Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Ja, det rättsmedicin är en oerhört intressant och som synes komplicerad vetenskap. I många fall brukar jag automatiskt jämföra med mitt gamla hemland, USA, men jag tror nog att det svenska rättsmedicinska väsendet är tops!
Har ingen egentlig kännedom om rättsmedicin men det är intressant att följa med litet i nya rön.
Tänker att de inre organen bryts ner snabbt om det inte finns blodtillförsel. På så sätt kanske man kan avgöra vilket organ som slutade fungera först, dv.s. innan, vid eller efter dödsögonblicket. Tänker att man undersöker förhållandet hjärta och hjärna först (om hjärtat hade slutat får inte hjärnan syre), men självklart andningsapparaten mm. Nu blev BO tydligen strypt och med det finns det en förklaring.
Och som jag tidigare skrev, måste det vara svårare att bedöma skador på en styckad kropp.
Eftersom GM verkar har lagrat kroppsdelar i kylen kanske vävnaderna inte har förstörts så mycket. Speciellt eftersom kroppsdelarna inte legat så länge. Vet ej hur det är med kroppsdelar i fryst tillstånd.
Vet inte om jag hänger med riktigt i hur du menar, men om man tänker att man dör av våld mot huvudet t ex, så kommer andningen att upphöra eftersom den styrs av andningscentrum i hjärnan. Då kommer ju även hjärtat att sluta att slå.
Om man får ett knivhugg i hjärtat, då kommer hjärtat sluta slå och inom kort slutar hjärnan att fungera. Hjärtat kan stå still i flera minuter innan hjärnan dör, beroende på olika omständigheter.
Däremot vid dödligt våld mot kroppen, såsom stickskador, skottskador, grovt trubbigt våld, handlar det väl mer om förblödning (som ju även omfattar inre blödningar) om det nu ine är så att skadorna omfattar lungorna, hjärtat eller skallen.
Strypvåld lämnar vanligen skador i halsstrukturen såsom fraktur på tungben/struphuvud, och andra skador såsom petekier ögon osv.. Döden inträffar av syrebrist (både minskat flöde av inandningsluft, men också strypning av blodkärl) till hjärnan, vilket kan leda till snabb medvetslöshet, och sedan död (hjärtat slutar slå).
Drunkning är ju inte aktuellt i det här fallet (skule jag tro), men om offret lever när kroppen sänks i vatten, fylls lungorna med vatten, till skillnad mot om man är död när man hamnat i vattnet.