2026-01-15, 19:28
Medlem
Har varit arbetslös sedan mars förra året, och jag börjar att undra om man ska förtidspensionera sig.

Jag är utbildad, men i en nishad gren, så där är det illa utsikt.

Har sökt säkert 150 jobb, och det är.både högt och lågt, men ständigt en massa nej.

Sökte själv diverse företag som ej annonserar, fick tag på en flyttfirma och fick hoppa in i två dagar, då jag blev typ femte reserv. Det är den responsen jag fått av allt sökande.
Arbetsmarknaden är helt hopplös.

Har truckkort men det är helt hopplöst, det finns inga jobb.

Det är väl cirka 2000 sökande på varje annons.
Ja det är väl nu det går utför.
Folk får inte jobb längre, och det ät för många som konkurrerar om arbeten som i te ktäver viss erfarenhet eller en viss typ av utbildning.

Nej, Sverige är i en störtdykande kurva neråt.
Det enda som kan rädda upp detta är fler utbildningsintiativ. Men inte ens det hjälper när företag inte ens orkar ta emot praktikanter nuförtiden - har hört från YH utbildningarna.
Den ENDA vägen till jobb idag är praktik. Det finns ingen annan väg.

Jag funderar på att förtidspensionera mig. Jag kan inte se hur man ska få ett arbete.
Säg att jag är arbetslös ett år snart, hur ska man lyckas att få ett jobb? Jag kan inte se det.
Kan finnas risk att man inte får något jobb i resten av livet
Senast redigerad av leading 2026-01-15 kl. 19:43.
Citera
2026-01-15, 20:09
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Har varit arbetslös sedan mars förra året, och jag börjar att undra om man ska förtidspensionera sig.

Har sökt säkert 150 jobb, och det är.både högt och lågt, men ständigt en massa nej.

Sökte själv diverse företag som ej annonserar, fick tag på en flyttfirma och fick hoppa in i två dagar, då jag blev typ femte reserv. Det är den responsen jag fått av allt sökande.

Folk får inte jobb längre, och det ät för många som konkurrerar om arbeten som i te ktäver viss erfarenhet eller en viss typ av utbildning.

Det enda som kan rädda upp detta är fler utbildningsintiativ. Men inte ens det hjälper när företag inte ens orkar ta emot praktikanter nuförtiden - har hört från YH utbildningarna.

Jag funderar på att förtidspensionera mig. Jag kan inte se hur man ska få ett arbete.
Säg att jag är arbetslös ett år snart, hur ska man lyckas att få ett jobb? Jag kan inte se det.

Du har sökt drygt 0.5 jobb per dag sedan du blev arbetslös?

Du kanske borde testa att söka mer än 15 jobb per månad innan du börjar uttala dig.

Testa att söka 15 per dag de kommande 10 månaderna, har du fortfarande inget jobb efter det så tillåter jag dig att klaga.
Citera
2026-01-15, 20:17
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag tror att många har studerat till det som är kul istället för att välja något som efterfrågas. Dessa sitter arbetslösa med feta studielån nu. Det borde finnas någon spärr på vad folk kan utbilda sig till för våra skattepengar.
Jo, men visst är det så i många fall.
Att inte ta ansvar för sin framtida försörjning är en trolig framtida Celeste.

Jobb, jobb jobb är inte nöje, nöje, nöje för 98% av populationen.
Citera
2026-01-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Du har sökt drygt 0.5 jobb per dag sedan du blev arbetslös?

Du kanske borde testa att söka mer än 15 jobb per månad innan du börjar uttala dig.

Testa att söka 15 per dag de kommande 10 månaderna, har du fortfarande inget jobb efter det så tillåter jag dig att klaga.

Då har jag sökt mer än 150 jobb. Jag bara drog till med en siffra då jag inte räknat helt. Jag söker inte enbart 0,5 jobb per dag, jag söker flera jobb per dag. Men det ger ju ingenting. Det plingar till i mailkorgen varje dag om "tack för din ansökan, men..".

Att söka på annonser ger absolut INGENTING längre. Du gör ju bara som.alla andra, vi alla konkurrerar om samma jobb.

Jag har inga csn lån kvar att ta. Kan möjligt få en utbildning via TRR. Men då gäller det att välja rätt
Senast redigerad av leading 2026-01-15 kl. 20:22.
Citera
2026-01-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Jo, men visst är det så i många fall.
Att inte ta ansvar för sin framtida försörjning är en trolig framtida Celeste.

Jobb, jobb jobb är inte nöje, nöje, nöje för 98% av populationen.

Arbetsmarknaden har förändrat sig snabbare än svenssons mentalitet.
I åratal har alla fullkomligt predikat om att du ska utbilda dig till något du är intresserad i, eller tycker är roligt. Det har varit ren indoktorinering.
Men verkligheten är ju att jobben försvinner, och du dka vara glad om du överhuvudtaget får ett jobb, även som utbildad, må det än vara fönsterputsare, städare eller slamsugare. Alla jobb är det HÅRD konkurrans om.
Citera
2026-01-15, 20:31
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Arbetsmarknaden har förändrat sig snabbare än svenssons mentalitet.
I åratal har alla fullkomligt predikat om att du ska utbilda dig till något du är intresserad i, eller tycker är roligt. Det har varit ren indoktorinering.
Men verkligheten är ju att jobben försvinner, och du dka vara glad om du överhuvudtaget får ett jobb, även som utbildad, må det än vara fönsterputsare, städare eller slamsugare. Alla jobb är det HÅRD konkurrans om.
Det där känner jag inte till, ingen frånsett mina föräldrar har predikat här.

