2026-01-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
exakt så är det. den starka kommer få sin vilja igenom vi kan inte stoppa det och vi kan inte diskutera deta med usa på jämnlika vilkor efter som vi inte kan försvara oss själva och är helt beroende av usa.

Exakt. Europa är beroende av USA. USA är inte lika beroende av Europa. Vill de ha Grönland tar de Grönland. Det det kan kosta dem handlar om allianser men där tror jag mest att de ser sig som den starka parten också. Alltså att de kan leva utan typ.

En stor del av USAs befolkning är ättlingar till utvandrare från Europa. De är trötta på att ”se upp” till Europa eller att Europa skulle vara lite bättre än USA. Föräldern liksom. Detta tror jag någonstans är en grund till att det nu ser ut som det gör.
Citera
2026-01-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Danmarks grepp om Grönland är redan symboliskt. De är helt beroende av USA:s säkerhetsgarantier för att hålla ön i schack mot Ryssland och Kina. Pituffik Space Base och DCA-avtalet visar att USA styr försvaret, medan Danmark bara sköter administrationen. Utan amerikansk närvaro kollapsar allt och det använder USA för att pressa fram suveränitetskontroll.

Du har ingen aning om vad du pratar om. Pituffik Space base är en radarstation och flygbas med kanske ett par hundra personal, de flesta tekniker. USA har stängt ett tiotal baser på Grönland och dragit bort kanske 90% av soldaterna. Varför har man gjort det om Ryssland och Kina hotar ön? Varken Ryssland eller Kina har möjlighet att ockupera Grönland så länge Danmark är med i Nato.
Citera
2026-01-17, 11:00
Medlem
Jag har inte mycket över för Stephen Miller men han har rätt i sak i denna kommentar om Danmark och Grönland:

»Grønland er 25 procent større end Alaska. Grønland er på størrelse med en fjerdedel af det kontinentale USA. I al respekt for Danmark er Danmark et lillebitte land med en lillebitte økonomi og et lillebitte militær. De kan ikke forsvare Grønland, de kan ikke kontrollere territoriet,« siger han.

https://www.berlingske.dk/samfund/kampen-om-groenland--foelg-med-her-4?directpost=10865161
Citera
2026-01-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Exakt. Europa är beroende av USA. USA är inte lika beroende av Europa. Vill de ha Grönland tar de Grönland. Det det kan kosta dem handlar om allianser men där tror jag mest att de ser sig som den starka parten också. Alltså att de kan leva utan typ.

En stor del av USAs befolkning är ättlingar till utvandrare från Europa. De är trötta på att ”se upp” till Europa eller att Europa skulle vara lite bättre än USA. Föräldern liksom. Detta tror jag någonstans är en grund till att det nu ser ut som det gör.

Grönland är bara toppen på allt skit. Som Trump håller på med. snart blir vi av med Gotland
Man skulle kunna ha en styrd bojkott av amerikanska varor. Så får vi reda på vem som skriker högst
Jag har kontakt med släkt i USA som skryter om sitt arv från Sverige. Man är snarare stolt över det.
Det är bara Trump och co som är sura. Eftersom vi kritiserar hans politik
Han tål inte kritik och hatar yttrandefrihet i alla former
Citera
2026-01-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Jag har inte mycket över för Stephen Miller men han har rätt i sak i denna kommentar om Danmark och Grönland:

»Grønland er 25 procent større end Alaska. Grønland er på størrelse med en fjerdedel af det kontinentale USA. I al respekt for Danmark er Danmark et lillebitte land med en lillebitte økonomi og et lillebitte militær. De kan ikke forsvare Grønland, de kan ikke kontrollere territoriet,« siger han.

https://www.berlingske.dk/samfund/kampen-om-groenland--foelg-med-her-4?directpost=10865161

Fast du kan ju säga samma sak om många länder och är väl bl a därför som Danmark är med i NATO? I Praktiken kanske alla länder förutom Kina och Ryssland borde gå med i USA för att skyddas??
Citera
2026-01-17, 11:04
Avstängd
Jag kan inte säga att jag avundas vare sig Mette eller Fredrik X just nu. Om utvecklingen verkligen pekar mot att Washington trappar upp trycket på Grönland, då sitter både Köpenhamn och det danska hovet i en position som varken inbjuder till sömn eller självförtroende. Vad gör man när stormakterna börjar rita om kartan och man själv råkar stå mitt i blyertsstrecket?

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det var nån vecka sedan detta kom ut att Trump gett order till militären att arbeta fram en plan för övertagandet.. jag skrev det för någon vecka sedan.
Citera
2026-01-17, 11:07
Avstängd
Du missar poängen fullständigt. Pituffik Space Base är ingen liten radarpost. Det är USA:s nyckel till Arktis med missilvarning, rymdsök och djupvattenhamn som håller koll på Ryssland och Kina i realtid. Danmark sköter pappret, men utan USA:s DCA-avtal och NATO-ramverk från 1951 hade de inte en chans att hålla ön säker. Trump påpekar det själv nu 2026 och Danmark skickar panikförstärkningar för att det känns i luften och när USA har tagit över Grönland. USA har inte "dragit sig ur" för att de slappar, utan fokuserar på high-tech som gör basen slagkraftigare än tusentals soldater någonsin kunde. Utan amerikansk närvaro blir Grönland ett vakuum som Ryssland eller Kina fyller. Danmark kan inte försvara 2 miljoner kvadratkilometer ensamt, NATO eller ej. USA styr skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bickel
Du har ingen aning om vad du pratar om. Pituffik Space base är en radarstation och flygbas med kanske ett par hundra personal, de flesta tekniker. USA har stängt ett tiotal baser på Grönland och dragit bort kanske 90% av soldaterna. Varför har man gjort det om Ryssland och Kina hotar ön? Varken Ryssland eller Kina har möjlighet att ockupera Grönland så länge Danmark är med i Nato.
Senast redigerad av lumen99 2026-01-17 kl. 11:11.
Citera
2026-01-17, 11:40
Medlem
Citat:
Pentagon har gett order till Joint Special Operations Command som leder och samordnar elitförband som Delta Force och SEAL Team Six att ta fram en skarp invasionsplan för Grönland. Förberedelserna är inte längre teori. De är på gång.

Du har skrivit det flera gånger per dag nu, kära maga-slödder.
Citera
2026-01-17, 11:43
Medlem
Citat:
Jag kan inte säga att jag avundas vare sig Mette eller Fredrik X just nu. Om utvecklingen verkligen pekar mot att Washington trappar upp trycket på Grönland, då sitter både Köpenhamn och det danska hovet i en position som varken inbjuder till sömn eller självförtroende. Vad gör man när stormakterna börjar rita om kartan och man själv råkar stå mitt i blyertsstrecket?
Avundas nog ingen politiker i europa just nu grönland kan vi skita i men lämnar Usa nato står vi försvarslösa sedan.
Citera
2026-01-17, 11:43
Avstängd
Hellre Stars and Stripes över Nuuk än danska kronan. Jag vill varken se Mette eller Fredrik X i orange overall men det lär gå fortare ditåt om de försöker hålla emot Uncle Sam.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Citera
2026-01-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
kan ju bero på att flera fortfarande inte förstår vilken alvarlig sitvation deta är usa kommer ta grönland .
Citera
2026-01-17, 11:47
Medlem
Citat:

Clownen Trump har enbart med sig sina trogna maga-horor i denna fråga. Partiet är emot ett militärt övertagande av Grönland. Liksom senaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in