2026-01-18, 22:58
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi
Går i tankarna på att sälja huset och faktiskt flytta till en lägenhet. Helt ärligt så orkar jag inte med att som hus innebär, ta hand om trädgård m.m.

Är dock lite orolig över att man kommer ångra sig? Tänker främst på grannar, lyhörda lägenheter osv.

Någon som gjort liknande, ångrar ni er? Var det värt det?

Jag sålde huset och köpte ett radhus istället. Perfekt kompromiss! Man får fördelarna med hus vad gäller uteplatser och frihetskänsla, men man slipper instängdheten som man kan känna i en lägenhet.
Citera
2026-01-18, 22:58
  #38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Varför lägenhet när du kan flytta till ett radhus? Då slipper du grannar under och ovanför dig.

Hus är ju svindyrt och dyrare lär det ju bli med åren.

Grannarna bor väldigt nära i radhusområden. Det är väl också dyrare än en lägenhet?
Citera
2026-01-18, 23:02
  #39
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Grannarna bor väldigt nära i radhusområden. Det är väl också dyrare än en lägenhet?
Jo men vad fan. Hus inne i stan och radhus är ju nästan exakt samma sak med deras pyttetomter. Vill man ha riktig frihet får man flytta ut på landet.

Nja, finns ju radhus i olika former. Går ju även att hyra. Beror ju på vart man vill bo. Finns ju även kedjehus.
Citera
2026-01-18, 23:34
  #40
Medlem
Bankdosas avatar
När jag gick isär med min exfru så flyttade jag från radhus till en bostadsrättradhuslägenhet (konstigt ord) och allt blev 50% mindre och jag ångrar mig inte en sekund. Visst fick en månadsavgift att betala men värt det för att slippa allt underhåll på fasaden/fönster/dörrar med mera.
Grannarna märks inte av ett dugg och området är väldigt lugnt generellt.
Citera
2026-01-18, 23:55
  #41
Medlem
Kanastras avatar
Jag har alldeles nyligen gjort så. Sålde mitt hus på landet och flyttade till en lägenhet i stan.
Dom två första veckorna kände jag mig bortskämd. Det snöade ymnigt och det slapp jag ta reda på själv, det åkte runt personal och skottade och grusade. På natten åkte det runt folk i stora maskiner och tog bort snö.
Tvättstugan har flera tvättmaskiner och både stort torkskåp och torktumlare.
Kan promenera eller cykla dit jag vill.
Jag behöver inte oroa mig för vattenläckor, träd som faller på mina byggnader, vatten/värmepumpar som går sönder, tjall med egna brunnen, planera för stora renoveringar osv. Jo, jag vet att jag betalar för allt det via hyresavin men det är skillnad.
Kan duscha varmt länge och behöver inte elda när det blir som kallast.
Det är en otrolig skillnad mot mitt tidigare liv.
Jag bodde på en liten gård i skogen innan. Bara att ta sig dit vintertid i snön kunde vara en pärs.
Jag har för mig att jag startade en tråd för ett par år sedan om att jag tröttnat på att bo på landet, det tog ett tag men till sist flyttade jag.

Visst hör jag grannar, men efter åratal med tystnad så är det ändå lite kul.
Har äldre släktingar som flyttat från hus till lägenhet, nån av dom har även skaffat kolonilott för att ha nåt att pyssla med och odla.
Citera
2026-01-19, 00:35
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Gör det redan imorgon, påbörja alltså.

Nu när du är frisk och har orken.

Har så många släktingar som inte satte igång i tid och fick göra det när de fått stroke eller inte har orken kvar.

Grejerna, vad ska du ha de till? Sälj! Vad behöver man när man bor i lägenhet och är +70

Vart vill du flytta till Vaxholm? Vallentuna? Täby?

Täby först. De andra går bra också. Jovisst, säg det till en samlarkärring, (fru). Jag har två kompletta stereoanläggningar, dunderljud. Kan sälja den ena, 10 papp in. 4 smart-TV. Allting kopplade i i ett suveränt meshnätverk. Osv. Sen är jag fri.
Men hundra, kanske tusentals, kvinnokläder som inte kan slängas. Minnen. Fått av den och den. Köpt då och då. En vindjävel som är full med grejer sen 30 år tillbaka.
Fy fan. Nej, vi måste göra oss av med en massa grejer. Inte så stort problem för mig, men tanten......ahhhhh
Hon kan inte släppa nåt. Jaja, från 170 kvadrat i 2 våningar till en lägenhet på kanske i bästa fall 90 kvadrat.
Fan, fan , fan
Citera
2026-01-19, 00:43
  #43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Hahaha. Ja helt sjukt med alla dessa efterblivna som går med hälarna. Verkar som att minst 50 procent av alla som bor i lägenheter är lite efterblivna och går som autister.

