2026-01-15, 22:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Det finns stora pengar att tjäna på barnen. Det lär stå HVB-hemsföreståndare på kö med dollartecken i ögonen för att roffa åt sig av buffén.
Det enda som behövs är en korrupt sockärring, en förvaltningsrätt som går på sockärringens linje.
Och finns det fina flickor i barnaskaran finns det ju såklart en och annan som vill ha sitt.

Liv ska förstöras. Då spelar det ingen roll vad som är bäst för barnen eller kommunens ekonomi.

Och mha Lex Lilla Hjärtat som missbrukas lär dom aldrig få se sina ungar igen.

Det stämmer. Barnen är en miljardaffär och Lex Lilla hjärtat var spiken i kistan. Lagen som aldrig ens behövdes, men som gör att soc nu lagligt kan sno svenska medborgares barn på rent hittepå efter bara två år så de blir av med vårdnaden. Riktigt farligt.
Citera
2026-01-15, 23:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vad är det som får dig att tro att dessa föräldrar klarar av att ge dessa åtta barn den bekräftelse och stimuli de behöver? Generellt är det den här sortens stora barnfamiljer som har klippkort hos myndigheterna och ständiga skolproblem.
Jag kan inte uttala mig om detta fallet. Jag har ingen dokumentation, men det jag vet om tvångsplaceringar är att det är väldigt skadligt för barn och det ska inte missbrukas. Och om man absolut ska placeras så ska det bli bättre för barnet. Men så är det dessvärre inte i den verkliga världen. All forskning pekar åt totalt motsatt håll. Det blir mycket värre för barnen som placeras.

Citat:
Oavsett så har jag gett dig svar - det viktigaste är att skicka en tydlig signal till alla ansvarslösa föräldrar/ekonomiska analfabeter om deras ansvar. En sådan här katastrof kommer inte från ena dagen till den andra, det är ett resultat av x antal felbeslut som pågått över tid.
Säna en signal. Så om två föräldrar blir arbetslösa så ska de också riskera sina barn om de hamnar på ekonomiskt obestånd och efter två år ska de bli av med vårdnaden och syskon ska splittras och växa upp i olika familjehem? Hur bra är det för barn tror du.. ärligt talat?
Citera
2026-01-15, 23:02
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Vad är det som får dig att tro att dessa föräldrar klarar av att ge dessa åtta barn den bekräftelse och stimuli de behöver? Generellt är det den här sortens stora barnfamiljer som har klippkort hos myndigheterna och ständiga skolproblem.

Oavsett så har jag gett dig svar - det viktigaste är att skicka en tydlig signal till alla ansvarslösa föräldrar/ekonomiska analfabeter om deras ansvar. En sådan här katastrof kommer inte från ena dagen till den andra, det är ett resultat av x antal felbeslut som pågått över tid.

Jag antar att du är en barnlös kärring?
Citera
2026-01-15, 23:03
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Dagligen spammar skaskmedia ut artiklar om liknande familjer.
Tydligen har långivare och myndigheter äntligen börjat agera mot dessa förvuxna hemmasittare. Eller är dessa artiklar till för att engagera socialdemokratiska väljare inför höstens val. "Rösta S och fortsätt lev på bidrag"
Citera
2026-01-15, 23:05
Medlem
Sopphjonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Läser man igenom hela händelsekedjan som beskrivs i artikeln så framgår det tydligt att det inte är en eller två enskilda händelser som lett till att det ser ut som det gör i dag.

Det här är föräldrar som bland annat inte skött sin ekonomi på många år, enligt artikeln hade bägge betalningsanmärkningar redan 2015 när de tog ett lån till ockerränta för ett hus som de helt uppenbart inte hade råd med.

Ingen av dem hade något inkomstskydd för arbetslöshet, det "tänkte de inte på" enligt artikeln. Mannen säger sig också ha blivit "lurad på lön" dvs har förmodligen jobbat svart och blivit blåst.

Noteras ska också att bara barnbidraget med flerbarnstillägg för 8 barn ger ett tillskott på över 16.000 kr/månaden skattefritt. Samt naturligtvis då plus väldigt många år (12-13) med föräldrapenning för morsan. Så det är ju inte heller som att det saknats stöd från samhället.

Tragiskt oavsett, givetvis. Men i många andra länder hade det slutat mycket värre. Hur Soc sedan bedömer situationen vad gäller familjehemsplaceringen är svårt att veta, men förmodligen finns det även andra saker i bakgrunden som spelar in och som inte dryftas i artikeln.

Bra sammanfattning.
Citera
2026-01-15, 23:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill

Bara en socionom kan resonera sådär.
Citera
2026-01-15, 23:07
Medlem
Synd att det inte är Somalier, då hade de fått bostad gratis och fickpengar som räcker att försörja en hel klan per månad.
Citera
2026-01-15, 23:10
Medlem
Har så svårt att förstå att de uppenbarligen skaffade fler barn under pandemin (tänker på ”fyraåringen”) då det enligt deras utsaga blev riktigt illa och de förlorade sina jobb. Hur tänker man när man redan har sju barn och skaffar ytterligare ett i den situationen? Det kan inte vara för barnens bästa iaf.

