2026-01-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har ju lika moderna åsikter som socialsekreterarnas chefer. Berätta nu hur du gör din kalkyl. Placera sex barn och separera dem från varandra = enormt trauma ca 6 millar i årliga kostnader bara för placeringen, eller hjälpa hela familjen med en bostad och ekonomiskt bistånd.
De kommer inte klara sig med bara bistånd. hade de gjort det hade de aldrig haft betalningsanmärkningar mm sen tidigare. tar biståndet slut så komemr de sannolikt börja med kriminalitet och dra in barnen i den svängen.
Citera
2026-01-16, 17:09
Medlem
Jag tror inte att kommunen kan placera barnen med motiveringen att deras föräldrar förlorade huset. Kan omöjligt finnas lagstöd för det. Kommunen kommer få ordna boende, om det så blir på hotell. Möjligtvis kommer de myndiga barnen att hamna i kläm och faktiskt blir hemlösa på riktigt.

Förmodligen är det nån stressad kärring på socialförvaltningen som sagt detta till föräldrarna när de frågat vad de ska göra nu. Och föräldrarna har köpt det rakt av. Aftonbladet också tydligen.
Senast redigerad av Nyepost 2026-01-16 kl. 17:13.
Citera
2026-01-16, 17:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Jag tror inte att kommunen kan placera barnen med motiveringen att deras föräldrar förlorade huset. Kan omöjligt finnas lagstöd för det. Kommunen kommer få ordna boende, om det så blir på hotell. Möjligtvis kommer de myndiga barnen att hamna i kläm och faktiskt blir hemlösa på riktigt.

Förmodligen är det nån stressad kärring på socialförvaltningen som sagt detta till föräldrarna när de frågat vad de ska göra nu. Och föräldrarna har köpt det rakt av. Aftonbladet också tydligen.

Kan nog motiveras med att föräldrarna inte är kapabla att ge en acceptabel stabilitet och omvårdnad till så många barn.
Citera
2026-01-16, 17:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
De kommer inte klara sig med bara bistånd. hade de gjort det hade de aldrig haft betalningsanmärkningar mm sen tidigare. tar biståndet slut så komemr de sannolikt börja med kriminalitet och dra in barnen i den svängen.

Vad vet du om det? Bara kostnaden för placeringen av barnen hade kunnat köpa fyra liknande hus till familjen ÅRLIGEN: Det finns ingen logik att barnen ska placeras om inte föräldrarna på riktigt är farliga för barnen, men det verkar inte så.
Citera
2026-01-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
De försökte sälja huset redan 2021. Två separata budgivningar som slutade med högsta bud på 3 600 000 kr respektive 3 650 000 kr. Ingen försäljning blev dock av. En kvalificerad gissning var att paret inte var nöjd med priset. I det läget fanns det lån med fastigheten som säkerhet på 2 548 000 kr.

Hade en försäljning blivit av då så hade de kunnat lösa lånen samt fått ~1,1 miljoner över (innan skatt). Inte mycket att köpa ny bostad till tio personer för, dessutom hade de garanterat vid de laget ytterligare betalningsanmärkningar vilket också hade satt käppar i hjulet. Att hyra något hade förmodligen också varit svårt.

Jag tror helt enkelt deras filosofi varit att "det löser sig" vilket det uppenbarligen inte gjort.
Om de båda är arbetslösa och "bara" har 6 st minderåriga barn så kan de komma längre med 1 mille inåt landet än i Norrtälje.
Citera
2026-01-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kan nog motiveras med att föräldrarna inte är kapabla att ge en acceptabel stabilitet och omvårdnad till så många barn.
Det har ju, i alla fall av vad som framgår i artikeln, inte varit ett problem före de fått ekonomiska bekymmer och förlorat huset i exekutiv auktion. Massvis av föräldrar måste ha förlorat beoendet i exekutiva auktioner utan att för den sakens skulle förlorat vårdnaden om sina barn.

Det är alldeles för vagt att säga "ni har för många barn" när man inte gjort några ingripanden tidigare. Eller så har man det, man tar bara inte upp det i artikeln. För övrigt finns det fler familjer där 8 eller fler barn finns. Även om jag personligen inte tror att de barnen får all den uppmärksamhet de förtjänar, så är det för vagt för ett omhändertagande. Jag är övertygad om att soc förlorat det i rätten OM det ges som enda grund.
Citera
2026-01-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad vet du om det? Bara kostnaden för placeringen av barnen hade kunnat köpa fyra liknande hus till familjen ÅRLIGEN: Det finns ingen logik att barnen ska placeras om inte föräldrarna på riktigt är farliga för barnen, men det verkar inte så.
vad jag vet om deras tidigare slösande med pengar de inte har eller om de kommer dra in barnen i kriminalitet?
8 kids varav 6 st fortfarande är under deras inflytande är en samhällsfara. det bästa vore om någon med lite mer förstånd tog hand om barnen så vi inte får en till generation med typ 64 barn vars föräldrar inte kan betala räkningarna och allt vad de följer med (om barnen tar efter sina föräldrar).
Citera
2026-01-16, 17:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det har ju, i alla fall av vad som framgår i artikeln, inte varit ett problem före de fått ekonomiska bekymmer och förlorat huset i exekutiv auktion. Massvis av föräldrar måste ha förlorat beoendet i exekutiva auktioner utan att för den sakens skulle förlorat vårdnaden om sina barn.

Det är alldeles för vagt att säga "ni har för många barn" när man inte gjort några ingripanden tidigare. Eller så har man det, man tar bara inte upp det i artikeln. För övrigt finns det fler familjer där 8 eller fler barn finns. Även om jag personligen inte tror att de barnen får all den uppmärksamhet de förtjänar, så är det för vagt för ett omhändertagande. Jag är övertygad om att soc förlorat det i rätten OM det ges som enda grund.

Det finns ju dock en del extra som kan ligga dom till last, tex mannens höga ålder.
Citera
2026-01-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det finns ju dock en del extra som kan ligga dom till last, tex mannens höga ålder.
Hur gammal är det yngsta barnet? Jag hittar inget om det hos AB. De har dock en kaninbur, så iaf mellanstadieålder.
Citera
2026-01-16, 17:34
Medlem
Citat:

Soc i Norrtälje får hyra ett hus helt enkelt alternstiv de delar på sig pappan me 4 barn i en lägenhet och resten i en annan
Citera
2026-01-16, 17:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hur gammal är det yngsta barnet? Jag hittar inget om det hos AB. De har dock en kaninbur, så iaf mellanstadieålder.

Det nämns en 4-årig flicka, men inte huruvida hon är yngsta barnet eller inte.
Citera
2026-01-16, 17:37
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Om de båda är arbetslösa och "bara" har 6 st minderåriga barn så kan de komma längre med 1 mille inåt landet än i Norrtälje.
Det hoppade dock inte på det tåget utan lät det hela gå till utmätning och exekutiv auktion istället.

Mycket dåligt beslut då det kostade dem runt 2 miljoner och (om man ska tro artikeln) vårdnaden av sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in