2026-01-15, 18:30
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är det klart med att Crux går in som ägare av Rosengård. Samtidigt blir Caroline Seger fotbollschef: https://www.fcrosengard.se/article/sv7at8u-23jgd/view
Alltså, har Crux några pengar på riktigt? Det enda jag kan se är att de sensommaren förra året gick ut och sökte $50 miljoner i kapital men kan inte hitta något mer.

Lyckades man få ihop kapital? Delar därav?
Crux är ju ett nystartat bolag och det blir intressant att se hur det här går. Kan bli bra men kan också bli pannkaka om det inte finns några riktiga pengar eller om man inte får snurr på det.

Mellan raderna tror jag att det handlar om att man knappt betalar något som köpeskilling men förbinder sig att finansiera klubben framöver.
Citera
2026-01-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Alltså, har Crux några pengar på riktigt? Det enda jag kan se är att de sensommaren förra året gick ut och sökte $50 miljoner i kapital men kan inte hitta något mer.

Lyckades man få ihop kapital? Delar därav?
Crux är ju ett nystartat bolag och det blir intressant att se hur det här går. Kan bli bra men kan också bli pannkaka om det inte finns några riktiga pengar eller om man inte får snurr på det.

Mellan raderna tror jag att det handlar om att man knappt betalar något som köpeskilling men förbinder sig att finansiera klubben framöver.

Tror mer på Crux och damlaget än på FCK och herrlaget, men visst undrar man över resurserna. Kan ju vara ett stort luftslott som bygger på förhoppningar om att det skall komma fler investerare, eller så är pengarna redan på plats.

Svårtolkat, men tills vidare får vi väl tro på att det är pånyttfödelse som topplag i Damallsvenskan som gäller. Det är i alla fall min utgångspunkt, även om jag lite i smyg tänker som Dr Dengroth ("jag är skeptisk").
Citera
2026-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Gudrún Arnardóttir till Hammarby.

Då hon senast var i Sverige var hon en bra spelare. Men inte är det mittbackar Bajen behöver?
Som det ser ut nu finns det en vänsterback (Pogarch).
Carlsson, Bragstad, Persson-Lundgren, Reidy och nu Arnardottir som mittbackar.
Lennartsson, Nylén som högerbackar.
Tänker man spela med trebackslinje eller är uppgiften om intresse för Bragstad fortsatt aktuell?
Alternativt är det precis som Smarason säger. Reidy är numera att se som högerback.
Citera
2026-01-15, 20:50
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Då hon senast var i Sverige var hon en bra spelare. Men inte är det mittbackar Bajen behöver?
Som det ser ut nu finns det en vänsterback (Pogarch).
Carlsson, Bragstad, Persson-Lundgren, Reidy och nu Arnardottir som mittbackar.
Lennartsson, Nylén som högerbackar.
Tänker man spela med trebackslinje eller är uppgiften om intresse för Bragstad fortsatt aktuell?
Alternativt är det precis som Smarason säger. Reidy är numera att se som högerback.

Bragstad fick kanske lite oförtjänt mycket skit förra året men hon blev inte den klippa i försvaret som många hoppades. Jag ser gärna en trebackslinje med Arnardóttir, Carlsson och Reidy.
Med tanke på hur det värvats så lutar det åt att vi återgår till det som gällde under Pablo PA med tre mittbackar.
Citera
2026-01-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Verkar bli England även för Leidhammar. 3,9 miljoner för henne och damallsvenskt försäljningsrekord.

https://fotbolldirekt.se/silly-season/uppgifter-peking-saljer-succen-i-rekordaffar/

Stämmer det verkligen att det är rekord? Hur kan Hammarby släppa sin spelare med kanske högst potential av alla för mindre pengar än man fick för Cooney Cross för tre år sedan i så fall? Det är ju tjänstefel. Eller åtminstone att skjuta sig själv i foten. Det säljs spelare för mellan 5 och 10 miljoner till höger och vänster numera. Om dessutom ett lag i andradivisionen är beredda att betala över 3 miljoner, så visar det att Arsenal definitivt hade kunnat hosta upp minst 5 för Holmberg.

Ett rekord har alltså enligt Zaza stått sig i tre år och när det väl slås så är det ett lag i den engelska andraligan som betalar? Och under dessa tre år har svenska lag varit fullt upptagna med att ge bort spelare i princip gratis till de rikaste damlagen i världen i den engelska högstaligan uppenbarligen då. Åh jag blir irriterad. Pinsamt för Damallsvenskan. Man måste kunna kräva att få betalt när topptalanger lämnar. Stå på sig lite grann inte ta första bästa skambud. De måste väl ändå se vad som händer ute i resten av världen? Hoppas på felaktig journalistik snarare än korkade svenska lag. Om jag var journalist och hade fått fram dessa uppgifter hade jag aldrig velat skicka det i tryck vitt och brett, det ser ju jättedåligt ut för den svenska ligan.
Citera
2026-01-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Förresten inte bra för Damallsvenskan att så många spelare just under landslagsnivå säljs. Hur får de förresten arbetstillstånd i England?
Var det kanske sista chansen för Leidhammar nu? (Fyller 23 i juni)

