Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
En kraftig majoritet av amerikanerna (inklusive republikaner) är emot att militärt överta Grönland, från Fox News. Det är en knapp tredjedel av republikanerna som är dom som är för, alltså hjärntvättade hjon.
As President Donald Trump turns up the volume on his efforts to acquire Greenland from Denmark, two new national polls put a spotlight on the fact that most Americans oppose taking over the massive and crucially strategic island that lies between the Arctic and Atlantic oceans.
Eighty-six percent of voters nationwide questioned in a Quinnipiac University poll said they would oppose military action to take over Greenland.
That includes 95% of Democrats, 94% of Independents, and even more than two-thirds (68%) of Republicans surveyed by Quinnipiac late last week through Monday.
Problemet är att många av Trumps supporters i praktiken sätter likhet tecken mellan MAGA -de själva - och det amerikanska folket, nationen, alltså "det
riktiga Folket". Om man då kanske är oense med Trump i ejm viss sakfråga, sp kickar ändå lydnadsreflexen in. "De andra, de som inte ör som vi, är kommunister, och jag tänker fan i mig inte göra gemensam sak med kommunister och antiamerikanska skojare mot vår Stgre Ledare".
Det är ungefär samma sak som när folk i England tänker "Visst, kung Edward VIII hade en del skumma förbindelser med nazisterna, men det ska fan inte komma nån jävla fransman eller norrman och tala om det för oss! Då ställer jag mig helt bakom kungahuset!". Eller liknande. Att göra gemensam sak med "de andra" i en sakfråga, mot den egna Ledaren eller det egna landet, är en hög tröskel för många. Särskilt när det måste göras offentligt för att det ska kunna påverka.