2026-01-15, 21:35
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det beror på hur mycket och vad man ser hos unga människor idag. Och det jag ser är är alltför många livrädda, navelskådande, blivande vuxna. Människor som ser själva vardagen som övermäktig och oerhört skrämmande. Unga vuxna som inte klarar av minsta motgång eftersom de levt så överbeskyddade. Att som vuxen lära sig avgöra vad som är farligt på riktigt är så mycket svårare om man aldrig fått öva under sin barndom och uppväxt.

Din analys är så fel den kan bli.

Precis så. Som sagt tror jag att TikTok och Youtube i slutändan skördar fler offer via sämre psykiskt och fysiskt mående, än vad som dör av våldsamma lekar.

Och då menar jag enbart dödsoffer, vilket egentligen är fel sätt att räkna på. Jag skulle vilja påstå att en pojke som gräver snögrottor (och liknande saker, helt enkelt får utforska som barn ska få) lever mer än en pojke som inte gör det.

Jag börjar förstå varför man i det gamla Sparta tog gossarna ifrån kärringarna vid sju års ålder och inledde agoge.
Citera
2026-01-15, 21:35
Medlem
Familjen får väl lägga sonen bredvid dottern. Syskonen Lejonhjärta. Har de några ungar kvar?
Citera
2026-01-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Familjen får väl lägga sonen bredvid dottern. Syskonen Lejonhjärta. Har de några ungar kvar?

Hörde att det ska ha varit en syskonskara på 4 men att 2 nu tyvärr är avlinda.
Citera
2026-01-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Hörde att det ska ha varit en syskonskara på 4 men att 2 nu tyvärr är avlinda.

Ok. Risk att föräldrarna kommer bli totalt överbeskyddande dessvärre
Citera
2026-01-15, 21:42
Medlem
Måste ju ändå höra till ovanligheterna att lärarna inte varnar barnen för detta? Är 80-talist själv och minns väldigt tydligt att vi fick inpräntat i huvudet att vi absolut inte fick bygga snögrottor, och den som försökte skulle lärarna kalla in föräldrarna till samtal för, för det är livsfarligt. Fattade nog ärligt talat inte varför det skulle vara så illa förrän jag blev vuxen, men det gjorde uppenbarligen intryck då det är ett av relativt få minnen jag har kvar från lågstadiet.

Så jo, nog fanns det säkerhetstänk för barn även på den gamla goda tiden, oavsett hur många sociopater härinne som vill få det att låta som att det är en generationsfråga att kvävas ihjäl när man blir dränkt i hundratals kilo fruset vatten.

Händer med oregelbundna mellanrum att gubbar som ska skotta tak utan säkerhetslina åker med ett takras ner och kvävs ihjäl, har för mig det hände så sent som för ett par år sen.
Citera
2026-01-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det beror på hur mycket och vad man ser hos unga människor idag. Och det jag ser är är alltför många livrädda, navelskådande, blivande vuxna. Människor som ser själva vardagen som övermäktig och oerhört skrämmande. Unga vuxna som inte klarar av minsta motgång eftersom de levt så överbeskyddade. Att som vuxen lära sig avgöra vad som är farligt på riktigt är så mycket svårare om man aldrig fått öva under sin barndom och uppväxt.

Din analys är så fel den kan bli.

Det här faller ju rakt in i survival bias. Det är halvsvårt att övgöra som vuxen vad som är farligt när man kvävdes ihjäl på mellanstadiet, du greppar det va?

Barn har inte konsekvenstänk och själva poängen med att barn ska ha vårdnadshavare, lärare etc är just att LÄRA barn vad som är farligt, så att inte barnen dränker sig, kväver sig, slår ihjäl sig eller förgiftas. Det du kallar "överbeskyddande" är det som faller in under grundläggande föräldraskap, nämligen att se till att ungjävlarna överlever barndomen.
Citera
2026-01-15, 21:54
Medlem
dialektikers avatar
De har ju varnat för sånt här i åratal. Konstigt att skolan inte hade uppsikt.
Citera
2026-01-15, 21:58
Medlem
Men hur i helvete kunde rektorn stå i tv och äckla sig över hur rådiga lärarna varit?!! Uppenbarligen inte när barnet dog under deras vakt. Att det kan hända saker under skoltid, olyckor osv... fine, det har även mitt eget barn erfarit och sånt händer... men när vi nu snackar död, nej då jävlar har det brustit på riktigt och ingen ska komma och försöka förminska barnets död med att försöka överskyla hur skolan brustit i tillsyn. Vidrigt agerat av rektorn att direkt ge intervju i försvarsställning och förmildrande/tonade ner negativ uppmärksamhet mot skolan och ville rikta om fokus på lärarnas "heroiska" försök till räddning.

