2026-02-04, 18:38
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Det av mig fetade, angående lönsamhet i Per Geijer fyndigheten i Kiruna.
Så här säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB:

– Att det är en sammansatt fyndighet, med järnmalm som bas, gör den extra intressant. Utan järnmalmen skulle det inte vara hållbart att bryta fosfor och sällsynta jordartsmetaller här.

Källa: https://lkab.com/press/europas-storsta-fyndighet-av-sallsynta-jordartsmetaller-nu-25-procent-storre-idag-tas-forsta-steget- i-kritisk-provning/
Angående att det tar många år att få igång gruvdrift finns det EU förslag på hur man ska snabba upp byråkratin. Tanken är, om jag minns det rätt, att det ska max ta 5 år.

ok tänker att Europa/EU blev chockat när Trump behandlar Europa som en fiende, hotar Danmark osv och att man tom snackat om att gå i krig med USA för att försvara Grönland om han tar till militär invasion. Tänker man mer långsiktigt, att Europa måste bli mer självständigt från USA som alla snackar om, om nu Trump lyckas med att köpa Grönland kan det va läge att hålla hårdare i våra egna gruvor. För eget behov och export till EU, inte USA. Men hur trasslar man sig ur situationen om Nato är kopplat till att USA ska få tillgång till svenska metaller, och DCA-avtalet dessutom?
Max 5 år för att få igång gruvdrift, jorå. Men Sverige ska se om sitt eget hus i första hand och då krävs nytänk, det kan inte bara rulla på som om USA var pålitligt.
Citera
2026-02-04, 19:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur går det för Trump att införliva Grönland nu för tiden? Enligt alla maga-retards så skulle ju det vara klart i början på mars månad.

Grönland heter snart Trumpland. Eller Trump Island.

Han får byta ut de små mot den jättestora
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trump_Islands
Citera
2026-02-05, 06:35
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
ok tänker att Europa/EU blev chockat när Trump behandlar Europa som en fiende, hotar Danmark osv och att man tom snackat om att gå i krig med USA för att försvara Grönland om han tar till militär invasion. Tänker man mer långsiktigt, att Europa måste bli mer självständigt från USA som alla snackar om, om nu Trump lyckas med att köpa Grönland kan det va läge att hålla hårdare i våra egna gruvor. För eget behov och export till EU, inte USA. Men hur trasslar man sig ur situationen om Nato är kopplat till att USA ska få tillgång till svenska metaller, och DCA-avtalet dessutom?
Max 5 år för att få igång gruvdrift, jorå. Men Sverige ska se om sitt eget hus i första hand och då krävs nytänk, det kan inte bara rulla på som om USA var pålitligt.

Jag blev chockad i alla fall och jag tror många civila blev det. Nu i efterhand har jag dock läst att det är många som förutspått att just detta skulle hända, att det skulle komma till ett läge där USA kräver Grönland. Blandannat den danska politikern Rasmus Jarlov sa redan i mars 2025 att det är vad som kan hända och jag har läst att även andra politiker förutspått detta.

Rasmus Jarlov har även uttryckt ånger över att Danmark köpte F-35 med samma motivering och Jarlov var en av dem som köpte in F-35 så det säger en hel del att han ångrar köpet.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyJ3a5/angrar-f-35-kopet-oro-for-amerikansk-kill-switch
Senast redigerad av AIAdventurer 2026-02-05 kl. 06:43.
Citera
2026-02-05, 12:18
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Jag blev chockad i alla fall och jag tror många civila blev det. Nu i efterhand har jag dock läst att det är många som förutspått att just detta skulle hända, att det skulle komma till ett läge där USA kräver Grönland. Blandannat den danska politikern Rasmus Jarlov sa redan i mars 2025 att det är vad som kan hända och jag har läst att även andra politiker förutspått detta.

Rasmus Jarlov har även uttryckt ånger över att Danmark köpte F-35 med samma motivering och Jarlov var en av dem som köpte in F-35 så det säger en hel del att han ångrar köpet.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyJ3a5/angrar-f-35-kopet-oro-for-amerikansk-kill-switch

Man måste nog va lite avtrubbad för att inte bli chockad men en del civila är väl det. Avtrubbade. Trump som ett nättroll. Efter ett tag tänker väl en del äh, ignorera. Eller att den här danska politikern Rasmus J är en alarmist. Äh va fan. Kill-switch. Fan va överdrivet.

OK så Rasmus varnade redan i mars förra året. Men Trump har varit maktfaktor längre än så.
Stormningen av Capitolium var 2021. Var det ett varningstecken eller?

När Sverige gick in i Nato och DCA visste politikerna vad han var för en och att han var på väg tillbaka. Men det bara rullade på. För att de inte ser längre än nån månad framåt kanske. Eller för att de tittar bakåt i stället för framåt. Nu har USA tillgång till en jävla massa militärbaser i Sverige. Nä men det är ju amerikanarna. Dom kan man ju lita på. OK Trump kanske bildar en pakt med Putin nån dag. Men det är väl inte vårat fel i så fall?

Rasmus är en djärv typ. Vet inget om honom men spontant känns han pigg. En nytänkare.

Sverige ska hålla hårt i sina gruvor. Trump kommer nog ta hela Grönland på ett sätt eller annat. Tror inte det blir krig mellan resten av NATO och USA. Det blir nåt slags deal. Sen vet man inte vad som händer längre fram.

