2026-01-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Konstigt att lossless säljer trots att folk går omkring med trådlöst, what's the bloody point? Sedan är upplevelsen ändå till 99 procent placebo*, man inbillar sig saker. Kolla videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=YgEjI5PZa78

*Men är man nöjd så är man nöjd.

jag spelar lossless med mina Sony wf1000 xm5 trådlöst utan problem
Citera
2026-01-18, 13:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad yrar du om? Jag kommenterade inte några placeboeffekter.
"Mätningar kan inte visa om en människa uppfattar ljudet som bättre eller sämre på vinyl vs CD"
som kommentar på mitt
"LP-skivor låter bättre än CDs"
är definitionen på en kommentar om placebo.

Ska vi nu älta detta autistiskt i 12 kommentarer? Helst inte.

LP-skivor låter bättre än CDs. Det är samma med "lossless", man förutsätter att det låter bättre och alltså låter det bättre. Senare kommer spotify med "lossless Plus" för 50 kr extra och då låter det ännu bättre. Det kostar ju pengar.

Jag säljer en produkt med olika pris. De som är mest nöjda med mina produkter är de som betalar mest. De som köpt billigt på REA har mest klagomål. Priset och imagen spelar roll för nöjdheten.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-18 kl. 13:56.
Citera
2026-01-18, 14:17
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man använder inte Spotifys tjänst för att det låter bra utan för att man får många låtar lättillgängliga.
Är man audiofil så kör man troligen med LP och inte med förstörande komprimering som digital media har.

Jag använder både LP och CD men köper skivor som jag verkligen gillar. Spotify använder jag mest för att upptäcka ny musik eller att lyssna på ett nytt album för att höra om det är värt att köpa skivan.
Men Spotify är smidigt och bra att använda hemma också och att göra spellistor så looseless är bra skit men inte lika bra skit som en LP.
Citera
2026-01-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Nej!

Sök på nätet och du finner tester som visar på att det inte är lossless - men nästan.
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
jag spelar lossless med mina Sony wf1000 xm5 trådlöst utan problem
Där kan ni skaka hand, då. Om den förre har rätt* och den senare inte**.

*Ja, det är tveksamt att Spotifys FLAC alltid håller vad den lovar.
**Nej, det är inte riktigt lossless, men nära nog för öronen.
Senast redigerad av Umarell 2026-01-18 kl. 14:23.
Citera
2026-01-18, 14:51
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Grattis. Du har funnit något som man laddade ned från Piratebay 2010.
Och som funnits på Tidal sedan dess introduktion.
Och på CD skivor.

Duktig pojke…

Om vi håller oss till den vanligaste streamingtjänsten då?

Jag var också med på pirattiden. Då var det 128k Mp3 (i sällsynta fall 256k)som gällde och inte FLAC.

CD är förstås bättre, och jag saknar min CD -växlare.
Citera
2026-01-18, 14:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"Mätningar kan inte visa om en människa uppfattar ljudet som bättre eller sämre på vinyl vs CD"
som kommentar på mitt

LP-skivor låter bättre än CDs. Det är samma med "lossless", man förutsätter att det låter bättre och alltså låter det bättre. Senare kommer spotify med "lossless Plus" för 50 kr extra och då låter det ännu bättre. Det kostar ju pengar.

Jag säljer en produkt med olika pris. De som är mest nöjda med mina produkter är de som betalar mest. De som köpt billigt på REA har mest klagomål. Priset och imagen spelar roll för nöjdheten.

Ljudet som helhet låter bättre på vinyl. Sen lämnar jag resten av ditt snurr därhän.
Citera
2026-01-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Såg att man kunde ställa in det så att det enbart är på när man kör Wifi. Funkar perfekt för mig som mest lyssnar hemma och på gymmet.

Bonusfråga; om spellistan är nedladdad och man lyssnar offline. Vad spelas det i då?

Du kan välja i samma inställningar att ladda ner dina listor i Lossless, står också att dom tar större lagringsutrymme då som nog säger sig självt.
Senast redigerad av PickleJuice 2026-01-18 kl. 15:14.
Citera
2026-01-18, 15:23
Medlem
Glödskals avatar
Kanske kvaliteten går upp överlag i takt med bättre och billigare bredband?
Senast redigerad av Glödskal 2026-01-18 kl. 15:26.
Citera
2026-01-18, 15:48
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Nej!

Sök på nätet och du finner tester som visar på att det inte är lossless - men nästan.
24 bitar/44.1 kHz skulle iallafall jag kalla lossless. Menar du att de far med osanning?

Kvalitetsvinsten med detta förutsätter naturligtvis att filen är uppladdad i detta format samt att avkodning och återgivning är av högsta klass, då är det mätbart bättre kvalitet, även om de mest tränade öronen svårligen hör någon skillnad.

Och negrer, snälla: Lägg ner "LP låter bättre"-snacket. Visst, gillar man överonsspektrat som tillkommer vid harmonisk distorsion så gillar man det. Men vill du ha korrekt återgivning är digitalt bättre än analogt på alla kvantifierbara parametrar.

Låter det apa om digital uppspelning är det fel på antingen inspelningen/filen eller någon/flera komponenter i signalkedjan. Är det bättre ljud på vinylvarianten versus den digitala av ett släpp beror det högst sannolikt på destruktiv mastringsprocessering (komprimering, EQ etc) på den digitala. Påfallande ofta är den senaste remastrade utgåvan sönderprocessad för att få upp toppfaktorn vilket gör att originalet låter bättre, även så på vinyl.

Skit in, skit ut som man säger.
Citera
2026-01-18, 15:54
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Kanske kvaliteten går upp överlag i takt med bättre och billigare bredband?
Mhm, finns ingen anledning att snålkoda längre.
Citera
2026-01-18, 16:13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ljudet som helhet låter bättre på vinyl. Sen lämnar jag resten av ditt snurr därhän.
Läs gärna och kommentera mitt svar i tråden, missade att pinga alla berörda: (FB) Spotify lossless - fantastisk upplevelse
Citera
2026-01-18, 16:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
som kommentar på mitt

Det finns album som otvetydigt låter bättre på lp, beroende på att ljudet inte är komprimerat på samma sätt som cd utgåvan.

Men detta är undantag och egentligen inget som har med lp eller cd att göra.

Cd skivan skulle låta lika bra om den var komprimerad på samma sätt som lpn.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in