Man samlar meritpoäng. Antingen genom att spela för sitt landslag och/eller genom att spela för sitt klubblag. Olika ligor ger olika mycket poäng. Damallsvenskan hör till de ligor som ger mest meritpoäng för spel i England (vilket kan vara en anledning till att spelare från våra grannländer samt från Australien gör en mellanlandning i Sverige innan de fortsätter till England, Damallsvenskan ger mer poäng än ligorna i deras hemländer). Det spelar även roll hur mycket man spelat och hur bra det gått för ens lag. Norrköping ligger stabilt på övre halvan och Leidhammar har väl varit en startspelare länge. Borde inte vara några problem. Förresten vet jag inte om det är samma regler för WSL2 som för WSL1, men jag tror det.
Citera
2026-01-15, 22:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Stämmer det verkligen att det är rekord? Hur kan Hammarby släppa sin spelare med kanske högst potential av alla för mindre pengar än man fick för Cooney Cross för tre år sedan i så fall? Det är ju tjänstefel. Eller åtminstone att skjuta sig själv i foten. Det säljs spelare för mellan 5 och 10 miljoner till höger och vänster numera. Om dessutom ett lag i andradivisionen är beredda att betala över 3 miljoner, så visar det att Arsenal definitivt hade kunnat hosta upp minst 5 för Holmberg.

Ett rekord har alltså enligt Zaza stått sig i tre år och när det väl slås så är det ett lag i den engelska andraligan som betalar? Och under dessa tre år har svenska lag varit fullt upptagna med att ge bort spelare i princip gratis till de rikaste damlagen i världen i den engelska högstaligan uppenbarligen då. Åh jag blir irriterad. Pinsamt för Damallsvenskan. Man måste kunna kräva att få betalt när topptalanger lämnar. Stå på sig lite grann inte ta första bästa skambud. De måste väl ändå se vad som händer ute i resten av världen? Hoppas på felaktig journalistik snarare än korkade svenska lag. Om jag var journalist och hade fått fram dessa uppgifter hade jag aldrig velat skicka det i tryck vitt och brett, det ser ju jättedåligt ut för den svenska ligan.

Beror väl på hur man ser det. Om man inte vet vad Holmberg, Wangerheim och övriga som gått till Arsenal och United har sålts för så är väl detta det officiella transferrekordet.

Men annars så håller jag med dig i sak. Dåligt av svenska klubbar om dessa spelare har sålts för under fem miljoner.
Citera
2026-01-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Kul för Leidhammar. Birmingham har ju goda möjligheter att gå upp. Då kan man också stryka snacket om Hammarby, Häcken, Malmö för henne. Vilket jag egentligen själv inte trodde på.
Bra med lite transparens gällande övergångssumma (trots vissa oklarheter).
Svenska klubbar måste börja få bättre ersättning för att kunna bibehålla talangutveckling plus ge rimliga löner till sina spelare.

Kul för Norrköping, som åtminstone har vett att ha betalt för sina spelare. Lönen tror jag inte blir lika extrem, men säkert högre än i Sverige. 3 miljoner är inte mycket längre, det var rekord för tre år sedan. De här klubbarna i England har hur mycket pengar som helst jämfört med svenska lag.

Om det stämmer att detta var transferrekord och att det gamla rekordet stått sig i tre år, trots att transfersummor i damfotbollen ökat exponentiellt sedan dess, och trots att Damallsvenskan är favoritplats för WSL att länsa på talanger, så är det ju skandal. Man måste åtminstone se till att få något tillbaka. Förhandla bättre. Spela ut klubbarna mot varandra, det kommer väl mer än ett bud. 2-3 miljoner för Smilla Holmberg alltså i så fall, som har ett år kvar på kontraktet, jagas av toppklubbar och just har debuterat för svenska landslaget med stor succé. Hon kan bli en världsstjärna. Skriver på 5 år med Arsenal och Hammarby får nästan ingenting då enligt Zaza. Jobba gratis som talangfabrik åt lag som har i storleksordningen 10 ggr deras budget.
Citera
2026-01-15, 22:41
Medlem
Citat:
Beror väl på hur man ser det. Om man inte vet vad Holmberg, Wangerheim och övriga som gått till Arsenal och United har sålts för så är väl detta det officiella transferrekordet.

Men annars så håller jag med dig i sak. Dåligt av svenska klubbar om dessa spelare har sålts för under fem miljoner.

Zaza verkar ju väldigt angelägen att berätta att detta är transferrekordet i alla fall och hänvisar till källor, trots att det ser bedrövligt ut för Sverige i så fall. Kan ju vara så att Hammarby lyckats hålla summan för Smilla hemlig, men om den var bra kan man väl lika gärna berätta. Aja får hoppas att det är så.
Citera
2026-01-15, 22:47
Medlem
Citat:

Vänta har Wangerheim också lämnat nu? Såg att det ryktades. Ja hon borde också ha slagit det tre år gamla rekordet om hon hade tid kvar på kontraktet.
Citera
2026-01-15, 23:05
Medlem
enlitenkorps avatar
Svårt att veta vad Hammarby fick för Holmberg och Wangerheim men ingen av dem hade väl särskilt långt kvar på kontraktet heller. Annars kan det ju också bara vara att Zaza helt enkelt inte vet vad de gick för så hon rapporterar senaste hon själv vet
Citera
2026-01-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Svårt att veta vad Hammarby fick för Holmberg och Wangerheim men ingen av dem hade väl särskilt långt kvar på kontraktet heller. Annars kan det ju också bara vara att Zaza helt enkelt inte vet vad de gick för så hon rapporterar senaste hon själv vet

Enligt detta hade hon kontrakt över hela säsongen 2026. Det är inte lite. Ett helt år kvar. Hon borde inte ha sålts för mindre än 500 000 €, om man tittar på aktuella transfersummor ute i Europa.

https://www.hammarbyfotboll.se/nyheter/smilla-holmberg-kritar-pa-nytt-kontrakt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in