2026-01-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerpeople
men dom som växte upp i fruktansvärda miljöer och inte blev brottslingar missbrukare eller valde fel relationer, påverkades dom av arv och miljö?

Gärningsmannen genomgår självklart en rättspsykiatrisk undersökning eftersom han uppenbart lider av en eller flera avvikande beteende. Vad diagnosen eller diagnoserna blir vet ingen.

Det är dock tröttsamt att man vill hitta en förklaring inom familjen till att denna vidriga person valt att mörda på värsta tänkbara sätt.

Även om arv och miljö har påverkat honom har han haft möjlighet att välja rätt efter kidnappningen av den 10-åriga flickan. Tvärtom har han bejakat sina lustar och fördjupat sig i sina avvikelser. Jag vill påstå att han fungerar i vissa situationer med tanke på arbete och annat vilket gör att i min värld är han tillräckligt frisk för att skilja på rätt och fel, detta oavsett hans bakgrund!

Bara för man vet skillnaden mellan rätt och fel behöver man inte vara en god människa. Ingen har sagt att han inte är ansvarig för sina handlingar, tycker han är ett äckel. Forskning säger att miljö och gener är stora faktorer hur en person blir.

Framförallt att Robin började med så grova brott så ung.

Samma sak med Willmas mördare han har antagligen fått dålig syn på kvinnan hemifrån.

Tex om du är och lever med kriminella, är det stora förutsättningar att du själv blir kriminell, enkel logik.

Jag säger inte att hans pappa eller mamma är mördare, men det är tydligt att de varit stora konsumenter av missbruk.

Jag tror personligen han är psykopat.
Citera
2026-01-15, 20:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomosexuellSkurk
Det kommer inte bli rättspsyk.
Blir nog farligare för Robin att sitta i fängelse med Jordgubben och Räven, iförd sina rosa hårspännen.
Citera
2026-01-15, 20:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomosexuellSkurk
Det kommer inte bli rättspsyk.
Det tycks som vårdarna redan psykar honom (testar honom).

Om det mot all förmodan inte blir rättspsyk.
Vet du hur det kommer fungera för Robin-VA på ett fängelse då ?
Förresten RPU:n var det en youtube länk ?
Citera
2026-01-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vilma-anderssons-liv-pa--rattspsyk-egen-avdelning/

Sover bra och blir arg när han förlorar i spel.
Vilket daltande.

Verkar inte ha ångest eller känslor för vad han gjort.

Han bör bli inlåst i ett mörkt rum!

Han Verkar aldrig vara nöjd!
Citera
2026-01-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Ajemen , fan va jag bara hoppas att någon får tag i honom och slår honom gul och blå…

Han har fått en egen avdelning av säkerhetsskäl så tyvärr…
Citera
2026-01-15, 20:27
Medlem
rubbergirls avatar
Att låta honom sitta & spela Playstation säger oxå en del om hans reaktioner som när ngt går emot honom, han förlorar / vinner, typ av spel osv.
Citera
2026-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det tycks som vårdarna redan psykar honom (testar honom).

Om det mot all förmodan inte blir rättspsyk.
Vet du hur det kommer fungera för Robin-VA på ett fängelse då ?
Förresten RPU:n var det en youtube länk ?

Jag är säker på att det blir fängelse.
Detta är en beräknad och planerad aktion.
Citera
2026-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han kanske trivs med att vara inlåst på rättsspyk.
Allt är förutsägbart, enkla rutiner att följa och "trevlig, kravlös" personal.
Kom att tänka på Daniel Nykvist som sprang ut från sin lägenhet och mördade en okänd kvinna och ett barn. Han trivs väldigt bra på rättspsyk och mår bra mentalt av att vara där. Har riktigt blommat upp.

På rättspsyk tror jag han trivs ganska bra, speciellt med särbehandlingen han nu åtnjuter. Men fängelset däremot, lär inte blir så roligt för honom. Om vi utgår från att han har parafila sexuella intressen med stark objektifiering, behov av kontroll, ägande och empati, så kommer fängelset inte erbjuda honom någon egen kontroll och sexualiteten blockeras, vilket ledar till ökad stress och ångest för honom.

Han kommer (beroende på placering) känna kronisk stress, samt risk för hot, våld och förnedring eftersom pedofiler har lägst status. Hans obehagliga yttre med sin pipiga röst på det, lär inte göra saken bättre. Han kommer alltså lida mer utan att bli ett uns friskare.
Citera
2026-01-15, 20:34
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sover gott också.

