Citat:
Ursprungligen postat av
AIAdventurer
Jag blev chockad i alla fall och jag tror många civila blev det. Nu i efterhand har jag dock läst att det är många som förutspått att just detta skulle hända, att det skulle komma till ett läge där USA kräver Grönland. Blandannat den danska politikern Rasmus Jarlov sa redan i mars 2025 att det är vad som kan hända och jag har läst att även andra politiker förutspått detta.
Rasmus Jarlov har även uttryckt ånger över att Danmark köpte F-35 med samma motivering och Jarlov var en av dem som köpte in F-35 så det säger en hel del att han ångrar köpet.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyJ3a5/angrar-f-35-kopet-oro-for-amerikansk-kill-switch
Man måste nog va lite avtrubbad för att inte bli chockad men en del civila är väl det. Avtrubbade. Trump som ett nättroll. Efter ett tag tänker väl en del äh, ignorera. Eller att den här danska politikern Rasmus J är en alarmist. Äh va fan. Kill-switch. Fan va överdrivet.
OK så Rasmus varnade redan i mars förra året. Men Trump har varit maktfaktor längre än så.
Stormningen av Capitolium var 2021. Var det ett varningstecken eller?
När Sverige gick in i Nato och DCA visste politikerna vad han var för en och att han var på väg tillbaka. Men det bara rullade på. För att de inte ser längre än nån månad framåt kanske. Eller för att de tittar bakåt i stället för framåt. Nu har USA tillgång till en jävla massa militärbaser i Sverige. Nä men det är ju amerikanarna. Dom kan man ju lita på. OK Trump kanske bildar en pakt med Putin nån dag. Men det är väl inte vårat fel i så fall?
Rasmus är en djärv typ. Vet inget om honom men spontant känns han pigg. En nytänkare.
Sverige ska hålla hårt i sina gruvor. Trump kommer nog ta hela Grönland på ett sätt eller annat. Tror inte det blir krig mellan resten av NATO och USA. Det blir nåt slags deal. Sen vet man inte vad som händer längre fram.
Citat:
”Att köpa amerikanska vapen är därför en säkerhetsrisk som vi inte kan ta. Vi kommer att göra enorma investeringar i luftvärn, stridsflygplan, artilleri och andra vapen under de kommande åren och vi måste undvika amerikanska vapen om det är möjligt. Jag uppmuntrar våra allierade och vänner att göra detsamma.”