2026-01-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Du skriver om den höga kostnaden för arbetskraften i Sverige som avgörande i det här sammanhanget, jag hävdar att vi har billiga teknikutvecklare relativt deras produktivitet.

Det är möjligt att båda kan ha rätt men än så länge ser jag inte någon bäring för din sida av argumentet.
Lönekostnaden per arbetad timmer är defacto hög i Sverige.
(Det är tom så i boverkets utredning om byggkostnader att lönekostnaden per arbetad timme i byggprojekt var dubbelt så hög i Sverige som i Finland).

Om det hade varit som du säger att lönekostnaden per arbetad timme var "fördelaktig" i Sverige för ingenjörspersonal då skulle utländska företag ha förlagt utvecklingskontor här. Men det har dom inte gjort. Istället ser vi hur man lagt ut ingenjörsarbete i andra länder. Framförallt lågkostnadsländer. Och det finns exakt inget som säger att t ex ett utvecklingskontor i Polen (när dom fått upp erfarenhet) skulle vara mindre effektiv än ett i Sverige.

Varifrån har du fått att svenskar skulle på något magiskt sätt vara mer effektiva???
Citera
2026-01-16, 11:27
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Huvuddelen är anställd i utlandet och arbetar med supply flöden och installationer. Din förmåga att dra korrekta slutsatser är ganska begränsad.
Min kommentar gällde Sverige. Jag har aldrig besökt Ericsson utanför Sverige.
Citera
2026-01-16, 11:44
Medlem
Det är larvigt att påstå att Svenskar skulle vara mer effektiva. Var själv Ericssonanställd i 25 år, mycket väl löneförhöjd i ett decennium och satt på chefsroller och annat innan skiten träffade fläkten Y2K och allt i Sverige gick utför, och jag var själv en av 800 som fick gå, många neddragningar senare, lätt mitt livs värsta ögonblick. Nu tillbaka i sadeln i helt annan verksamhet och trivs bättre än jag någonsin gjorde på tre korvar men ändå.

Jag jobbade väldigt mycket med kinesiska kollegor, underbara människor och bra tekniker, och jag hörde vad de tjänade…

Inget är enkelt med det här. Hur skall man kunna bevara något av det goda i folkhemmet i en värld som är väsensskild från den jag började jobba i då muren hade fallit och sovjet var till ända?
Citera
2026-01-16, 12:33
Medlem
Citat:
Lönekostnaden per arbetad timmer är defacto hög i Sverige.
(Det är tom så i boverkets utredning om byggkostnader att lönekostnaden per arbetad timme i byggprojekt var dubbelt så hög i Sverige som i Finland).

Om det hade varit som du säger att lönekostnaden per arbetad timme var "fördelaktig" i Sverige för ingenjörspersonal då skulle utländska företag ha förlagt utvecklingskontor här. Men det har dom inte gjort. Istället ser vi hur man lagt ut ingenjörsarbete i andra länder. Framförallt lågkostnadsländer. Och det finns exakt inget som säger att t ex ett utvecklingskontor i Polen (när dom fått upp erfarenhet) skulle vara mindre effektiv än ett i Sverige.

Varifrån har du fått att svenskar skulle på något magiskt sätt vara mer effektiva???

Det hänger ihop med den något förvridna självbild många svenskar har fortfarande. Den inhemska propagandan har skapat en bild hos invånarna i Sverige att vi tror att vi fortfarande är så jävla bra och kan hålla näsan högt i vädret i alla avseenden.

"Den svenska modellen", "kineserna kopierar", "Ryssland vill ha Gotland", "vi leder den gröna omställningen" osv.

Nu sent omsider börjar kulisserna krackelera men många tror fortfarande att vi minsann har världens bästa skola och sjukvård, ingen korruption förekommer och givetvis således har världens bästa arbetare.

När de här illusionerna krockar med verkligheten och tusentals svenskar blir arbetslösa till förmån för indier och polacker så blir det svårt att greppa.
Citera
2026-01-16, 13:11
Medlem
Overminds avatar
Är väl 96% kontorsråttor? AI effektiviserar och alla onödiga kontorsråttor bör se sig om nytt jobb inom bara 1-2 år där det verkligen behövs folk.
Citera
2026-01-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min kommentar gällde Sverige. Jag har aldrig besökt Ericsson utanför Sverige.
Nej det var det inte. Det du kommenterade var 103 000 anställd och som det specifikt stod: över hela världen.

Eller menar du på allvar att du trodde att Ericsson hade 103 000 anställda i Sverige? Trots att det uttryckligen står: över hela världen.
Citera
2026-01-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Det hänger ihop med den något förvridna självbild många svenskar har fortfarande. Den inhemska propagandan har skapat en bild hos invånarna i Sverige att vi tror att vi fortfarande är så jävla bra och kan hålla näsan högt i vädret i alla avseenden.

"Den svenska modellen", "kineserna kopierar", "Ryssland vill ha Gotland", "vi leder den gröna omställningen" osv.

Nu sent omsider börjar kulisserna krackelera men många tror fortfarande att vi minsann har världens bästa skola och sjukvård, ingen korruption förekommer och givetvis således har världens bästa arbetare.

