2026-01-16, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Regeln gäller den yngsta som man kan vara tillsammans med. 33/2+7 är 23,5 så han kan vara tillsammans med henne.

Jo, men den där regeln kommer ju från en bok från 1901 om den bästa åldern att gifta sig med, inte ingå en relation med.
Citera
2026-01-16, 18:01
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legflavour
Jo, men den där regeln kommer ju från en bok från 1901 om den bästa åldern att gifta sig med, inte ingå en relation med.

Jo men det handlar ju om lägsta åldern. Så om en 18 åring vill träffa en på 33 så är han inte för ung för henne vilket frågan gäller.

Dock håller jag med om att han borde tycka att hon är för ung.
Citera
2026-01-16, 18:14
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Regeln gäller den yngsta som man kan vara tillsammans med. 33/2+7 är 23,5 så han kan vara tillsammans med henne.

Du menar att han hade kunnat vara tillsammans med henne om hon varit 23,5?
Citera
2026-01-16, 18:34
Medlem
Citat:
Såhär är det:
Jag (18, tjej) har blivit olyckligt kär i en kollega som är 33. Är det alldeles för stor åldersskillnad? Det handlar inte om något fysiskt behov, bara det emotionella. Om vi blev tillsammans hade ju han framståtts som världens groomer och jag som skadad o manipulerad. Vi båda vet det och vet att det är lite för stor åldersskillnad, men ska det verkligen hålla oss tillbaka om vi verkligen, verkligen tycker om varandra? HJÄLP!
Jag tycker det är värre att ni är kollegor
Dont fuck where you eat
Citera
2026-01-16, 18:49
Medlem
Citat:
Jo, och vi vill verkligen, men hur kommer omvärlden reagera? Eller är det ens relevant? Ibland funderar jag på att bara fly.

Varför ska du bry dig om vad andra tycker, lev och älska när du kan.
Citera
2026-01-16, 21:06
Medlem
Gör som du vill, bevisa alla kritiker fel. Jämngamla kan skada varandra oehört också. Så länge ingen medvetet skadar den andra så får man göra som man vill.
Citera
2026-01-16, 21:28
Medlem
Citat:
Såhär är det:
Jag (18, tjej) har blivit olyckligt kär i en kollega som är 33. Är det alldeles för stor åldersskillnad? Det handlar inte om något fysiskt behov, bara det emotionella. Om vi blev tillsammans hade ju han framståtts som världens groomer och jag som skadad o manipulerad. Vi båda vet det och vet att det är lite för stor åldersskillnad, men ska det verkligen hålla oss tillbaka om vi verkligen, verkligen tycker om varandra? HJÄLP!

Åldersfrågan är väl inget problem. Ni båda är vuxna och myndiga. Och han skulle inte riktigt kunna vara din pappa. Om han inte blivit pappa som 15-åring, vilket är ovanligt.

Det som mer är problemet är väl att ni är kollegor... vissa arbetsgivare har som policy att anställda inte får ha kärleksrelationer. Och även om er arbetsgivare inte har den policyn, så kan det bli problematiskt om ni har ett kort förhållande och den ena sårar den andra och så ska ni se varandra på jobbet...

Så vill ni satsa seriöst kan det vara bra om någon av er tar en annan anställning på annat jobb.

En annan sak som kan vara problematisk och som har med era ålder att göra. Är att han kanske snart vill ha barn. Medans du nyss blivit vuxen. Olika livsmål kan ställa till det (gäller givetvis även jämnåriga par).

Det största problemet är ändå att ni är kollegor. Sluta vara det om planen är att satsa seriöst.
Citera
2026-01-16, 21:39
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Du menar att han hade kunnat vara tillsammans med henne om hon varit 23,5?

Frågeställningen gäller från hennes perspektiv. Men från hans sida är hon för ung.
Citera
2026-01-16, 22:05
Medlem
bubbloriluftens avatar
Citat:
Såhär är det:
Du har precis blivit vuxen och han är liksom 33, no hate but I think it’s odd.
Citera
2026-01-16, 22:10
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Såhär är det:

Hej!

Jag är själv tjej och förstår att situationen är svår. Jag ska vara ärlig med dig och hoppas att du kan vara öppen för lite rak feedback.

Det kommer att bli en asymmetri mellan er och du behöver vara beredd på den: Han kommer att ha tolkningsföreträde (exempelvis ”jag har varit med om mer”, "sådär känner man när man är ung"). Han kommer att sätta tempot (emotionellt, praktiskt, sexuellt även om det inte börjar där). Du riskerar att anpassa sig för att inte verka barnslig, krävande eller “för mycket” (trots att det inte blir bra för dig).

Och, en obekväm men viktig fråga är: Varför är en 33-åring beredd att gå in i något som riskerar att sätta dig som 18-åring i ett utsatt läge – istället för att skydda dig från det? Det finns exempelvis män som fastnar emotionellt i en tidigare utvecklingsfas. De känner sig mer levande, sedda eller behövda i mötet med någon som ännu inte är färdigformad - snarare än med en jämnårig som kräver ömsesidighet, ansvar och emotionell uthållighet.

En emotionellt ansvarstagande vuxen med hög moral skulle säga något i stil med “Det här känns starkt, men tajmingen är fel. Du ska få utvecklas och växa i ditt eget liv först.” Detta leder mig till att fundera mer över honom...

En annan aspekt är att du sannolikt kommer att få bära konsekvenserna hårdare än han. Om det spricker, om det blir skevt eller om du senare inser att du kompromissade för mycket med dig själv och vill avsluta – då är det du som måste försöka reda ut vem du är, medan han redan vet.

Det är delvis av dessa anledningar/aspekter, som din familj och dina vänner kommer att reagera. Inte för att de kommer att tro att han är "ond", utan för att utfallet statistiskt sett oftare blir skadligt för dig som är den yngre, även när intentionerna är goda. Och för att de kommer att se på honom som en person som kanske inte har förmåga till vuxet ansvarstagande.

Har du berättat för någon om detta ännu?
Senast redigerad av ArtificialElegance 2026-01-16 kl. 22:23.
Citera
2026-01-16, 22:20
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så mycket trams man läser här i tråden. Åldern är helt perfekt (och inte ovanlig när det gäller att tjejer i din ålder attraheras av män i den åldern).

Så om ni trivs ihop och har det bra och båda två vill vara med varandra så vore det väl jordens största misstag om ni inte blev ihop. Ni lever bara en gång och varför skulle ni lyssna på vad någon annan säger eller någon tramsig formel som vissa tramspellar hostar upp?

Låt de som stör sig på er kärlek få göra det. Be dem bara låta bli att blanda in er i det. Så slösar ni tiden på er kärlek istället.

Ditt inlägg speglar en låg grad av emotionell och kognitiv mognad. Komplexa makt- och ansvarsdimensioner reduceras till slagord (“ni lever bara en gång”), risk för den yngre parten förnekas totalt (!), och kritiskt tänkande avfärdas som “trams”...

Ansvarsflykt.
Citera
2026-01-17, 00:04
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Frågeställningen gäller från hennes perspektiv. Men från hans sida är hon för ung.

Ekvationen fungerar väl inverterat uppåt också?

Nedåt får hon inte gå lägre än sexton.

Annars blir det fel enligt 1901 års giftasalgoritm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in