2026-01-16, 00:49
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast det är tuffare tider nu... och det har inget med föräldraförmågan att göra, utan det är tuffare för alla. arbetsmarknaden är helt annorlunda nu är för tio år sedan. Man behöver inte straffa barnen även om föräldrarna misskött sig. Och absolut inte med att placera barnen får 6 millar om året.
Det är ett korrupt satanistiskt samhälle. Så antagligen blir det precis så. Dyra familjehemsplaceringar, skrattebetalarna betalar. Slutresultatet? Sämsta tänkbara. Barn med som sedan blir belastningar med psykiska problem.

Men här på idioternas paradis bör vi skicka ännu mer pengar till Urkaina. Massor med pengar. Och till EU. Då finns inte pengar att på riktigt hjälpa denna idiotfamilj.

Vad som behöver göras? Om de nu är helt efterblivna, jag fattar ju inte hur man inte kan få det gå runt. Måste vara EXTREMA summor för barnbidrag och flerbarnstillägg 8x1349+massor i flerbarnstillägg. Soc får skaffa fram en hyreslägenhet, en 4:a räcker. 3 barn i 2 rum, och föräldrarna 1 rum med 2 barn. Fan skall det vara så svårt??
Citera
2026-01-16, 01:01
Medlem
Är det bara jag som blir illa till mods av att titta på hennes två feta guldkedjor kring halsen, varför såldes inte dom för att kunna ge sina barn tak över huvudet om så i bara nån månad för att skjuta upp eländet och hoppas på mirakel.
Varför har dom saker hemma, säljer man inte exakt allt man äger för att försöka lösa hyran så barnen inte hamnar i fosterfamiljer?!
Citera
2026-01-16, 01:01
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Vad som behöver göras? Om de nu är helt efterblivna, jag fattar ju inte hur man inte kan få det gå runt. Måste vara EXTREMA summor för barnbidrag och flerbarnstillägg 8x1349+massor i flerbarnstillägg. Soc får skaffa fram en hyreslägenhet, en 4:a räcker. 3 barn i 2 rum, och föräldrarna 1 rum med 2 barn. Fan skall det vara så svårt??

Alla kan ju drabbas av oflyt, men att ha barn och välja bort a-kassa är ju turbo-korkat. När det är sagt, ja, en hyres-fyra borde räcka och vara tusan så mycket billigare för skattebetalarna. Om det inte är andra problem som finns. Splittra en barnfamilj är ju helt galet om det inte finns väldigt goda skäl.

F.ö, om banken tvingar fram en försäljning av kåken via kronofogden borde resten av lånet avskrivas. Jag vet att det inte är så, men om banken lånat ut för mycket - skyll dig själv bankjävel, det är ditt jobb att låna ut och bankerna går fett plus på bolåneverksamheten, de kan ta en liten smäll i sådana här undantagsfall när banken gjort ett misstag och lånat ut för mycket pengar mot för liten säkerhet. (Bankerna har f.ö satt det i system såklart)
Citera
2026-01-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Finn fem fel.

Barn nummer fyra, fem, sex, sju och åtta?
Citera
2026-01-16, 01:18
Medlem
haha trycker ut 8 ungar utan någon söker inkomst. Dessutom den sisa strax innan 60... Detta är Sveriges motsvarighet till trailertrarsh...
Citera
2026-01-16, 01:19
Medlem
Det är ju (minst) tre frågor/problem här:
  • Vad är bäst för barnen? De är ju oskyldiga till situationen. Ska de därmed i någon mening hållas skadelösa?
  • Vad är bäst ur samhällsekonomiskt perspektiv? Ordna bostad åt familjen verkar ju billigare än familjehem, även om det "bara" är för sex av barnen.
  • Vad är moraliskt rätt? Här har bl.a. jag lyft fram att det är något fel när man kan skaffa x antal barn, missköta sig, och så peka på barnen för att bli ansvarsbefriad.
Åtminstone de där tre behöver vägas mot varandra. Kanske mer, som signalvärdet som en del har tagit upp.

Vad jag skulle landa i? Vet ej än. Återkommer kanske i morgon. Men för nu tror jag att det är bra att klargöra att det handlar om flera olikartade frågor. Det finns inget givet svar på om samhällsekonomi eller moral ska väga tyngst...
Citera
2026-01-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Väldigt sorgligt, svenskar dessutom. Typiskt när man tar sig vatten över huvudet och knullar som kaniner.

