2026-01-11, 16:22
Medlem
Dokument som inte finns

Beträffande eventuell anmälan om inbrott på Eugeniavägen 25 under 1984, så har Stockholms stadsarkiv svarat att de inte kan hitta något. De har sökt i målsäganderegistret för Solna polisdistrikt för hela 1984. De har sökt på, "Eugeniavägen", ”Billiga Andersson”, ”Vinof Olausson” samt bland anmälningar från polismän i tjänst, men inte hittat något.

Jag har även sökt ritningar över Eugeniavägen 25, samt eventuella fotografier på byggnaden. Solna stadsarkiv kan inte hitta några handlingar vare sig för bygglov eller rivningslov, vilket jag tycker är ganska konstigt. De har även tittat igenom samtliga handlingar som hör till jätteprojektet ”Norra Länken”, för att se ifall de blivit insorterade där, men icke. I ”Norra Länken”-projektet fann de dock en kulturhistorisk bebyggelseinventering över byggnaderna nr 41- 49 på Eugeniavägen. Denna inventering gjordes den 27 mars 1987. Förmodligen bedömdes flera av byggnaderna på Eugeniavägen inte ha något kulturhistoriskt värde och lämnades utanför dokumentationen. Fotografierna i inventeringen är svartvita och med hög kontrast, eftersom de är inscannade kopior. Trots det kan man ana sig till att området lämnats att förfalla i väntan på rivning. Fullt med bråte på tomtarna och bakgårdarna. Gamla trasiga, slitna soffor och fåtöljer ligger utspritt här och där tillsammans med massa annat skräp och skrot. Rena rama soptippen på sina ställen.

Hade det bara varit Eugeniavägen 25 som det saknades ritningar och uppgifter om, så hade jag nog blivit konspiratorisk. Men Solna stadsarkiv kunde se att det saknas handlingar även för flera andra av fastigheterna på samma väg. De hittade en bygglovsritning för installation av ”rotationspress” på Eugeniavägen 25 nångång på 1940-talet, men det visade sig vara felsorterad. Den tillhörde Eugeniavägen 43.
Citera
2026-01-11, 16:29
Medlem
Fler dokument från mordutredningen som inte hittats:

1. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på företaget Cronwell/Kronwell på Eugeniavägen
Svar från arkivet: Ej påträffats

2. Förhör/spaningsuppslag med personal och ägare på följande adresser:
Eugeniavägen 23-27 samt 34- 36. Svar från arkivet: Ej påträffats

3. På sidan 2 i spaningsuppslag C 266 framgår att Vinof Olausson skickat ett brev som inkom till spaningsledarna den 23 oktober 1984. Jag vill begära ut kopia på både brev och kuvert.
Svar från arkivet: Ej påträffat vare sig original eller kopia.

4. I spaningsuppslaget C10-2-A står "Själv kände Ederyd till att flickan setts tillsammans med [maskerat] från västerort. Ederyd ville tro att denna [maskerat] var en våldsman".
Går det att se ifall det finns något separat spaningsuppslag upprättat om denna våldsman från västerort? Det verkar åtminstone finnas en blyertsnotering vid det maskerade namnet, vilket kan tyda på att det finns något mer kring den personen. Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen.
Svar från arkivet: Ej påträffat

5. I uppslag märkt C10-3, säger hotellägarens hustru att "Vid något eller några tillfällen var det en yngre man som kom till hotellet och väntade på henne. Mannen var i åldern c:a 22 år, lång och blond. Närmare uppgifter okända".
Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den unge mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen.
Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran

6. I uppslag märkt C10-4-A, framgår att CdC bott hos någon man som disponerade en lägenhet i närheten av Fridhemsplan under perioden jan-mars 1984. Går det att se ifall polisen lyckades identifiera vem den mannen var? Jag skulle i sådana fall vilja begära ut samtliga spaningsuppslag/PM/tjänsteanteckningar/förhör om eller med den personen.
Svar från arkivet: Ej påträffat någon handling som kan sägas motsvara din begäran

7. I ett av förhören med Beppan så namnger hon två st läkare vars namn inte förekommer i den här tråden, så därför skriver jag dem inte här. En ska ha bott på Banérgatan, och den andra på ”på Lidingö”. Jag begärde ut förhör/spaningsuppslag med dem. Svar från arkivet: Ej påträffats
Citera
2026-01-12, 19:52
Medlem
Har läkarens dottern kollat på detta? Hon borde varit född samtidigt som mig? Stackare henne, fy fan att blivit nervösd och allt, fattar hon inte att hennes pappa var den enda normala som kunde skydda henne?
Citera
2026-01-13, 20:13
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Fler dokument från mordutredningen som inte hittats:

Det är onekligen intressant och stundtals förvånande att se vilka delar av utredningen som saknas. Jag förmodar (och hoppas) att frånvaron av dessa handlingar dels kan bero på att de faktiskt aldrig har existerat, dels att de har funnits men någon gång under alla år försvunnit eller registrerats fel.

