2026-01-15, 22:13
Medlem
riskybusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roligkanin
Har aldrig påstått att de inte har drabbats hårt, från början var uttrycket ”Robins familj har drabbats hårdast” och jag ifrågasatte det. Brottsoffer med familj och anhöriga är alltid drabbade hårdast i ett mordfall.

Nja, postaren skrev faktiskt "Förutom b.o. familj så har Robins familj drabbats hårdast".
Du "ifrågasatte" inte det, du skrev att postaren var tappad bakom en vagn...
Man ska läsa noggrant innan man levererar förolämpningar!

Citat:
Ursprungligen postat av HomosexuellSkurk
Han har låg intelligens vilket påverkar det mesta i hans personlighet. Han har kanske ett personlighetssyndrom ospecifik (uppfyller inte ett existerande, men har drag av flera vilket fortfarande orsakar problem).
Han är antisocial absolut, men jag tror till hundra procent det hade framkommit i den tidigare RPU.

Läs utlåtandet och kom tillbaka sen

Han låg väl inom undre delen av genomsnittet stod det.
Men ändå inom det normala, så inte lågbegåvad eller så.
Håller förstås med om att han inte verkar smart.
Senast redigerad av riskybusiness 2026-01-15 kl. 22:24.
Citera
2026-01-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Du menar höjer skatten va så såna här hotell för styckmord kan byggas ut ännu mer, kanske VRspel och inglasat orangeri?
Man kräks 🤮

Nej, det menar jag inte. Svara istället på det jag skrev för att vidmakthålla diskussionen.
Citera
2026-01-15, 22:16
Medlem
Håller absolut inte med i ditt resonemang som du säkert förstår. Det är alldeles för mycket lallande för dessa störda människor. Kan man ta livet av en annan människa och skända kroppen ska man fan inte kunna spela playstation!

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det menar jag inte. Svara istället på det jag skrev för att vidmakthålla diskussionen.
Citera
2026-01-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomosexuellSkurk
Man kan tycka det, men han fick ingen annan diagnos än pedofili sist han utreddes.
Han har Antisociala personlighetsdrag, komplex och problematisk personlighet, men inte tillräckligt många ihophängande diagnoskriterier för att det ska räknas till en specifik störning som beskrivits i diagnosmanualerna som läkare och psykologer utgår ifrån.
Det finns två olika diagnossystem varav ett kommer göras om helt. Det skulle kunna innebära att han får vad som kallas ”personlighetssyndrom ospecificerad”

Dock så ska det bli skitintressant att följa detta och läsa nästa utlåtande av läkare och psykolog
Ja det kan säkert bli intressant, om man kommer orka läsa igenom mörkret om den där varelsen.

Det är inte ovanligt att diagnos(er) på förövare när RPUn görs på nytt efter nya allvarliga brott ändras. Pedofili kommer de ju förstås inte att ta bort.
Citera
2026-01-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Jobbade jour med vad?

Jag vet inte, gissar vatten/avlopp. Ligger typ ett pumphus vid platsen
Citera
2026-01-15, 22:19
Medlem
HomosexuellSkurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
En sak jag undrar över, helt ärligt: hur ser bemanningen egentligen ut på en sådan här skyddad avdelning?

Är det verkligen tänkt att någon behandlare eller personal ska vara ensam med honom under längre stunder? Det låter i sig ganska absurt, givet vad han är misstänkt/dömd för.

Rimligen måste det handla om flera personer, ständig uppsikt och tydliga säkerhetsrutiner – annars känns hela upplägget direkt orealistiskt.

Bilden som ibland målas upp, där någon sitter och ”spelar spel” eller fungerar som personlig följeslagare, väcker fler frågor än svar. Inte minst kring personalens arbetsmiljö och säkerhet.

Någon som vet hur det faktiskt brukar fungera i praktiken på sådana avdelningar?
Det är alltid minst två personer för en sån här klient. All personal på avdelningen har på sig skyddslarm med olika funktioner och personal från andra avdelningar kan tillkallas vid våldsamma situationer.
En läkare (rättspsykiater), socialarbetare och psykolog som arbetar med utredningarna sitter aldrig helt ensam med sina patienter, och har även de ett larm på sig om det mot förmodan skulle behövas.

Inom psykiatrin generellt används ofta metoder för att lugna ner en hotfull patient snarare än att använda olika fysiska medel.
Det är iaf policy, om det efterlevs på alla kliniker vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han låg enligt förra sinnesundersökning under begåvningsmedel. Finns även andra undersökningar som visar på en viss överrepresentation hos vänsterhänta när det kommer till pedofili. Men det ska man nog ta med en nypa salt, trots att Robin ses slå in sin pinnkod med vänsterhanden på biltema från fup 2019 😅
Åfan kul observation.
Citera
2026-01-15, 22:21
Medlem
Läser på dagens ETC:
(från det tidigare straffet)

"På anstalten umgicks Vilma Andersson med andra pedofiler och argumenterade för PRIS – Pedofilers rätt i samhället. Det uppger en källa med insyn i den misstänkte Rönningemördarens tid innanför murarna.
– Han menade att bara för att man är pedofil ska man inte bli dömd för det."

