Citat:
Stämmer det verkligen att det är rekord? Hur kan Hammarby släppa sin spelare med kanske högst potential av alla för mindre pengar än man fick för Cooney Cross för tre år sedan i så fall? Det är ju tjänstefel. Eller åtminstone att skjuta sig själv i foten. Det säljs spelare för mellan 5 och 10 miljoner till höger och vänster numera. Om dessutom ett lag i andradivisionen är beredda att betala över 3 miljoner, så visar det att Arsenal definitivt hade kunnat hosta upp minst 5 för Holmberg.
Ett rekord har alltså enligt Zaza stått sig i tre år och när det väl slås så är det ett lag i den engelska andraligan som betalar? Och under dessa tre år har svenska lag varit fullt upptagna med att ge bort spelare i princip gratis till de rikaste damlagen i världen i den engelska högstaligan uppenbarligen då. Åh jag blir irriterad. Pinsamt för Damallsvenskan. Man måste kunna kräva att få betalt när topptalanger lämnar. Stå på sig lite grann inte ta första bästa skambud. De måste väl ändå se vad som händer ute i resten av världen? Hoppas på felaktig journalistik snarare än korkade svenska lag. Om jag var journalist och hade fått fram dessa uppgifter hade jag aldrig velat skicka det i tryck vitt och brett, det ser ju jättedåligt ut för den svenska ligan.
Ett rekord har alltså enligt Zaza stått sig i tre år och när det väl slås så är det ett lag i den engelska andraligan som betalar? Och under dessa tre år har svenska lag varit fullt upptagna med att ge bort spelare i princip gratis till de rikaste damlagen i världen i den engelska högstaligan uppenbarligen då. Åh jag blir irriterad. Pinsamt för Damallsvenskan. Man måste kunna kräva att få betalt när topptalanger lämnar. Stå på sig lite grann inte ta första bästa skambud. De måste väl ändå se vad som händer ute i resten av världen? Hoppas på felaktig journalistik snarare än korkade svenska lag. Om jag var journalist och hade fått fram dessa uppgifter hade jag aldrig velat skicka det i tryck vitt och brett, det ser ju jättedåligt ut för den svenska ligan.
Jag är rätt säker på att Bajen tagit bra betalt för Catinka, Smilla ( och Wange). Troligen mer än för CC.
Tyvärr så är det mycket hemlighetsmakeri när det gäller summorna. Det är bara i undantagsfall det kommer fram. Utan att veta så lär inte totalsumma för de här tre understiga tio miljoner. Att CC inte längre är den dyraste transfern har väl klubben varit tydliga med även om summor mörkas. Till det ska läggas att Bajen också la en rejäl summa när de köpte Cathinka.
Även spelarlöner hålls oftast hemliga. Ibland läcker det ut som i fallet Felicia Schröder som får en månadslön på 135.000. Ryktet säger att Bajen erbjöd Blakstad något liknande. För de flesta klubbar är den typen av löner en omöjlighet.
Så ja, Självklart är det extremt viktigt att ta rejält betalt för sina talanger. Sen så måste dubbelklubbarna skjuta till mer om Damallsvenskan fortsatt ska vara konkurrenskraftig.