Dom skulle frågat någon somalier om hur dom gör!
Dom kan det där med många ungar!
Citera
2026-01-16, 01:23
Medlem
DauXs avatar
Med tanke på var tråden är placerad så försöker jag mig på en privatekonomisk sammanfattning:

2015 bestämde sig ett par med barn att köpa hus för 2 525 000 kr. Eftersom paret hade betalningsanmärkningar placerades huslånet hos BlueStep och fastigheten belånades till 85% av köpesumman.

Ett år senare (2016) utökades huslånet med 252 000 kr för att 2019 höjas med ytterligare 150 000 kr. Allt detta skedde alltså innan deras situation försämrades på grund av pandemin. Vid den tidpunkten låg huset som säkerhet för lån till ett belopp av 2 548 000 kr.

2021 försökte familjen sälja huset, förmodligen efter påtryckningar från BlueStep. Det blev två budgivningar där högsta buden blev 3 600 000 kr respektive 3 650 000 kr. Ingen av dessa affärer fullföljdes (oklart om buden ej accepterades av paret eller om köparna drog sig ur). Om jag ska ge mig på en gissning så ville paret förmodligen få ut mer.

2024 tröttnar BlueStep på att inte få betalt och ber om hjälp av KFM. En värdering görs av huset som landar på 2 350 000 kr (+/- 500 000 kr). Huset bedöms vara i sämre skick än liknande med omfattande fuktskador i ett badrum (läckande rör) samt tvättstuga. Fuktskadorna bedöms ha funnits ett tag. Vidare undersökning rekommenderas på grund av att misskötsel under längre tid kan indikera att ytterligare fel kan finnas. Även exteriören behöver fräschas upp. Det framkommer också att huset ej är fullvärdesförsäkrat.

Vid den auktion som sedan hölls såldes fastigheten för drygt 1,5 miljoner kr. Detta bud accepterades av BlueStep och Kronofogden. Paret ansåg att det var alldeles för lågt då de fortfarande skulle gå back med 1 miljon och överklagade. Domstolarna har dock gått på Kronofogdens linje. Affären avslutades 2026-01-15 och nu måste familjen flytta.

Familjen består idag av Peter 62 år, Maria 45 år, 8 barn (varav sex minderåriga), hund, katt och kanin. Det totala antalet husdjur är något oklart men åtminstone finns det tre stycken.

Värt att notera är att ingen av föräldrarna insåg behovet av att vara med i A-kassa eller teckna inkomstförsäkring.
Citera
2026-01-16, 01:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ExpKAj/kronofodgen-salde-familjens-hus-nu-ska-de-atta-barnen-vrakas

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wre0GG/bluesteps-svar-om-de-hoga-rantorna-pa-bolanen

Hur ser ni på deras situation?

Hur kan man ta lån hos Bluestep med tanke på deras ränta? Det är som gjort att det ska gå åt helvete.
Citera
2026-01-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Socialtjänsten kan väl hjälpa dem med en ny bostad istället för att splittra familjen? Det vore både billigare och mer humant än att sända iväg sex barn till sex olika familjehem.

Håller med. Det finns många prisvärda hus på landsbygden i vårt avlånga land.
Citera
2026-01-16, 02:46
Medlem
Merwinnas avatar
Men alltså - hur motiverar man åtta barn? Hade det inte varit bättre om de haft ett lagom antal, och i stället arbetat på att få till utbildning, arbete och stabila ekonomiska förhållanden för familjen? Vem ORKAR ens arbeta med åtta barn och tillhörande hushållsarbete som ska skötas parallellt, det är inte alls konstigt att det går galet då.

Och angående Bluestep så gillar jag inte sådana ockerbanker, men de verkar inom lagens ramar och familjen visste vad de skrev under. Man kan liksom inte först ta emot ett sådant erbjduande fullständigt frivilligt, och sedan gå ut och hacka på banken i media...
Citera
2026-01-16, 03:22
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Är det bara jag som blir illa till mods av att titta på hennes två feta guldkedjor kring halsen, varför såldes inte dom för att kunna ge sina barn tak över huvudet om så i bara nån månad för att skjuta upp eländet och hoppas på mirakel.
Varför har dom saker hemma, säljer man inte exakt allt man äger för att försöka lösa hyran så barnen inte hamnar i fosterfamiljer?!
Dem reellt fattiga har inget utrymme i media, de går under.
Det finns inga som bryr sig om de reellt fattiga när dessa väl gått under för då finns inget längre att tjäna på dessa fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in