har ändrat sig så nu helt plötsligt är det jättebra att USA bombar överallt...

Det man främst kan ifrågasätta är Grönland och hans retorik generellt. I övrigt? Att bomba Irans kärnvapenanläggningar, avsätta diktatorn Maduro och skicka tillbaka miljontals illegala migranter och kriminella kan knappast anses vara något dåligt.

Tyckte du Biden var bättre? Obama deporterade fler migranter än Trump men konstigt nog var det ingen från vänstern som brydde sig då.
Citera
2026-01-19, 01:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Det man främst kan ifrågasätta är Grönland och hans retorik generellt. I övrigt? Att bomba Irans kärnvapenanläggningar, avsätta diktatorn Maduro och skicka tillbaka miljontals illegala migranter och kriminella kan knappast anses vara något dåligt.

Tyckte du Biden var bättre? Obama deporterade fler migranter än Trump men konstigt nog var det ingen från vänstern som brydde sig då.

Kidnappa Maduro för att ersätta med vad? Han ska ta oljan som han påstår är hans. Kommer Venezuelas befolkning få det bättre? Mycket tveksamt. Kommer USA:s befolkning få det bättre? Nej, bara de allra rikaste, ta en titt på Big Beautiful Bill. Hur han hanterar utvisning av vem som helst utan rättslig prövning, hur han smällde upp ett koncentrationsläger på åtta dagar... Det finns en hel del.

Angående det där att folk inte protesterade när Obama deporterade, det visar ju tvärtom att Obama gjorde det på ett bättre sätt. Det Trump använder ICE till är inte bara att deportera illegala invandrare.

Här är en typisk MAGA som säger just det där om Obama:

https://youtube.com/shorts/ZsNXvq3T5xM?si=PAcySwS_D7vaeIua
Senast redigerad av Sobrilbil 2026-01-19 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in