T.ex, jag kunde säkert bli en 'framgångsrik' musiker, bland överflödet, men tog det säkrare kortet.
Gärna en flock i skogen men hellre en trygg tillvaro i handen?

Har vi glömt detta?
Citera
2026-01-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Det där känner jag inte till, ingen frånsett mina föräldrar har predikat här.

T.ex, jag kunde säkert bli en 'framgångsrik' musiker, bland överflödet, men tog det säkrare kortet.
Gärna en flock i skogen men hellre en trygg tillvaro i handen?

Har vi glömt detta?

Ja, vi har glömt detta. Vart jag än har gått så har jag fått höra att man ska utbilda sig inom något man är intresserad av. Farligt farligt.

Det är sunt att det blir en tweak åt det tyska tänket stabilitet framför allt.
Citera
2026-01-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Om detta stämde skulle fina personer som Jamie Dimon aldrig påstå att de har fått full avkastning på sina AI-investeringar. Nu när jag tänker efter lite så har jag för mig att JP Morgan har avslutat sina samarbeten med externa konsulter för att istället satsa helt på en egenutvecklad AI-lösning. Ytterst få torde därför göra kalkylen att tekniken är kraftigt överdriven om man väljer att förlägga utvecklingen internt på det sättet.

Men verkligheten för vanligt folk är förstås en helt annan än den AI-fantasi Dimon et al lever i. Vad jag själv hör från frontlinjen är gravallvarligt. Arbetsmarknaden är så miserabel att familjer är beredda att splittra på sig, företagare med relativt stora muskler har mer eller mindre infört anställningsstopp, professorer avråder begåvade släktingar från att studera, och detta medan politiker låtsas veta vad de sysslar med.

Nej du, situationen är knappast bra. Det märkliga är snarare att den inte är sämre än vad den är. AI lär dessutom göra det mycket, mycket värre snart.

Exakt så är det. Situationen är beckmörk och om inte nån slags interventioner sätts in, vilket jag inte håller för troligt eftersom politikerna verkar ha noll koll på vad de sysslar med - kommer vi få ett nytt jätteproletariat bestående av även skyhögt utbildade till tidigare eftertraktade yrken och roller. Skillnaden mellan de som "har" (sparkapital, bostäder mm) och inte kommer bli skarpt ökande och extremt svårt att jobba sig upp.
Citera
2026-01-24, 10:14
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Praktik är ju värdelöst. Problemet är att arbetsgivare vill hellre ha folk med erfarenhet så även om man gått en utbildning så är man färsk och inte speciellt eftertraktad såvida det inte är en speciell bransch som vill ha unga direkt efter studierna är klara.

Det största problemet är att man blir diskriminerad för sin ålder idag eller att man är högutbildad och söker jobb på mcdonalds eller truckförare då lär man knappast få ett sånt jobb.
Citera
2026-01-24, 10:53
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Exakt så är det. Situationen är beckmörk och om inte nån slags interventioner sätts in, vilket jag inte håller för troligt eftersom politikerna verkar ha noll koll på vad de sysslar med - kommer vi få ett nytt jätteproletariat bestående av även skyhögt utbildade till tidigare eftertraktade yrken och roller. Skillnaden mellan de som "har" (sparkapital, bostäder mm) och inte kommer bli skarpt ökande och extremt svårt att jobba sig upp.

Vi kan nog utgå ifrån att våra politiker är fullt informerade om utvecklingen, nu senast i Davos. Men man vet också att den stora AI-omvandlingen kommer att ha extremt negativa konsekvenser för "vanligt folk", åtminstone under kort och medellång sikt. Och därför finns det en konsensus bland makthavare att tala med små bokstäver. I Sverige så är det ju valår, och därför blir det nog extra "locket på".

I USA är dock diskussionen, även bland större medier, lite mer öppen om att AI har effekter för många så kallade instegsjobb, och det framförallt för unga akademiker.
Citera
2026-01-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Praktik är ju värdelöst. Problemet är att arbetsgivare vill hellre ha folk med erfarenhet så även om man gått en utbildning så är man färsk och inte speciellt eftertraktad såvida det inte är en speciell bransch som vill ha unga direkt efter studierna är klara.

Det största problemet är att man blir diskriminerad för sin ålder idag eller att man är högutbildad och söker jobb på mcdonalds eller truckförare då lär man knappast få ett sånt jobb.

Praktik inom utbildning är rätt väg.
Arbetspraktik vet jag inget om det är bra.

Det finns för många lågutbildade idag, och det är inte indirekt imigranternas fel.
Men tar man in en massa människor utan utbildning så blir det ju såhär.

Staten sitter idag ju och väntar på att oeffektiva människor ska försvinna, gå och dö.

Sedan kommer ju AI och äter upp än mer enformiga och lätta arbetsuppgifter som tar bort viktiga jobb.
Jag kan inte se vad för ljusning som kan komma av detta.
Citera
2026-01-24, 23:16
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Ja det är trögt är min uppfattning. Jag har varit arbetslös i snart ett år. Jobbat som systemutvecklare hela livet men nu lyckas jag inte få ett nytt jobb. Verkar som det är färre jobb nu och fler sökanden på varje jobb. Har sett ibland att det varit över 100 st som sökt samma som mig. Så det är dystert. Men än ger jag inte upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in