2025-11-21, 02:58
Medlem
Rädd? För vintern?

Jag kör fyrhjulsdrivet fordon. Den ena med 22 tums fälgar och den andra med 21. Går utmärkt i norra Usa.
Citera
2025-11-21, 06:18
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Ta mer er pälsmössor för bövelen.

Sant, det bör tillhöra standardutrustningen.
Citera
2025-11-21, 07:22
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi skall åka en längre sträcka i helgen och då kommer vi ladda batteriet till 100%. I övrigt har vi satt på vinterdäck.

Några mer förberedelser än så brukar vi inte företa oss.

Se till att packa proviant och ha filtar och varma jackor i bakluckan. Lycka till !
Citera
2025-11-21, 07:30
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Se till att packa proviant och ha filtar och varma jackor i bakluckan. Lycka till !
Tack, ja det är goda råd och när jag läser om folk som suttit fast hela natten så inser jag ändå allvaret.
Citera
2025-11-21, 12:06
Medlem
sp1rits avatar
Underligt hur starka meningar icke-elbilsægare kan ha om elbilar.

Min E-tron 55 står i garaget, med laddare i. Sætter på førværme typ 15 minuter innan avfærd och ær således fulladdad och varm vid avfærd. Tappar kanske 5 mil i ræckvidd vid -20 jæmført med +5.
4-hjulsdrift och luftfjædring så man kan høja kørhøjden gør sno till ett icke-problem.

Trivs som fan med bilen
Senast redigerad av sp1rit 2025-11-21 kl. 12:10.
Citera
2025-11-21, 15:24
Moderator
Gromguttens avatar

En massa OT och tjafs plockat.

Vill ni diskutera fel på ICE-bilar i vintertrafik, hur laddning fungerar eller helt enkelt inte kør elbil och därför kan hjälpa TS med att övervinna sin oro så gør det i andra trådar och delforum, till exempel denna:

(FB) Tråden där folk utan elbil gissar hur det är att ha elbil - bara negativa saker är topic

/Mod
Citera
2025-11-21, 16:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Läste någonstans att någon hade campat i sin bil en natt med värmen på hela tiden och att batteriet då hade sjunkit med drygt 10 procent.
Kan säkert stämma. 8 timmar camping med 1 kW för värmepumpen blir 8 kWh vilket är cirka 8 procent av batteriet på en Tesla Model S LR.
Citera
2025-11-21, 17:48
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Stämmer, annars skulle lastbilar ha extremt långa bromssträckor på flera hundra meter
Lastbilar har extremt långa bromssträckor vintertid , ibland flera hundra meter om det vill sig illa .
Oavsett hur du räknar i teorin så vinner naturlagarna alltid i slutändan .
Citera
2025-11-21, 18:44
Medlem
Är inte rädd då detta är 3e året med elbil
Idag kör jag Tesla igen och har förberett mig med spade, filtar, och jag har även med mig 2 st 24h matpaket från Röda stjärnan.
Detta då vi bor i mellersta Jämtland och åker långa sträckor i naturen på ledig tid.
Teslan står nattetid parkerad i garaget hemma och dagtid så har jag via jobbet ett parkeringsgarage som är uppvärmt ( ca 10-12 grader vintertid ).

Jag förstår er som bor i lägenhet och har parkeringsplatser utomhus att det kan bli oroligt när snön äntligen börjat komma.
Men dagens bilar är även byggda för att klara vårt klimat, tänk smart och långsiktigt när det gäller all bilkörning.
Ta med saker så du klarar dig minst 24 timmar om något skulle hända.
Citera
2025-11-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Lastbilar har extremt långa bromssträckor vintertid , ibland flera hundra meter om det vill sig illa .
Oavsett hur du räknar i teorin så vinner naturlagarna alltid i slutändan .

Lastbilar väger 10-30ggr mot en personbil men har inte mer än 2-3 ggr längre bromssträcka. Är det det halt får alla fordon längre bromssträcka.

Stridsvagnar har kortare bromssträcka än bilar.
Citera
2025-11-21, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ökad vikt ökar bromssträckan.
En lastbil har betydligt längre bromssträcka än en bil. Det borde alla som har körkort veta för smäller du på bromsen med en lastbil tätt bakom dig så har du strax lastbilen rakt igenom dig.
Fullastad lastbil har uppåt 40% längre bromssträcka än tom lastbil.

40% längre bromssträcka när lastbilen väger 2000% mer talar väl rätt tydligt för poängen att ökad vikt ger ökad friktion och inte påverkar bromssträckan nämnvärt för en elbil som väger 25% extra (med bromsar dimensionerade för vikten givetvis) ger försumbart längre bromssträcka, även om det inte är helt linjärt, då många faktorer spelar in.
Citera
2025-12-01, 17:22
Medlem
PeterNosters avatar
När jag fastnar i snön med min avgasbil så brukar jag "gunga" loss bilen genom att köra framåt, rulla tillbaks och och köra framåt igen o.s.v.

Hur gör ni som begåvats med elbil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in