Utmärkande gångart för autister är annars att gå på tå. I alla fall barn.
Citera
2026-01-19, 00:45
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kanske dags att göra dig av med en del saker? Om ni behöver en femma för två? Känns bara som ni flyttar med problem och extra mycket att städa?

Förstår att när man är äldre är lägenhet kanske mer optimalt, med allt vad hus innebär. Men en del är ju att bo mindre för att ha mindre att ta hand om?


Jovisst. Men det är de egna utrymmena. Hon kollar på TV4, jag kollar PL på Viaplay. Jag har mitt kontor hemma, jobbar vid datorn. Vi har gästrum för son och sambo och barnbarn nu i villan. Det ryker.
OK, vi kan ta en BRF fyra. Men helst en 5:a så frun och jag kan ha vårt eget kryp-in. Eller hobbyplace. Ja, förutom sovrummet dårå.
Citera
2026-01-19, 00:53
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Täby först. De andra går bra också. Jovisst, säg det till en samlarkärring, (fru). Jag har två kompletta stereoanläggningar, dunderljud. Kan sälja den ena, 10 papp in. 4 smart-TV. Allting kopplade i i ett suveränt meshnätverk. Osv. Sen är jag fri.
Men hundra, kanske tusentals, kvinnokläder som inte kan slängas. Minnen. Fått av den och den. Köpt då och då. En vindjävel som är full med grejer sen 30 år tillbaka.
Fy fan. Nej, vi måste göra oss av med en massa grejer. Inte så stort problem för mig, men tanten......ahhhhh
Hon kan inte släppa nåt. Jaja, från 170 kvadrat i 2 våningar till en lägenhet på kanske i bästa fall 90 kvadrat.
Fan, fan , fan
Lika o sälja bägge stereoanläggningarna, basljud är något som får grannar o klaga, det behöver inte ens vara högt utan att man har som du beskriver en stark stereo, den fortplanta sig direkt i hus stommen o styrelsen kommer o höra av sig, kasta ni inte ut den kasta dom ut er.

Det är det vanligaste bråken i lägenheter folk med för effektfulla stereo, även med lågt ljud arbeta basen o stör grannen.
Citera
2026-01-19, 01:16
  #46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi
Går i tankarna på att sälja huset och faktiskt flytta till en lägenhet. Helt ärligt så orkar jag inte med att som hus innebär, ta hand om trädgård m.m.

Är dock lite orolig över att man kommer ångra sig? Tänker främst på grannar, lyhörda lägenheter osv.

Någon som gjort liknande, ångrar ni er? Var det värt det?
olika områden har olika fördelar
Ett gammalt område med äldre lägenheter som inte är lyhörda?
Där det bor äldre som är trevliga.
Å har de haft jordens 70-partaj är det ingen som hört ett knyst.
Inte för att de är lomhörda utan för att festen slutar kl 2100 och de är lågmälda
Citera
2026-01-19, 01:43
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lika o sälja bägge stereoanläggningarna, basljud är något som får grannar o klaga, det behöver inte ens vara högt utan att man har som du beskriver en stark stereo, den fortplanta sig direkt i hus stommen o styrelsen kommer o höra av sig, kasta ni inte ut den kasta dom ut er.

Det är det vanligaste bråken i lägenheter folk med för effektfulla stereo, även med lågt ljud arbeta basen o stör grannen.

Lägenhet: hörlurar. Fan vad tråkigt. Nu när jag lirar blir hela kåken en resonanslåda.
Citera
2026-01-19, 01:48
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Kanske dags att göra dig av med en del saker? Om ni behöver en femma för två? Känns bara som ni flyttar med problem och extra mycket att städa?

Förstår att när man är äldre är lägenhet kanske mer optimalt, med allt vad hus innebär. Men en del är ju att bo mindre för att ha mindre att ta hand om?

Ja, vetefan. Men tanten och jag har ju vant sig vid stora utrymmen. Var för sig, helt naturligt. Visst måste vi skala ner. Jag tror jag grejar det, men vettefan med tanten, Jag gillar henne skarpt, men hon är inne på hoarder-banan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in