Citat:
”Att köpa amerikanska vapen är därför en säkerhetsrisk som vi inte kan ta. Vi kommer att göra enorma investeringar i luftvärn, stridsflygplan, artilleri och andra vapen under de kommande åren och vi måste undvika amerikanska vapen om det är möjligt. Jag uppmuntrar våra allierade och vänner att göra detsamma.”
Citera
2026-02-05, 13:28
Medlem
Citat:

För många svenska USA-fans är det helt otänkbart att Uncle Sam kallblodigt skulle kunna slänga en europeisk allierad under bussen eller manövrera fram ett läge där man (med olika slags ursäkter och svepskäl) tar för sig av ett NATO-lands egna tillgångar med ett halvöppet hånskrattt. "Vad snackar du om, inte kan USAAAA göra så mot oss!! De är våra bästa vänner ju!"

Jag är inte särskilt förvånad, men tanken att USA alltid egentligen är på vår sida och att deras intressen sammanfaller med våra egna, det är en grundbult i många svenska liberalers och konservativas världsbild.
Citera
2026-02-05, 14:25
Medlem
Vance säger allt går bättre än väntat och att EU ljuger!

Vances attack mot Europa: ”Allt är lögn”
Publicerad 5 feb 2026 kl 09.04
Uppdaterad kl 11.50

Mötet beskrevs som avgörande för Grönlands framtid.

Nu berättar vice president JD Vance för första gången om resultaten.

– Ursäkta, men allt är lögn, säger han i en intervju med tv-profilen Megyn Kelly.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/vance-attack-mot-europa-allt-ar-logn/
Citera
2026-02-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vance säger allt går bättre än väntat och att EU ljuger!

Vances attack mot Europa: ”Allt är lögn”
Publicerad 5 feb 2026 kl 09.04
Uppdaterad kl 11.50

Mötet beskrevs som avgörande för Grönlands framtid.

Nu berättar vice president JD Vance för första gången om resultaten.

– Ursäkta, men allt är lögn, säger han i en intervju med tv-profilen Megyn Kelly.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/vance-attack-mot-europa-allt-ar-logn/

Ja, jag såg det (på annat håll), men det är bara typiskt grandstanding och peptalk för att rädda en annars neslig situation. Han vill hålla uppe modet på de egna fansen.

Att Vance själv, på direkt fråga, säger att "jag kan inte heller berätta vad vi har fått för medgivanden av Europa" - för att sedan ge sig in i ett svävande hypotetiskt resonemang om att "USA borde få något i utbyte för att det är vi som skyddar alla" visarr att han inte har något konkret på fötterna, Han bara bluffar. Mark Rutte hade heller inte någon som helst möjlighet att göra medgivanden som lovade bort delar av Danmarks eller Grönlands suveränitet till USA.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-02-05 kl. 14:57.
Citera
2026-02-12, 11:39
Medlem
AIAdventurers avatar
Svenska Jas 39 gripen ska patrullera Grönland

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=98e1ab24-d880-4cf3-9b16-671b8223c71f
Citera
2026-02-14, 08:37
Medlem
AIAdventurers avatar
Vita huset har gjort en "kärlekshälsning" till Grönland på alla hjärtans dag. Det är en karta över Grönland utklippt till ett hjärta och med texten "Det är dags att vi definierar vår relation".

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vita-husets-gronlandsskamt-pa-alla-hjartans-dag/

Jag tycker det är svårtolkat, är det ett skämt? Menar de allvar? Är det ett första steg av en riktig "kärlekshälsning" där ett samarbete åsyftas? Eller är det ett hot mot Grönland? Med tanke på de senaste månadernas händelser så är det svårt att inte ta meddelandet för hotfullt.

Vad tror/tycker du?
Citera
2026-02-14, 08:47
Medlem
Citat:
Vita huset har gjort en "kärlekshälsning" till Grönland på alla hjärtans dag. Det är en karta över Grönland utklippt till ett hjärta och med texten "Det är dags att vi definierar vår relation".

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vita-husets-gronlandsskamt-pa-alla-hjartans-dag/

Jag tycker det är svårtolkat, är det ett skämt? Menar de allvar? Är det ett första steg av en riktig "kärlekshälsning" där ett samarbete åsyftas? Eller är det ett hot mot Grönland? Med tanke på de senaste månadernas händelser så är det svårt att inte ta meddelandet för hotfullt.

Vad tror/tycker du?
Ett felriktat försök till "övertalning", men naturligtvis är det i första hand riktat till Trumps egna supporters på hemmaplan. Det är nog inte särskilt många inuiter/grönländares om hänger på twitter och dessutom följer Vita husets uppdateringar där.
Citera
2026-02-14, 09:14
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ett felriktat försök till "övertalning", men naturligtvis är det i första hand riktat till Trumps egna supporters på hemmaplan. Det är nog inte särskilt många inuiter/grönländares om hänger på twitter och dessutom följer Vita husets uppdateringar där.

Du menar att det är som propaganda för det egna folket? Det är mycket möjligt.
Citera
2026-02-14, 09:43
Medlem
Citat:
Du menar att det är som propaganda för det egna folket? Det är mycket möjligt.
Ja, ungefär. Det är ju dessutom en av fyra sådana här "Valentine Cards" som fanns med i tweeten ifråga, och de andra verkar ännu mer tydligt rikstade till hans hemmapublik.

Någon borde yeckna ett Valentine Card som,är typ från Jeffrey Epstein (i underjorden?) till Trump, och som anspelar på den tidigare vänskapen mellan dessa två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in