2026-01-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Internskuld det var det dummaste jag hört. Du vill verkligen aldrig unna damlagen någon framgång. Allt är bara negativt. Miljoner in är nånting dåligt 😂

Jag tyckte ingenting. Bara förklarade hur det kan fungera och inget unikt för fotboll. Om t ex ett företag interninvesterar i en verksamhetsdel som initialt går back så är det ju inget konstigt om verksamhetsdelen betalar tillbaka om de börjar gå plus. Dock korkat om verksamhetsdelen då tappar marknadsandelar.
Citera
2026-01-16, 18:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Är det verkligen så? Verkar konstigt i så fall, är det inte meningen att damlaget ska bära sig själva? De måste de ju få använda pengarna de drar in till sin egen budget. Eller ska de gå till herrarna och sen ska herrarna ”ge” tillbaks dem till damerna?

Johan Lager gästade en podd för drygt två år sedan som jag lyssnade på. Det var ett långt avsnitt och det var efter Hammarby hade mött Benfica. Han berättade bla att Benficas damlag hade dubbelt så stor omsättning som Hammarbys damlag men han berättade också att den ersättning från UEFA för Champions League-spelet som Hammarby skulle få skulle gå in till klubben och inte direkt till damlaget. Och att damlaget på så sätt inte hade en egen budget.
Citera
2026-01-16, 18:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tyckte ingenting. Bara förklarade hur det kan fungera och inget unikt för fotboll. Om t ex ett företag interninvesterar i en verksamhetsdel som initialt går back så är det ju inget konstigt om verksamhetsdelen betalar tillbaka om de börjar gå plus. Dock korkat om verksamhetsdelen då tappar marknadsandelar.

Men när du förklarar hur det fungerar så gör du det alltid med negativa förtecken.

Och man kan ha ett helt annat synsätt än ditt. Exempelvis att man som klubb bedriver både herrelit- och damelitlag, barn- och ungdomsverksamhet samt akademiverksamhet och man ser det som en helhet för klubben och därför inte använder sig av begrepp eller retorik i form av internskuld och bidrag från herr- till damverksamheten.

Och när företag sponsrar Hammarby är då alla sponsorintäkter herrlagets intäkter? Om jag var sponsor så skulle jag hellre vilja associeras med damlaget än med herrlaget.
Citera
2026-01-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men när du förklarar hur det fungerar så gör du det alltid med negativa förtecken.

Och man kan ha ett helt annat synsätt än ditt. Exempelvis att man som klubb bedriver både herrelit- och damelitlag, barn- och ungdomsverksamhet samt akademiverksamhet och man ser det som en helhet för klubben och därför inte använder sig av begrepp eller retorik i form av internskuld och bidrag från herr- till damverksamheten.

Och när företag sponsrar Hammarby är då alla sponsorintäkter herrlagets intäkter? Om jag var sponsor så skulle jag hellre vilja associeras med damlaget än med herrlaget.

Förstår inte var jag skrev något negativt. Det är ju förresten just helheten jag pratar om, och försökte förklara att just helhetstänket nog kan bidra till att vissa försäljningsintäkter inte per automatik tillfaller det enskilda laget utan kommer fördelas inom hela verksamheten som alla andra intäkter fördelas inom hela verksamheten.
Citera
2026-01-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Johan Lager gästade en podd för drygt två år sedan som jag lyssnade på. Det var ett långt avsnitt och det var efter Hammarby hade mött Benfica. Han berättade bla att Benficas damlag hade dubbelt så stor omsättning som Hammarbys damlag men han berättade också att den ersättning från UEFA för Champions League-spelet som Hammarby skulle få skulle gå in till klubben och inte direkt till damlaget. Och att damlaget på så sätt inte hade en egen budget.