Undrar vad de tror denna artikel leder till? Antagligen hjälp nånstans ifrån, men jag håller med den som skrev att det säkert inte bara är trolig hemlöshet som ligger till grund för omplacering av barn,
Citera
2026-01-15, 23:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det är faktiskt värt att tänka på.

Om det kommer kosta kommunen/samhället/staten 6000 kr/dygn att placera dessa 6 barn - varför inte spara massa pengar och erbjuda familjen 3000 kr/dygn?

Det är 90.000 kr månad och med barnbidraget skulle den familjen leva gott och fortfarande vara en familj.

Alla normal människor förstår anledningen men det kan vara svårt ändå. Om detta skulle erbjudas så skulle varenda soc-fall börja trycka ur sig ungar och sen springa och kräva 500 kr/dygn per unge de har.

Idag är det runt 19.000 barn placerade i familjehem och detta skulle snabbt stiga - men samtidigt måste man ändå tänka på dessa fall - varför inte ge familjen 2000-3000 kr/dygn istället för att splittra en familj och placera hos familjehem för 6000 kr/dygn?

6 st placeringar i familjehem blir ju garanterat 1-3 hvb-hem i framtiden och det är mer pengar för samhället.

att placeras barn orsakar enorma skador på barnen och framtida sociala problem. Man kan inte bara räkna placeringskostnaden, utan man måste även ta med framtida sociala problem som placeringarna leder till. Allifrån framtida sämre ställning på arbetsmarknaden, bidragsberonde.. missbrukspromblemantik till kriminalitet osv.

Inget blir bättre av att placera barn i de flesta fall. Att vi placerar så många barn är sannolikt orsaken till en stor dela ökande sociala problem vi nu ser i samhället. Nästan alla grova brott utförs av placerade barn. Om nu placering vore så bra hade de väl inte blivit mer kriminella? Men så ser statistiken ut.
Citera
2026-01-15, 23:12
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bara en socionom kan resonera sådär.

Ja det är mycket möjligt, en barnlös kärring med socionomutbildning låter som en trolig titel. Det är magstarkt att åberopa samhällelig ekonomisk disciplin när hela hennes liv är en förlustaffär för samhället.
Citera
2026-01-15, 23:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
att placeras barn orsakar enorma skador på barnen och framtida sociala problem. Man kan inte bara räkna placeringskostnaden, utan man måste även ta med framtida sociala problem som placeringarna leder till. Allifrån framtida sämre ställning på arbetsmarknaden, bidragsberonde.. missbrukspromblemantik till kriminalitet osv.

Inget blir bättre av att placera barn i de flesta fall. Att vi placerar så många barn är sannolikt orsaken till en stor dela ökande sociala problem vi nu ser i samhället. Nästan alla grova brott utförs av placerade barn. Om nu placering vore så bra hade de väl inte blivit mer kriminella? Men så ser statistiken ut.

Sluta posta samma jävla inlägg om och om igen. Du spammar tråden.
Citera
2026-01-15, 23:13
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag kan inte uttala mig om detta fallet. Jag har ingen dokumentation, men det jag vet om tvångsplaceringar är att det är väldigt skadligt för barn och det ska inte missbrukas. Och om man absolut ska placeras så ska det bli bättre för barnet. Men så är det dessvärre inte i den verkliga världen. All forskning pekar åt totalt motsatt håll. Det blir mycket värre för barnen som placeras.

Det handlar inte om tvångsplaceringarna, vilka med hög sannolikhet är lika värdelösa som det dessa två föräldrar kan erbjuda, det handlar om signalvärdet.

Citat:
Säna en signal. Så om två föräldrar blir arbetslösa så ska de också riskera sina barn om de hamnar på ekonomiskt obestånd och efter två år ska de bli av med vårdnaden och syskon ska splittras och växa upp i olika familjehem? Hur bra är det för barn tror du.. ärligt talat?

Ett stort problem i detta land är att det finns alldeles för många föräldrar som aldrig kunnat försörja sig och lever på socialtjänsten, oavsett om de har 1 eller 15 barn. Ju fler markeringar som riktas mot dessa hushåll desto bättre. Vissa lämnar förhoppningsvis Sverige, andra kommer försöka lösa sina problem tidigare och på egen hand, somliga kommer förhoppningsvis göra abort eller undvika det där extra barnet som de inte har råd eller tid för.

Sverige är en sopkontainer med barn som misslyckas i skolan och fastnar i kriminalitet för att de har urusla bidragsföräldrar som inte tar ansvar för sina 1-15 ungar.

När det gäller denna familj kan det mycket vara så att en eller bägge föräldrar har lättare intellektuell funktionsnedsättning sett till skiten de satt sig i samt den stora skaran barn. Det brukar alltid sluta med att socialtjänsten omplacerar eftersom föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning aldrig klarar av föräldraskapet, om än de själva tycker att det går utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill

Det stämmer, och utöver det så har jag i mitt umgänge bara föräldrar som inte skaffat fler barn än de klarar av att sörja för ekonomiskt och har tid att stötta så de tar sig igenom skolan med godkända resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in