Det är ett avvikande beteende i den situation han är i. Det stärker min tro att han kan ha starka drag av psykopati. Samtidigt är det här en läcka, och vad gäller empati och ångest kan det vara svårt att avgöra på en vecka.

Påminner om Billy som mördade Tova. Han mådde så såligt innan mordet att han behövde uppsöka läkare (om jag inte missminner mig för hjärtklappning, ångest? ).

Men när han satt på rättspyk för utredning,, då verkade han oberörd av sin situation, var glad och sov gott om nätterna.

Det är ju extremt konstigt.
Jag tycker det är rätt vanligt även om det är konstigt för normalt funtade människor.
De kan må extremt dåligt men efter de pucklat på frugan & barnen - el. som här: styckmördat ngn - så sover de gott som små barn & verkar inte ha ett bekymmer i hela världen. Som att de får kortvarig sinnesfrid.
Citera
2026-01-15, 20:37
Medlem
HomosexuellSkurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Jag är inte helt övertygad om att han har så pass låg intelligens som vissa har velat göra gällande.
Och att han nu sover gott och är på bra humör tycker jag verkar vittna om att han nånstans är nöjd med att han har kunnat förverkliga en dröm han förmodligen haft ända sen tonåren. Då infinner sig väl lugnet till slut.

Läs utredningen, fråga en psykolog om hur skillnaden mellan 87 och 101 iq påverkar en människas förmåga till abstrakt tänkande, mentalisering och kognitiv empati.

Kolla bilderna på honom som barn och säg vad du ser. Titta på blicken.
Han är råpantad. Det handlar inte om social klumpighet eller excentricitet pga autism eller ADHD (han har inte NPF).
Han har ingen annan diagnos än pedofili.
Han är:
Kognitivt svagare än genomsnittet (85-92 iq) men fortfarandeinom referens för normalbegåvning.
Han är manipulativ, han är empatilös, han har problematisk personlighetsuppsättning.
Han har förmågan till att känna skam inför psykologen när han misslyckas med- eller underpresterar på kognitiva tester, men erkänner fruktansvärda brott när det väl går att bevisa, utan att känna ånger eller skam.
Komplex person med svag begåvning

Han är just så pantad som det sägs, han är omogen, han är störd
Citera
2026-01-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Jag är inte helt övertygad om att han har så pass låg intelligens som vissa har velat göra gällande.
Och att han nu sover gott och är på bra humör tycker jag verkar vittna om att han nånstans är nöjd med att han har kunnat förverkliga en dröm han förmodligen haft ända sen tonåren. Då infinner sig väl lugnet till slut.

Både ja och nej. ”Lusten” kommer komma tillbaks. Hans brott fungerade ångestdämpande (lustfyllt) ett tag, men sen kommer suget tillbaks med där ribban höjts. Där han är nu har han inget som kan stimulera honom vilket troligen leder till kronisk inre stress. Han kommer inte må bra helt enkelt.
Citera
2026-01-15, 20:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Sover gott också.

Det är ett avvikande beteende i den situation han är i. Det stärker min tro att han kan ha starka drag av psykopati. Samtidigt är det här en läcka, och vad gäller empati och ångest kan det vara svårt att avgöra på en vecka.

Påminner om Billy som mördade Tova. Han mådde så såligt innan mordet att han behövde uppsöka läkare (om jag inte missminner mig för hjärtklappning, ångest? ).

Men när han satt på rättspyk för utredning,, då verkade han oberörd av sin situation, var glad och sov gott om nätterna.

Det är ju extremt konstigt.
Helt klart psykopat.

Och det känns som det blir mer och mer tydligt att Robin vill vara det han åtrår, dvs ett litet barn, flicka.
Först det vi redan vet:
Barnsliga örhängen, "flickiga" hårspännen, lastbilen full med massa gosedjur..

Sen det som framkommer i artikeln:

Ljus pipig röst.
"Han pratar väldigt tillgjort med en ljus, pipig ton på rösten. Det låter väldigt konstigt. "

Dålig förlorare i spel.
"– När han spelar sällskapsspel och kortspel med vårdare så hatar han att förlora. Han blir jättearg, som ett barn, och svär."

Har han inte fått lära sig att fina flickor svär inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in