Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Jag har testa många olika funderingar runt det.
Det som för mig blir lite paradoxalt med de tankarna är att det som från början får oss att misstänka SE - den lilla väskan på den flyende mannen som YN ser - då eventuellt försvinner som indicium.
Man kan förstås tänka sig saker som att det blivit fel med de relativa tiderna och SE springer senare eller att han inte är GM men springer med väskan , eller att SE lämnat över väskan eller olika andra scenarier. Men det blir mer komplext och kanske/troligen för omständligt.
En ytterligare sak är att jag tycker är intressant är att det är mycket saker kring mordet som "skulle kunna ha någon koppling": halvskumma poliser, Stay Behind & Thulehuset, VG, Enerström, Holmér/Ebbe etc.
Jag tror i alla fall det måste vara svårt att få alla att hålla tyst ju större konspiration, så om det var någon konspiration så var de närmaste utförarna troligen få och det var kanske lite ett tillfälle som var tillräckligt bra och uppstod i flykten eller liknande
Att utifrån observationer efter mordet konstruera en gärningsbeskrivning är lite bakvänt.
Fakta är, vad vi vet från sammanställningar av förhör av och om Stig Engström, att han gick ut från Skandias entré, Sveavägen 44 vid omkring mordtidpunkten. Vad Stig Engström sen gör har vi inga vittesbeskrivningar av.
Tidsangivelser för mordet och Stig Engströms exit från Skandia är diskutabla och vissa motsägande, men är inte argument/bevis för att han sköt Olof Palme.
Överhuvudtaget så resulterar en jämförande analys av samtliga spaningsuppslag i att en klar bild av händelseförloppet för mordet inte går att få.
Uppenbart är att personer som vi inte kan utesluta kan misstänkas, därmed faller punkten att Stig Engström inte kan misstänkas.
Om han är skyldig till något, måste detta preciseras;
1. Skyldig till att skjuta Olof Palme.
2. Medverkan i en konspiration och någon form av medhjälp till mordet.
3. Förhandskunskap om att mordet skulle ske men inte när och var.
4. Ingen förhandskunskap men förståelse av att personer i hans umgängeskrets ligger bakom mordet och att han kan ha sett någon av dessa på mordplatsen.
Kommentarer
1. Det står var och en fritt att misstänka Stig Engström men inget jag läst når upp till något slags bevis juridiskt sett för att han sköt Olof Palme.
2. Stig Engströms agerande efter mordet motsäger detta.
3. Möjligt att han under bridgekvällar hört rykten om att Olof Palme borde elimineras men då borde han ligga lågt efter mordet.
4. Ja, vad gjorde Stig Engström egentligen och vad såg han efter att ha gått ut på Sveavägen? Jag tror att han ljuger om detta och vilka han såg på Sveavägen.
När det sen gäller Thulehuset, Stay Behind etc., tror jag att Bofors och Indienaffären är rätt sätt att börja. Där vet vi att Stig Engström har personkontakter både i Sverige och Indien.
Men stora affärer i försvarsmateriel för med sig risker som politiska, affärsmässiga och juridiska, dvs brott, risker. Vilken av Bofors affärer fick anstiftarna att gå från idé till plan och handling.