Nu får Federley komma tillbaka som politiker, i vart fall i Regionen.
https://www.falukuriren.se/2026-01-12/federley-ett-av-toppnamnen-i-partiets-regionlista/
"Tidningen skrev i våras om att Fredrick Federley, tidigare EU-parlamentariker och andre vice partiordförande för Centerpartiet, var tillbaka i politiken då han valdes in i Dalacenterns styrelse.
Han ställde även upp i kyrkovalet då han stod på plats 9 på listan i valet till kyrkomötet i Västerås stift.
Nu har han tagit ytterligare ett steg tillbaka in i politiken då han fått förtroendet att inta plats nummer tre på Centerpartiets lista i Region Dalarna.
– Det är jätteroligt. Jag ställde upp ganska förutsättningslöst och här har ju medlemmarna chansen att säga om de vill ha med mig eller inte. Jag är bara tacksam för det fina stödet och förtroendet, det ska man vara väldigt ödmjuk och glad för, säger Fredrick Federley och fortsätter:
– Det är alltid det här med förtroendet. Mitt problem har inte varit hos medlemmarna eller väljarna, utan det har varit tyckare vid sidan av som haft synpunkter hit och dit. Det gick ju också bra i kyrkovalet där jag ju stod långt ner på listan men jag blev inkryssad utan att egentligen drivit någon kampanj.
Det var under partiets nomineringsstämma i helgen i Rättvik som både riksdagslistan och regionlistan inför valet 2026 fastställdes.
För första gången på länge presenterar Centerpartiet i Dalarna en full regionlista med 71 namn. Där Federley alltså intog plats tre efter Sofia Jarl och Anna Hed.
– I regionpolitiken handlar det om att få en fungerande sjuk- och hälsovård i hela länet. Men också inom den regionala utvecklingen finns en hel del att ta tag i. Vi behöver få en social- och hälsomässig sammanhållning; i Dalarna kan det skilja upp till sju till åtta levnadsår mellan en högutbildad kvinna i Falun jämfört med en lågutbildad man i glesbygden, säger han.
Det var 2020 som Fredrick Federley lämnade sina uppdrag som EU-parlamentariker och andre vice partiordförande för Centerpartiet. Detta efter att det blivit känt att en närstående till honom varit dömd för sexbrott mot barn.
Något som Federley vetat om men fortsatt relationen och dröjt med att informera partiet om detta.
Året därpå ville han göra politisk comeback som kyrkopolitiker i Gagnef men han drog tillbaka sin kandidatur i kyrkovalet efter att Gagnefs pastorat hamnade i en hatstorm.
Nu är han redo att ta en mer offentlig plats i politiken.
– Absolut, det finns ju en viss rytm i politiken. Det viktiga är ju att medlemmarna och väljarna får säga sitt, alltid.
Samtidigt som han fortsätter sitt jobb som kanslichef i Säterbygdens församling och läser teologi på heltid så ska han hjälpa partiet i valet i höst.
– Det kommer att bli väldigt spännande på många sätt. Det är flera partier som tappat och det är stor rörlighet bland väljarna. Det är väl ett tecken på att de är osäkra på var partierna står. Alla partier sitter och slipar sina knivar inför några intensiva veckor innan valet. Efter flera decennier som politiskt aktiv tror man sig sett det mesta men sen kom pandemin och ett fullskaligt krig i Ukraina och ändrade så mycket.
Har det alltid varit självklart för dig att fortsätta vara aktiv inom politiken?
– Som politiskt- och samhällsintresserad har jag alltid hållit på i olika föreningar, har man det intresset så är man alltid aktiv. Det är ett sätt att leva. För den som inte är aktiv så är det kanske knepigt att inte ha varje kväll uppbokad, men för mig är det det normala. Andra tränar sin hund, pysslar med hästridning eller kanske fotboll. Själv ska jag ikväll ut och knacka dörr i Dala-Floda med Sofia Jarl. Det är så livet rullar på."