2026-01-16, 21:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Chauffören uppger att den mötande personbilen kom över in i hans fil.
Lastbilen har tydligt kört av vägen åt höger.

Vet man något fastställt idag? Att man utreder vårdslöshet är ju självklart oavsett.

Men hur kan personbilen sannolikt ha blivit träffat främst på passagerarsidan?

Får inte ihop det här!

Överstyrning(sladd) i en vänsterkurva?
Citera
2026-01-16, 21:32
Medlem
Citat:

Vet man något fastställt idag? Att man utreder vårdslöshet är ju självklart oavsett.

Får inte ihop det här!

Samma här. Försöker också förstå men skulle behöva se själva olycksplatsen, hur vägen ser ut osv. På foton i media ser man att det var en kurva där utryckningsfordon stod och lastbilen som körde av vägen.
Citera
2026-01-16, 21:53
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paraffinumliquidum
Är det någon som kan markera exakta olycksplatsen på kartan? Ska vara på eller i närheten av Nynäsvägen och Glasberga. Kollat maps och jämfört med de få bilder som finns i media, men svårt att hitta. Det finns också info i media att folk börjar komma dit och lägga blommor, så om man brukar köra där så har man nog sett?
Jag har inte kört förbi, men på bilderna i media så skulle jag säga att det här är väldigt nära:
https://maps.app.goo.gl/ev2TzS68sDaUHY596
Citera
2026-01-16, 21:57
Medlem
zocus avatar
Citat:

Får inte ihop det här!
<spekulation>
Föraren i personbilen upptäcker att det kan bli en krock, panikbromsar, låser hjulen på snömodd, glider, sladdar runt, lastbilschauffören reagerar och styr åt sidan, hamnar i diket, personbilen glider in i släpet med passagerarsidan först.
</spekulation>

Det är en gissning på hur det kan ha gått till, med erfarenhet av sladd i vinterväglag...
Citera
2026-01-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Jag har inte kört förbi, men på bilderna i media så skulle jag säga att det här är väldigt nära:

Ja, det verkar vara i närheten. Det verkar dock finnas berg/sten på ena sidan när lastbilen är i diket? Men ser inte dessa på maps.
Citera
2026-01-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Överstyrning(sladd) i en vänsterkurva?

Eleven har nog kört för fort till rådande väglag.
Citera
2026-01-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paraffinumliquidum
Ja, det verkar vara i närheten. Det verkar dock finnas berg/sten på ena sidan när lastbilen är i diket? Men ser inte dessa på maps.

Följ kartan ett par hundra meter söderut så ser du bergspartiet på östra sidan av vägen. I rätt vinkel ser du till och med rätt formation på berget
Citera
2026-01-16, 22:37
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonic
Följ kartan ett par hundra meter söderut så ser du bergspartiet på östra sidan av vägen. I rätt vinkel ser du till och med rätt formation på berget
Rätt, fel av mig.
På den här bilden syns de två sista lyktstolparna längs cykelbanan (på bilden i LT står lastbilen mer eller mindre emot en av de lyktstolparna) som går mellan vägen och berget, så det här är nog närmare rätt plats:
https://maps.app.goo.gl/9hNXvcFvhSN7yvKJ6
Citera
2026-01-16, 22:40
Medlem
Citat:
Rätt, fel av mig.
På den här bilden syns de två sista lyktstolparna längs cykelbanan (på bilden i LT står lastbilen mer eller mindre emot en av de lyktstolparna) som går mellan vägen och berget, så det här är nog närmare rätt plats:
https://maps.app.goo.gl/9hNXvcFvhSN7yvKJ6

Tack! Detta verkar stämma bra med mediabilder.
Citera
2026-01-16, 23:50
Medlem
Citat:
det är allt annat än där...
Lastbilen står vid en BERGVÄGG - din länk har skog så långt ögat nåt. Inte berg i dagen.
Citera
2026-01-17, 00:09
Medlem
Jag känner verkligen med personen som körde fordonet som orsakade en annan människas död. OM väglaget var riktigt dåligt så kan jag inte begripa varför denna körlektion/uppkörning överhuvudtaget ägde rum. Både den som orsakade olyckan och den som körde det andra fordonet är nu tvungna att leva med detta för resten av sina liv. Fy fan.
Citera
2026-01-17, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
det är allt annat än där...
Lastbilen står vid en BERGVÄGG - din länk har skog så långt ögat nåt. Inte berg i dagen.
Det är samma väg, man får köra lite fram så kommer bergväggen. Det finns även en senare länk i tråden med exakta positionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in