När de här illusionerna krockar med verkligheten och tusentals svenskar blir arbetslösa till förmån för indier och polacker så blir det svårt att greppa.
Ja. Sedan är nog fenomenet samma för folk i andra länder. Det finns någon bisarr föreställning om att man är bättre än andra.

I den här videon där så berättar Hären att han frågat Lunda-studenterna om varför inte folk i u-länder som går likartad utbildning och har samma kurslitteratur som Lundastudenterna inte blir lika duktiga. Svaret blev då: nej lundastudenterna är bättre iaf.
Finns ingen logik. Bara en emotionellt baserad fantasi om att man är bättre.

I UK under 70-talet fick UK sin MC-industri utplånad av japanska konkurrenter. Då hittade man på att det bara berodde på att japanerna arbetade billigare.
Lite lägre lönekostnader hade dom. Men det stora skälet var att de japanska företagen optimerade sina MC bättre. Dom gjorde helt enkelt bättre/billigare produkter.
Delvis plågades också UK av Labour och fackföreningarna som gjorde vad de kunde för att skicka tillbaka UK till medeltiden. Så det var ju inte så lätt för företagen. UK var inget bra stället att dirva företag på under 70-talet.

Skillnaden mellan nationaliteter på ingenjörer utplåna sakteliga över världen. Det finns nu alldeles utmärkta nätkurser som privat sektor tagit fram och som säljs extremt billigt. Så möjligheterna för studiemotiverade världen över har förbättrats avsevärt. Och det kommer leda till fler och billigare ingenjörer. Vilket leder till ökat tillväxt världen över. (Krävs mindre kapital för att få fram innovationer och förbättringar).
Citera
2026-01-16, 13:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ja. Sedan är nog fenomenet samma för folk i andra länder. Det finns någon bisarr föreställning om att man är bättre än andra.

I den här videon där så berättar Hären att han frågat Lunda-studenterna om varför inte folk i u-länder som går likartad utbildning och har samma kurslitteratur som Lundastudenterna inte blir lika duktiga. Svaret blev då: nej lundastudenterna är bättre iaf.
Finns ingen logik. Bara en emotionellt baserad fantasi om att man är bättre.

I UK under 70-talet fick UK sin MC-industri utplånad av japanska konkurrenter. Då hittade man på att det bara berodde på att japanerna arbetade billigare.
Lite lägre lönekostnader hade dom. Men det stora skälet var att de japanska företagen optimerade sina MC bättre. Dom gjorde helt enkelt bättre/billigare produkter.
Delvis plågades också UK av Labour och fackföreningarna som gjorde vad de kunde för att skicka tillbaka UK till medeltiden. Så det var ju inte så lätt för företagen. UK var inget bra stället att dirva företag på under 70-talet.

Skillnaden mellan nationaliteter på ingenjörer utplåna sakteliga över världen. Det finns nu alldeles utmärkta nätkurser som privat sektor tagit fram och som säljs extremt billigt. Så möjligheterna för studiemotiverade världen över har förbättrats avsevärt. Och det kommer leda till fler och billigare ingenjörer. Vilket leder till ökat tillväxt världen över. (Krävs mindre kapital för att få fram innovationer och förbättringar).
Kan jag sammanfatta ditt narrativ med att svenska studenter är för dåliga men de tror de är bra, och att Ericsson därför gör för dåliga produkter men de tror de är bra, därför går Ericsson sämre och de drar ner på den svenska personalen?
Citera
2026-01-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Januari 2026: Ericsson varslar 1 600 anställda i Sverige som en del av globala kostnadsåtgärder; externa konsulter påverkas också, Arbetet och SVT rapporterar."

externa är väl inte med i dessa 1600?

blir nog "jobbigt" för arbetslösa konsulter som är 50-plussare?
finns iofs utbildningar inom vård och omsorg

alla miljarder som kastas på utvecklingen av ai måste ge avkastning, dom som nu blir arbetslösa får väl köpa fler aktier i ai-bolag?
Ericsson sa upp betydligt fler i början på 2000-talet. Mer än en faktor 10 mer.

Men de absorberades snabbt i andra företag. Lite poppade väl arbetslösheten upp för t ex civ ing. Men inte någon längre tid. Var väl någon i tråden här som blev uppsagd då. CF som deras fack hette då var väl inte lika griniga med lönenivåer, så folk kom i arbete snabbt igen.

Konsulter har det lite lättare. Dom kan bara sänka timpriset så är dom snart anlitade igen.
Citera
2026-01-16, 14:12
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det kan ju också vara så att sådana extrema globala storföretag med teknikutvecklingen som robotar (inte AI!) inte längre behöver 30.000 pers?

Jag tror alla länder blir som USA. Nästan alla jobb finns inom den privata service-sektorn typ restaurang.

Ericsson började varslandet i omgångar för över 20 år sedan.
AI har inte gjort intåg förrän de sista året(n).
Citera
2026-01-16, 14:19
Medlem
Det är väl inga problem för Sveriges duktiga ingenjörer och utvecklare att hitta något nytt?
Foodora kanske så får de lära sig indiska från ingenjörerna där
Citera
2026-01-16, 14:33
Medlem
Så ai kom ikapp arbetsmarknaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in