Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Tror inte depression kommer sig utav det i sig, möjligtvis kontrasten mellan barndom och vuxenvärld som ställer till det för barn med NPF.
Jag tror definitivt att om du haft en begränsad frihet, föräldrar som gjort det mesta åt dig, låga förväntningar på vad du klarar av själv etc så kommer det bli överväldigande när du plötsligt är så gammal att du ska klara av logistiken kring ett eget liv. Helt plötsligt ska en ungdom klarar av att fixa sin mat, ta bussen till träning, ta sig själv till polare, högre tryck i skolan, ta egna beslut för sin egen framtid- från en väldigt skyddad verkstad med fri skärmtid och föräldrar som banat din väg tryggt fram i livet.
I dokumentären nämner man korrelationen med den minskade rörelsefriheten, brist på självständighet, risktagande och psykisk ohälsa bland unga.
Ett exempel kan ju vara när jag var barn på 90-talet. Man var ute helt utan uppsyn vid 6-7-8 års åldern, inte sällan en hel dag. Man hoppade över bäckar, stannade ute för sent och fick en helvetes massa skäll sen visserligen. Men känslan av att det är mig det hänger på växer naturligt fram när jag hoppar på stenar i bäcken eller klättrar upp i ett för högt träd. Konsekvenstänket växer fram när jag halkar till och inser att jag kunde falla mot min död.
Bara vetskapen hos ett barn att mamma och pappa vet exakt vart jag är i en app tar bort den där självständigheten som växer fram.
Nu vill jag vara tydlig med att det egentligen inte har något med tråden att göra, utan var ett sidospår från det att jag bara inte tror att mer regler och övervakning är en lösning som råder bot på varenda fara i världen. Så klart måste en skola göra så mycket som möjligt för att minimera risken för olyckor, till den grad det går.