Detta berättas av en person som avtjänade straff tillsammans med Vilma.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-15 kl. 22:25.
Citera
2026-01-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har ju en helt felaktig ingång i detta. Vi kan börja med självklarheter som EKMR:s bestämmelser om rätten till liv och förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling, vilket gäller alla människor (det framgår nämligen av orden "mänskliga rättigheter").

Sedan kan vi fortsätta med självklarheterna i att säkerhet och omsorg skall gälla en sådan här person när den sitter frihetsberövad.
För vad är anledningen till att han sitter frihetsberövad? Jo - att han misstänks för brott, skall utredas, skall förhöras och ställas inför rätta. Att då inte garantera hans säkerhet och hälsa omöjliggör ju, eller kraftigt försvårar, detta. Påståendet "att fokus inte ligger på offret" är ju sällsynt märkligt. Jag menar offret/brottet är ju anledningen till frihetsberövandet och alla åtgärder man sätter in mot den misstänkte!?

Nu lever ju inte detta offret. Men påståendet att rehabilitering av dömda inte skulle vara för offrets (eller andras) skull är ju ännu dummare att påstå. För rehabiliteringen skall ju vara det som gör att offret och allmänheten inte utsätts igen. Det är väl absolut att ha fokus på offret och även allmänheten!?
Jag håller med om att han ska beskyddas till att han är dömd. Självklart.

Däremot är ju ”rehabiliteringen” störtlöjligt. Vi lägger alldeles för mycket vikt vid ”värdet av mänskligt liv”. Hade det vart en hund som bet ett barn hade den varit död för länge sedan. Varför är det så stor skillnad på en mördare, en spritt språngande galen styckmördarpedofil? Varför ska han ”rehabiliteras”? I synnerhet när det inte finns några som helst bevis på att man kan ”rehabiliteras”. Vi har inte ens svar på varför han, eller någon som begår dylika brott, gör det från första början. Hur kan man då påstå att man kan bota det?
Citera
2026-01-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Förbannade daltande han ska sitta i stenhårda förhör.

Han har fått ett egen lägenhet.

Vidrigt, vilket hån.
Citera
2026-01-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Håller absolut inte med i ditt resonemang som du säkert förstår. Det är alldeles för mycket lallande för dessa störda människor. Kan man ta livet av en annan människa och skända kroppen ska man fan inte kunna spela playstation!

Anledningen till att han får spela playstation är faktiskt inte för att underhålla honom. Förutom en viss stimulans dom måste ha för att överhuvudtaget kunna utredas så ingår faktiskt spel i bedömningsprocessen. Har dom impulskontroll? Klarar dom av att förlora? Osv. Han var väl lite dålig förlorare eller vad stod det?
Citera
2026-01-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
En sak jag undrar över, helt ärligt: hur ser bemanningen egentligen ut på en sådan här skyddad avdelning?

Är det verkligen tänkt att någon behandlare eller personal ska vara ensam med honom under längre stunder? Det låter i sig ganska absurt, givet vad han är misstänkt/dömd för.

Rimligen måste det handla om flera personer, ständig uppsikt och tydliga säkerhetsrutiner – annars känns hela upplägget direkt orealistiskt.

Bilden som ibland målas upp, där någon sitter och ”spelar spel” eller fungerar som personlig följeslagare, väcker fler frågor än svar. Inte minst kring personalens arbetsmiljö och säkerhet.

Någon som vet hur det faktiskt brukar fungera i praktiken på sådana avdelningar?

Jag kan skönja en allmän missuppfattning kring Rättspsykiatrin/Rättsmedicinalverket här i tråden. För man skall inte blanda ihop de "vanliga rättspsykiatriska avdelningarna" med de rättspsykiatriska avdelningarna som upptar (restriktions)häktade intagna. För dessa avdelningar är relativt lika Kriminalvårdens häktesavdelningar - just för att dom skall inrymma häktade intagna och kunna upprätthålla restriktionerna. Därför är det inte så stor skillnad som man kan tro.

Beträffande ensamarbete så undviker man nog det till varje pris när det gäller såhär pass sjuka, labila och förutsebara personer. Så det behöver vi nog inte vara oroliga över. När det gäller säkerhetsrutiner/bedömningar så är dom också relativt lika Kriminalvården. Exempelvis så är ju några av dessa intagna belagda med fängsel, precis som i Kriminalvården, vilket kräver både säkerhetsrutiner och extra bemanning.
Citera
2026-01-15, 22:26
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Ja, det är ju garanterat den lättaste delen av det inlägget att hitta information om som jag också skulle kunnat räkna ut faktiskt och också läst den artikeln. Men man får väl tacka för att du iaf gav ett exempel, men hade varit mer intressant med dom andra delarna som t.ex. pappans hår från bårhuset, hot med kniv, att han inte ville träffa sin pappa mer efter att han kom ut, samlade på nazistgrejer.

Att han smakar på prylar från wwII har framkommit i tråden. Hotet med kniv har jag läst någonstans och tror det är en trådsanning. Pappans hårtuss är förmodat ett rent påhitt (eftersom mycket annat är nedskjuten som felaktigt så lägger jag ingen större vikt vid sånt som inte går att kontrollera, alternativt inte styrks)

Jag tror du fattar var jag vill komma med detta och jag har inte någon avsikt att kapa tråden med den här frågan något mer.
Jag avfärdar skogen som ett troll och jag finner det märkligt hur många som svalde allt och fick all in på att det var brodern som skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in