Har Joakim verkligen knarkat?
Tänkte passa på och efterlysa folk som har någon form av mer kunskap gällande Jockes påstådda narkotikamissbruk.
Jocke har i många videos, i ett fåtal intervjuer, och inte minst i sin egna bok, raljerat om en närmast extrem narkotika användning under åren ca 2006-2011. Främst i form av kombinationen kokain och amfetamin, varvat med alkohol. På sidan 97 av hans bok beskriver han hur han bor i samma lägenhet som "Mottalas största knarklangare" Jimmy, med mängder av narkotika som låg helt öppet i lägenheten. (Det är även här han blandar kattmat med pasta, för han 'har ingen mat, snyft, snyft').
Men såvitt jag vet så saknas det helt och hållet vittnesmål och belägg för detta. Även Jockes gamla kompis Nemo har ifrågasatt honom framför kameran, dock inte genom att 'ställa honom mot väggen' utan genom att säga att 'det låter lite konstigt' typ. Finns heller inga vittnesmål ifrån Widell, Gustav, Filip, Martin, Danjal, Jockes bröder eller föräldrar, Jockes flickvän Emelie m.fl. eller någon annan som fanns omkring Jocke då.
Ovanpå detta har Joakim under dessa år haft enbart socialtjänsten som inkomstkälla, vilket gör ett blandmissbruk av stora proportioner nästan omöjligt. Soc-bidrag då får man vara glad om man har 500kr kvar efter att alla avgifter och mat och hygienartiklar är betalda.
Kombinationen kokain och amfetamin är starkt centralstimulerande, med kraftigt förhöjd vakenhet, ökad impulsivitet och agitation, minskat sömnbehov och kraftg belastning på hjärtat, kärl och CNS, ofta med svår ångest, paranoia eller psykotiska symptom och ett snabbt funktionsbortfall.
Joakim nämner ingenting om sådana perioder överhuvudtaget i sin bok och han har aldrig nämnt såna effekter i intervjuer heller. Att missbruka dessa över 5-6 års tid skulle ha avgett mycket tydliga konsekvenser, sociala problem med betalningar till kranar, och en mycket synlig förändring på Jockes utseende. Jockes utseende har varit nästan konsekvent under just dom åren, och inte ändrats nämnvärt alls. T.,ex. kraftiga viktfluktueringar, hudförändringar, svåra problem med munhygien och tandstatus, tydligt åldrande utseende, med skakighet, rastlöshet och motoriska problem. Inget sånt syns alls, och Jocke talar inte om sånt heller.
Jag har svårt att tänka mig att Jocke ens skulle våga dra en lina koks för första gången på krogen, med tanke på hur översensitivt rädd han är för allt som är okänt. Jag har faktiskt aldrig nånsin sett Jocke dyngpackad i någon video eller TV-program nånstans, inte heller i Kungarna av Tylösand. Enda gången är när han ligger i poolen och är trött, men ändå reagerar glasklart på andra människors tilltal och sluddrar inte överhuvudtaget. Att han spyr till höger och vänster, det gör människor med känslig personlighet även vid måttligt intag av alkohol.
På sidan 67 i sin bok Monster skriver Jocke om upplevelser från att sniffa butangas:
När jag satt där med påsen i handen kunde jag plötsligt se de mest sjuka saker. Jag såg tjocka tomtar med vitt skägg, små lustiga vättar och gigantiska myggor.
Jag såg hela romerska armén komma marcherande rakt emot mig. En annan gång råkade jag sänka blicken, och såg då att handen och armen saknade hud. Det var bara naket kött, senor och vener, och från påsen gick det en tjock åder direkt till mitt hjärta. Jag kände samtidigt att det var något konstigt med mitt huvud, och när jag la den andra handen på det förstod jag att det hade spruckit mitt itu. Alldeles kallsvettig av skräck vred jag på mitt spruckna huvud och såg på min kompis. Också hans huvud var helt spräckt och ansiktet var skinnflått.
De flesta beskrivningar från medicinsk litteratur av hallucinationer från butangas är kortvariga synförvrängningar, fragmentariska, ofta ljus- eller färgeffekter, inte komplexa scenarier med helt utvecklade berättelser om romerska arméer, skinnflådda kroppar och spruckna huvuden.
Folk som haft ett svårt narkotikamissbruk brukar raljera om det länge efteråt, ha många historier om missöden, lågpunkter, dråpliga berättelser, missöden osv, men Jocke har aldrig nånsin talat om sånt. Ingenstans nämner han någonsin heller den extremt svåra ansträngningen och livsförändringen att upphöra med att använda droger, eller något som ens är relaterat till det. Efter ca 5 års missbruk är sånt nästan aldrig möjligt att bryta helt utan stort utomstående stöd - särskilt inte för en känslig personlighet som Jocke är.
Man brukar även ha en inkörsport till missbruk som eskalerar gradvis. Jocke nämner inte ett ord om någon eskalering nånstans. Rätt vad det är, så bara är super-missbruket där. Pang bara.
Ca 2015, efter 3 år med Jonna, skaffar dom en liten hund som Jocke döper till "Affe". Affe är grova knarkares slangnamn på Amfetamin. Känns inte trovärdigt att man då döper sin älskade hund till namnet för ett tidigare långvarigt missbruk.
Finns här någon som känner till mer detaljerat om Jocke faktiskt har använt narkotika i någon form överhuvudtaget?
Jag talar inte om när Jocke säger han snittade Butan på LUV-hemmet Galaxen, utan efteråt.
Vore mycket intressant att höra. Är öppensinnat nyfiken.