Citat:
Ursprungligen postat av
Angeliqa
Det finns lite intressant om Sierras mamma i delforumet Kriminalhistoria. Det är inte bara i Gamla stan, Stockholm som kvinnan har härjat. Jag undrar hur många mord som hon har varit inblandad i. Minst tre har blivit kända bara här i Nikitas tråd nu.
Från listan med åtalade, och dömda, för inblandning i ett dubbelmord i Göteborg 1987:
Kvinnan har bl a bott i Malmö och i Hällingsjö (enligt Mrkoll.se)
Bild på Nikitas nuvarande svärmor:
https://www.sydsvenskan.se/malmo/omtanken-ar-viktigare-an-en-skal-soppa/
CS:s mamma dog 2018 enligt tråden i Kriminalhistoria. I Nikita-Partille-FUP tas ett arv från Sierras morföräldrar upp. Jag reagerade på att arvet gick direkt till barnbarnet. CS kan ha stått över om hon hade skulder. Fängelsekunder brukar strunta i att betala sina skadestånd. Som Nikita förmodligen gör nu.
Till den/de som spekulerar och sprider påståenden
Ja – om någon undrar – så var formuleringen av årtal i ett tidigt inlägg avsiktlig. Inte för att vilseleda, utan för att demonstrera exakt hur snabbt och vårdslöst spekulation uppstår när människor fyller i luckor med egna antaganden. Resultatet blev förutsägbart: rykten, påhittade kopplingar och anklagelser som aldrig nämnts av mig.
Detta var poängen.
Inom det som i vardagligt språk kallas dark psychology finns ett välkänt fenomen: människor reagerar starkare på antydningar än på fakta, och när osäkerhet uppstår skapar de själva berättelsen. Som Mr Fexeus har påpekat i sina analyser av mänskligt beteende: människor drar slutsatser långt innan de kontrollerar fakta. Det som nu sker är ett skolboksexempel.
Och som Mr Machiavelli konstaterade redan på 1500-talet: människor bedömer mer med det de tror sig se än med det som faktiskt är. När känsla får företräde framför verifiering uppstår just det vi ser nu.
Nu till det juridiska – för här passerades en tydlig gräns.
Att utpeka, antyda eller sprida rykten om att någon skulle ha begått mord eller annan grov brottslighet som aldrig ägt rum är inte “diskussion”. Det kan utgöra förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken, eftersom uppgifterna är osanna och ägnade att utsätta någon för andras missaktning.
När anklagelserna rör allvarlig brottslighet som mord, sprids i öppna forum och orsakar betydande anseendeskada, kan det dessutom bedömas som grovt förtal enligt 5 kap. 2 § brottsbalken.
Om sådana påståenden dessutom görs i syfte att få myndigheter att agera, eller om någon uppmanar till polisanmälan för brott som inte har begåtts, kan detta även utgöra falsk tillvitelse enligt 15 kap. 7 § brottsbalken.
Vid upprepade angrepp, återupplivade trådar och samordnad ryktesspridning kan ansvar även aktualiseras för ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken.
Spridning av privata uppgifter kopplade till grova brott kan dessutom träffa olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § brottsbalken.
Viktigt att klargöra:
Ansvar uppstår även vid vidareförmedling, “citering”, omskrivna antydningar eller formuleringar av typen ”jag säger inte att det är sant, men…”. Det räcker att förstärka ett osant rykte.