Tycker man ändå måste försöka separera damlagets ekonomi på något sätt. Vet att det är svårt att ha två elitlag i samma klubb och där vissa resurser delas, men det är bättre att vara så ärlig som möjligt med hur det ser ut. Annars leder det bara till att damfotbollen aldrig på pappret kommer att kunna bära sig själv, eftersom pengar de drar in ändå måste gå via herrarna.

Sen ska Elitfotboll dam ändå skriva en rapport över damlagens ekonomi varje år och där redovisas noll i sponsorintäkter och noll i försäljningsintäkter också då antar jag, för det är ”klubbens” intäkter vilket då betyder att det tillräknas herrlaget till 100 % tydligen. Då säger burkgurka och många fler att dubbelklubbarnas damlag bara lever på herrarna. Och det gör de säkert också till viss del, damlaget hjälps av att tillhöra en klubb med ett väletablerat herrlag, men redovisningen ska vara rättvis. Inkomster som damlaget faktiskt genererat ska inte redovisas som att de fått pengar från herrarnas verksamhet.
Citera
2026-01-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Förstår inte var jag skrev något negativt. Det är ju förresten just helheten jag pratar om, och försökte förklara att just helhetstänket nog kan bidra till att vissa försäljningsintäkter inte per automatik tillfaller det enskilda laget utan kommer fördelas inom hela verksamheten som alla andra intäkter fördelas inom hela verksamheten.

Fortsätter det så här så kan helheten kanske t o m bli intressant till slut. Inte än då, en bra försäljning för herrlaget ger väl 100 miljoner till klubben, samt tv avtalet framförallt måste vara mycket bättre. Publiken är mycket bättre för vissa klubbar men annars finns det ju gott om lag i herrallsvenskan som snittar några tusen i publik, det är inte den viktigaste posten.

Men en svensk klubb har helt klart mer att vinna på att ha ett bra damlag än t ex en Engelsk klubb har, eftersom man har betydligt mindre budget totalt sett. Skulle man betala världsklasslöner till en spelare i damallsvenskan måste de i så fall tjäna mer än vad spelarna i motsvarande herrlag tjänar, så är det inte precis i England.

Tycker man ändå börjar se mer och mer i England att damlagen liksom börjar ägas delvis av egna bolag och sånt där, och det är väl just för att de ska kunna separera ekonomin lite mer och ha egna sponsorer t ex utan att det ska behöva gå via herrlaget.
Citera
2026-01-16, 23:53
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Det var inte jag som påstod att 3,5 miljoner för Leidhammar var transferrekord utan en journalist. Om den uppgiften stämde då betyder ju det att varken Hammarby eller någon annan någonsin sålt en spelare för mer än så innan.

Det enda jag hört om att det skulle vara transferrekord är att det var rekord för både Norrköping och Birmingham
Citera
2026-01-16, 23:55
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
En UT och nästa dag en IN för Bajen. Vem tror ni blir nästa IN ( är det Linnea Borbye?) och får vi behålla Joramo? Denna Silly season saknar motstycke sett med grönvita ögon.

I Häcken har inget hänt under veckan och MFF fortsätter att värva långsamt och metodiskt.

Häcken gick ut med att Sanvigs lån förlängs till i sommar. Det var otroligt viktigt för att kunna vänta in Rubensson och Fossdalsa på mittfältet och slippa ta in nyförvärv man behöver bygga ny kemi med som inte kommer få plats i truppen när de är tillbaka
Citera
2026-01-17, 10:23
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Alltså, har Crux några pengar på riktigt? Det enda jag kan se är att de sensommaren förra året gick ut och sökte $50 miljoner i kapital men kan inte hitta något mer.

Lyckades man få ihop kapital? Delar därav?
Crux är ju ett nystartat bolag och det blir intressant att se hur det här går. Kan bli bra men kan också bli pannkaka om det inte finns några riktiga pengar eller om man inte får snurr på det.

Mellan raderna tror jag att det handlar om att man knappt betalar något som köpeskilling men förbinder sig att finansiera klubben framöver.