Nu blev det ingen räddning, utan såhär - pojken lär inte själv byggt denna grotta på EN rast. Någon rastvakt måste väl ha sett detta byggande och oavsett vad vissa jollrar om att man minsann byggt snögrottor i alla tider... jo det har man och även jag som barn och det har rasat, man har grävt fram varandra osv men på skoltid är det oacceptabelt med dagens kunskap och erfarenheter kring detta när rektor och lärare har ett väldigt stort ansvar att eliminera uppenbara risklekar. De har tillsynsansvar över andras BARN. Kom då inte och säg att det inte skett ett fel här som inte bör utredas vidare. Förminska inte barnets liv eller föräldrarnas förlust.
Citera
2026-01-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det här faller ju rakt in i survival bias. Det är halvsvårt att övgöra som vuxen vad som är farligt när man kvävdes ihjäl på mellanstadiet, du greppar det va?

Barn har inte konsekvenstänk och själva poängen med att barn ska ha vårdnadshavare, lärare etc är just att LÄRA barn vad som är farligt, så att inte barnen dränker sig, kväver sig, slår ihjäl sig eller förgiftas. Det du kallar "överbeskyddande" är det som faller in under grundläggande föräldraskap, nämligen att se till att ungjävlarna överlever barndomen.
Absolut. Men det är en stor skillnad mellan att älska och bry sig om kontra överbeskydda. Förstår du inte det kommer jag aldrig kunna förklara för dig. Du har helt enkelt inte de referensramarna som jag har.

Jag anser mina föräldrar gav mig så mycket av den kunskapen de förmådde och kunde och det har hjälpt mig otroligt mycket i mitt väldigt äventyrliga liv. De visste också att hålla goda relationer med de grannar och bekantingar som skulle kunna bli en livlina för deras egen avkomma. Och dem själva. Och gudarna ska veta att min mamma ställde upp mer för de flesta av dem än hon fick tillbaka.

Det "underförstådda" samspelet verkar inte existera idag dock. Idag håller de flesta sig till sitt eget. Jag har till stor del ärvt mina föräldrars inställning och småpratar med alla grannar som vill, visar intresse om de så önskar och bryr mig. Pratar med folk på bussen, "ser" människor. Får samma tillbaka. Men jag tror det är relativt sällsynt idag?
Citera
2026-01-15, 22:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Bild på snögrottan?

https://www.sverigesradio.se/artikel/snogrotta-rasade-elev-allvarligt-skadad

Var ingen bild på snögrottan där.
Citera
2026-01-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Är det belagt att det var flera rastvakter? Varför utgår så många från det? Personaltätheten brukar inte vara något att skryta med i dessa besparingstider. Det kan ju ha varit fullt upp i något annat hörn av skolgården samtidigt som snögrottan rasade.

Nej, det är inte belagt.

Det verkar finnas en del frågetecken kring när och hur A förolyckades. Inte minst utifrån Ulrika Segervalds uttalanden och skolans agerande.

De ringde efter alla föräldrar att hämta sina barn tidigare i måndags, skrev Segervald. Är det vanligt när en elev "bara" skadat sig och åkt till sjukhus?

Jag tror att de visste att det var en allvarlig situation - för skolan. För de ansvariga. Att personalen ville bli barnfri och ha ett blixtmöte.
Citera
2026-01-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Förut så sa dom att man skulle markera snöhögar som barn grävde i så att traktorer skulle vara extra vaksamma. Nu var det inte därför det här skedde men kan vara bra om man ändå ser grottor i snöhögar

Det säger snöröjarna fortfarande. Sett flera inlägg på fejjan om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in