2026-01-18, 12:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Konstigt att lossless säljer trots att folk går omkring med trådlöst, what's the bloody point? Sedan är upplevelsen ändå till 99 procent placebo*, man inbillar sig saker. Kolla videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=YgEjI5PZa78

*Men är man nöjd så är man nöjd.
Man ska inte underskatta placebo! Som ju innebär att folk blir friskare om de tar exakt samma medicin som kapsel istället för piller.

T.ex låter LP-skivor bättre än CDs. Det vet alla vi över 50 som haft LP-skivor. Att sedan mätningar bevisar motsatsen struntar vi i.
Citera
2026-01-18, 13:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man ska inte underskatta placebo! Som ju innebär att folk blir friskare om de tar exakt samma medicin som kapsel istället för piller.

T.ex låter LP-skivor bättre än CDs. Det vet alla vi över 50 som haft LP-skivor. Att sedan mätningar bevisar motsatsen struntar vi i.

Mätningar kan inte visa om en människa uppfattar ljudet som bättre eller sämre på vinyl vs CD. Vad var det för trams?
Citera
2026-01-18, 13:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Mätningar kan inte visa om en människa uppfattar ljudet som bättre eller sämre på vinyl vs CD. Vad var det för trams?
Placebo!

Vinyl-placeboeffekten uppstår i den fantastiska kombinationen av en fin paketering, en stor svart taktil skiva som läggs på, att man måste flippa skivan, att skivan har OLIKA rotationshastighet beroende på om spåret är ytterst eller innerst så de första låtarna låter alltid bäst, att ett spår ekar över till grannspåret osv.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-18 kl. 13:08.
Citera
2026-01-18, 13:09
Medlem
Man använder inte Spotifys tjänst för att det låter bra utan för att man får många låtar lättillgängliga.
Är man audiofil så kör man troligen med LP och inte med förstörande komprimering som digital media har.
Citera
2026-01-18, 13:11
Medlem
Citat:

Absolut, bäst ljud fick jag via en gammal radio med rörförstärkare när jag lyssnade på Elvis Presleys King Creole på 70-talet. Härligare bas än så går inte att uppnå. Det var mono både på skiva och högtalare. 60-plussare här.
Citera
2026-01-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Man använder inte Spotifys tjänst för att det låter bra utan för att man får många låtar lättillgängliga.
Är man audiofil så kör man troligen med LP och inte med förstörande komprimering som digital media har.
En CD är digital media och har inte förstörande komprimerat ljud. 🤓
Citera
2026-01-18, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Upptäckte att mina inställningar var satta på automatisk ljudkvalité igår.

Satte på lossless/FLAC och herregud vilken upplevelse. Vartenda ljud i låtar är isolerat och kristallklart, inget ljud tar över det andra.

Höjer du volymen så bibehålls samma balans.

Faktum är att jag har sänkt volymen t.o.m för att det är så ” crispigt” ljud.

Finns det några andra lossless-entusiaster här och vad använder ni för utrustning?

Läste att om man använder Bluetooth så kommer den nedgradera lossless ett snäpp men ändå vara markant högre än 320 kbps.

Någon som vet exakt hur mycket det nedgraderas?

Spotify är fortfarande inte Lossless!

De tycker väl att det låter bättre att säga det än att säga; "nästan lossless", vilket är sanningen. De lurar, fortfarande, sina kunder som de har gjort i åratal.
Citera
2026-01-18, 13:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Absolut, bäst ljud fick jag via en gammal radio med rörförstärkare när jag lyssnade på Elvis Presleys King Creole på 70-talet. Härligare bas än så går inte att uppnå. Det var mono både på skiva och högtalare. 60-plussare här.
Självklart låter det bättre om det blinkar lite inuti, och ljudet kommer ur en stor gammal möbel byggd i jakaranda eller teak som står mitt i vardagsrummet.

Ändå rätt kul att spotify kommit på att man kan tjäna på palceboeffekten. Troligen har spotify amazon facebook m.m. 100-tals anställda som bara granskar och experimenterar med "känslan", inte innehållet.
Citera
2026-01-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Spotify är fortfarande inte Lossless!

De tycker väl att det låter bättre att säga det än att säga; "nästan lossless", vilket är sanningen. De lurar, fortfarande, sina kunder som de har gjort i åratal.
Jo, men det finns lossless där sedan i höstas. FLAC.*

https://newsroom.spotify.com/2025-09-10/lossless-listening-arrives-on-spotify-premium-with-a-richer-more-detailed-listening-experience/

* Sedan kör folk detta trådlöst via blåtand och får iallafall komprimerat ljud…
Senast redigerad av Umarell 2026-01-18 kl. 13:35.
Citera
2026-01-18, 13:34
Medlem
Citat:
Självklart låter det bättre om det blinkar lite inuti, och ljudet kommer ur en stor gammal möbel byggd i jakaranda eller teak som står mitt i vardagsrummet.

Ändå rätt kul att spotify kommit på att man kan tjäna på palceboeffekten. Troligen har spotify amazon facebook m.m. 100-tals anställda som bara granskar och experimenterar med "känslan", inte innehållet.
Så är det. Som man sa när jag var ung: allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt.
Citera
2026-01-18, 13:38
Medlem
Citat:
Jo, men det finns lossless där sedan i höstas. FLAC.*

https://newsroom.spotify.com/2025-09-10/lossless-listening-arrives-on-spotify-premium-with-a-richer-more-detailed-listening-experience/

* Sedan kör folk detta trådlöst via blåtand och får iallafall komprimerat ljud…

Nej!

Sök på nätet och du finner tester som visar på att det inte är lossless - men nästan.
Citera
2026-01-18, 13:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Placebo!

Vinyl-placeboeffekten uppstår i den fantastiska kombinationen av en fin paketering, en stor svart taktil skiva som läggs på, att man måste flippa skivan, att skivan har OLIKA rotationshastighet beroende på om spåret är ytterst eller innerst så de första låtarna låter alltid bäst, att ett spår ekar över till grannspåret osv.

Vad yrar du om? Jag kommenterade inte några placeboeffekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in