Ett investmentbolag letar väl efter vinst?
Nog för att damfotbollen växer och man därför kan gå in med kapital i början, men då är väl en klubb som FC Rosengård - som ju redan har en relativt hög omsättning och dessutom nyligen blivit trumfade i sin region - rimligen fel val, om man nu ska bygga upp en verksamhet?

Överlag verkar ju Kruxets affärsplan snarare vara att kunna profitera på en växande damfotboll, då behövs egentligen inga investeringar i klubbarna man köper in sig i utan enbart passivt ägande.

För FC Rosengårds lär det handla om ett rovkapitalistiskt ankare som enbart ämnar hålla laget i Damallsvenskan och kunna profitera.
Lite motsatsen till den tidigare välgöraren Dan Olofsson/Danir. För inte lär väl han fortsätta pumpa in pengar när intäkterna ska gå till kruxets vinster?

Tittar man snabbt på deras andra klubb: Helägda Montepellier - så verkar där finnas en helt annan utvecklingspotential. Så kanske ska FC Rosengård också tjäna som ett farmarlag?
Senast redigerad av DonaldBiden 2026-01-17 kl. 10:58.
Citera
2026-01-17, 11:11
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Ett investmentbolag letar väl efter vinst?
Nog för att damfotbollen växer och man därför kan gå in med kapital i början, men då är väl en klubb som FC Rosengård - som ju redan har en relativt hög omsättning och dessutom nyligen blivit trumfade i sin region - rimligen fel val, om man nu ska bygga upp en verksamhet?

Överlag verkar ju Kruxets affärsplan snarare vara att kunna profitera på en växande damfotboll, då behövs egentligen inga investeringar i klubbarna man köper in sig i utan enbart passivt ägande.

För FC Rosengårds lär det handla om ett rovkapitalistiskt ankare som enbart ämnar hålla laget i Damallsvenskan och kunna profitera.
Lite motsatsen till den tidigare välgöraren Dan Olofsson/Danir. För inte lär väl han fortsätta pumpa in pengar när intäkterna ska gå till kruxets vinster?

Tittar man snabbt på deras andra klubb: Helägda Montepellier - så verkar där finnas en helt annan utvecklingspotential. Så kanske ska FC Rosengård också tjäna som ett farmarlag?

Men hur profiterar Crux på att vara minoritetsägare i Rosengård? Pengarna kommer inte tas ut ur föreningen så länge inte det är precis vad medlemmarna vill.

AEG har ägt delar av Hammarby och Dif och Panaxia är storägare i Gnaget. Dom har aldrig fått ut pengar ur klubben.
Citera
2026-01-17, 12:34
Medlem
Flundran90s avatar
Har väl snackats en del om Rosengårds publiksiffror här, men vet inte om den vikande trenden nämnts. FC Rosengård hade ett publiksnitt på 863 senaste säsongen. Efter Covid hade de ett snitt på ca 1000 pers, 2019 hade de ett snitt på nästan 1500 . Förra säsongen hade Malmö FF ett snitt på drygt 1400. Finns det en koppling mellan att Rosengård tappade ca 500 i publiksnitt mellan 2019 och 2021 och att Malmö FF bildades i slutet av 2019?
Citera
2026-01-17, 13:17
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Men hur profiterar Crux på att vara minoritetsägare i Rosengård? Pengarna kommer inte tas ut ur föreningen så länge inte det är precis vad medlemmarna vill.

AEG har ägt delar av Hammarby och Dif och Panaxia är storägare i Gnaget. Dom har aldrig fått ut pengar ur klubben.

Nu är det väl bara AEG/Ibrahimovic som är aktuella som ägare i Hammarby. Där den förstnämnda har stora intäkter från sina andra investeringar och den andra kan nog betecknas som excentrisk mångmiljonär. Att utelningskrav i närtid därför inte är aktuellt känns rimligt.

Kruxet är att Cruxet inte har några andra stora investeringar, de behöver plocka ut pengar i relativ närtid för att framstå som ett fungerande bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in