2026-01-11, 22:40
Medlem
Mune Sangss avatar
Oavsett hur det har gått till, så är hon rimmad, kokt och stekt både
i politiken och hos polisen.
Citera
2026-01-12, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Men hur går det till rent praktiskt? Ringer tidningarna till polisen varje dag och betar av en lista med namn på folk de hoppas eventuellt gjort bort sig?

Tidningar och andra medier brukar begära ut dygnslistor från polisen. Där står dock aldrig namn eller andra personuppgifter så i det här fallet måste någon polis lämnat ut information som egentligen skyddas av sekretess tills åtal eller strafföreläggande blir aktuellt.
Citera
2026-01-14, 08:46
Medlem
Vad händer i detta ärende?
Citera
2026-01-14, 10:17
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Vad händer i detta ärende?
Anders Jakobsson, överåklagare och kammarchef för särskilda åklagarkammaren, berättar nu att Katja Nyberg ska ha haft med sig handväskan in på polisstationen:

– Hon hade med sig den. Så som jag har förstått det så har hon haft den med sig i bilen och även med in på polishuset när hon kom in, säger han till Expressen.

Anders Jakobsson har tidigare sagt att hans förhoppning varit att provsvaren ska komma i slutet av den här veckan. Nu säger han:

– Jag tror inte det blir realistiskt, utan jag tror att det kommer väl att bli någon gång kanske i slutet av veckan därpå. Jag hoppas att det går så fort som möjligt.
Citera
2026-01-14, 10:57
Medlem
Troians avatar
Väldigt frispråkig åklagare, får man ändå säga.
Citera
2026-01-14, 11:16
Medlem
SpiderVeins avatar
Det finns gott om platser på undersköterskeutbildningar runt om i landet, kanske hinner hon in innan pricken i registret kommer.
Citera
2026-01-14, 11:22
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Väldigt frispråkig åklagare, får man ändå säga.
Väldigt. Jag antar att om man blir tagren av polisen i en trafiksituation där de bedömer det troligt att man är påverkad, att man får följa med till stationen för ytterligare tester? Om man då till exempel inte hittar spår av alkohol men ändå anser att man är påverkad, att man söker på annat. Men finns det då mätare som säkert kan tala om ifall man har droger i blodet som ger svar lika snabbt som en alko-mätare?

Jag vet faktiskt hur såna där små påsar med kokain kan se ut. De är inte stora. Som ett frimärke ungefär. Om nu Katja inte använder kokain regelbundet måste hon ha varit mycket nervös och försiktig när hon la påsen i handväskan. Kanske tänkte hon använda linan vid något speciellt tillfälle hon tänkt ut? Då skulle hon med all säkerhet inte ta med sig handväskan in till polisstationen. Men drar hon linor regelbundet får man anta att hon kanske inte ens kom ihåg att hon hade påsen i väskan. Det känns närmare sanningen.

Så var hon påverkad av alkohol hade de väl bötfällt henne för rattfylla vid det här laget? Den andra möjligheten är att hon vägrat erkänna detta och att det då är upp till åklagaren att åtala henne och att man därigenom begärt att få leta i hennes väska och hittat påsen. Katia har ju uppenbarligen fått uttala sig en gång efter anklagelsen och förnekat. Hade hon varit oskyldig hade hon antagligen sagt att hon inte alls vet hur knarket hamnat i hennes väska, alternativt anklagat polis för att ha planterat kuvertet där. Inte säger man "jag känner inte igen mig i situationen"?

Hade det verkligen varit en viltolycka så är det väl kutym att man alkoholkollar föraren? Om det då ger utslag får man följa med till stationen och då kanske man gör ytterligare drogtester? Något måste ju ha testat positivt eftersom hon fick följa med till stationen. Och vem lägger två gram bakpulver i ett kuvert och stoppar i handväskan?
Citera
2026-01-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix

Så var hon påverkad av alkohol hade de väl bötfällt henne för rattfylla vid det här laget?

Jag tänker att det inte går så fort.
Först ska provsvaret komma, och sedan ska hon åtalas, och därefter dömas.
Böter för rattfylla skrivs inte bara ut som en fortkörningsbot.
Och jag tycker mig läsa att själva rattfyllan är nedtonad, så det kanske inte ens fanns alkohol med i bilden.

Viltolyckan tänker jag mycket möjligt kan vara en efterkonstruktion, för att rättfärdiga att man kört i diket.
Håller dock med om att det roligvis inte är två gram bakpulver i påsen.

Det blir mycket intressant att följa detta ärende, och även det (troligtvis) efterföljande rättsliga.
Citera
2026-01-15, 10:27
Medlem
Åklagaren har uttalat sig i media (igår) och håller en tämligen låg profil.
Men det är klart, alla provsvar måste ju först vara på plats.
Tänker dock att polisens så kallade sållningsinstrument borde ha gett en indikation om det hade varit misstankar om rattfylla?

Men åklagaren säger så här:
"– Man har tagit blod- och urinprov och så har man gjort något med den här påsen. Jag har tidigare varit med om att man gjort ett snabbtest som indikerar att ett vitt pulver är narkotika och så kommer det tillbaka att det var socker."

Om det så kallade snabbtestet verkligen kan vara så missvisande har jag ingen uppfattning om, men det kanske har förekommit?
Eller så vill man bara gardera sig?

Nåväl, vi får nog ett bättre utlåtande snart.
Citera
2026-01-17, 15:40
Medlem
Rätt sällan man glider runt med en ziplock med bakpulver
Citera
2026-01-17, 19:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Tidningar och andra medier brukar begära ut dygnslistor från polisen. Där står dock aldrig namn eller andra personuppgifter så i det här fallet måste någon polis lämnat ut information som egentligen skyddas av sekretess tills åtal eller strafföreläggande blir aktuellt.

Tack. Kände inte till det där med dygnslistor. Måste ju vara extra pikant som skitmediehus när man kan knipa en politiker, särskilt SD. Eller tja, egentligen bara SD.
Citera
2026-01-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tack. Kände inte till det där med dygnslistor. Måste ju vara extra pikant som skitmediehus när man kan knipa en politiker, särskilt SD. Eller tja, egentligen bara SD.
Buhu... Sluta lipa. Du har ju noll koll. Nu är det 2026 och SD:are behöver inte dra på sig offerkoftan hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in