Om utredarna aldrig hörde Kronwells personal är det annars ett så flagrant förbiseende att det är ofattbart. Även om Kronwells var stängt på grund av semester kan det knappast ha varit igenbommat från tidiga juni till augusti och i inledningsskedet - och fortfarande till denna dag - visste ingen exakt när CdC dog eller kroppsdelarna dumpades. Ingen kunde heller veta om dumpningen skedde vid flera tillfällen, om gärningsmannen rekognoserade innan eller kanske återvände efteråt.

Detsamma gäller självklart även bristen på förhör med personal på övriga adresser på Eugeniavägen, som torde haft stor möjlighet att lägga märke till något avvikande; en möjlighet som till och med Vinof lyfte fram i sitt förhör.

Något som talar för att det faktiskt aldrig genomfördes förhör är att de som berättar om intressanta incidenter och observerationer på Eugeniavägen, som SJ-växlaren och Mattes, själva kontaktade polisen. Detta var inte information som polisen på egen hand fick fram. Vem vet vad som hade framkommit om polisen förhörde alla potentiella vittnen istället för att nöja sig med något slags flygblad, vilket inte ens tycks ha nått samtliga på Eugeniavägen? Gladh exempelvis menade sig ju inte ha sett det.

Ånyo slås jag av det ambivalenta utredningsarbetet under hösten 1984, som växlar mellan det ambitiösa och det komplett undermåliga. Det är för mig svårt att tolka och förstå hur utredningen bedrevs redan innan den spårade ur totalt.
Citera
2026-01-15, 20:29
Medlem
Förteckning över tillhörigheter funna vid husrannsakan hos TÅ i Gislaved den 15 augusti 1984

Jag har fått ut förteckningen över CdC:s tillhörigheter som polisen fann när de gjorde husrannsakan hemma hos TÅ i Gislaved. Herregud vad grejer hon hade hos honom! Jag blev alldeles häpen! Här har jag gått och trott att det bara var pass och telefonbok som polisen fann där. Istället verkar det vara hela hennes bohag! Plötsligt blir det inte minsta konstigt att de fann pass och telefonbok hos TÅ. Hon verkar ju ha haft allting där. Men var sjutton förvarade hon allt detta när hon befann i Sthlm?

Såg hon kanske TÅ som en slags gratis effektförvaring? Funderade hon på att flytta till TÅ permanent? Bland tillhörigheterna fanns post från pastorsexpeditionen i Gislaved. Eftersom jag har svårt att tro att giftemål planerades, så kanske det fanns planer på att folkbokföra sig hos TÅ.

Om hon planerade en permanent flytt till Gislaved -vilket alla hennes tillhörigheter där kan tyda på- är teorin om svartsjukedrama som orsak till hennes död inte helt orimlig. Det kan ha funnits någon i hennes närhet som motsatte sig hennes planerade flytt och som kan ha haft ett motiv för att förhindra den. Visserligen berättar ju Korsvall i förhör att CdC sagt att hon började bli trött på TÅ, men han är också den enda som säger så.

Att de fann en dagbok av CdC som sträcker sig t.o.m. 1982 är faktiskt ganska fantasieggande. Tänk om hon förde dagböcker för tiden närmare hennes försvinnande? I vilket fall har jag inget minne av att någonsin hört att CdC ska ha fört dagbok. Det var nytt för mig.

Upprinnelsen till att jag fick ut denna förteckning var ju att jag ville veta ifall det fanns något anteckning i utredningsmaterialet som beskrev VAR i TÅ:s bostad de fann CdC:s pass och telefonbok. Arkivet svarade att de inte kunde hitta någon sådan anteckning, men skickade mig istället all dokumentation som fanns kring husrannsakan. Frågan om VAR just de föremålen återfanns är kanske inte längre så relevant, eftersom hon uppenbarligen hade så gott som allting hos honom.

Jag hade ju tidigare efterfrågat någon form av renskrivning av uppgifterna från CdC:s adressbok, vilket arkivet svarade att de inte kunnat hitta. Men i denna dokumentation återfinns åtminstone en renskrivning över uppgifterna i hennes lilla svarta anteckningsbok, om än kraftigt maskerade. Att det fanns en anteckning som löd ”100 MARK = 130:-” tolkade jag först som att hon kan gjort knarkaffärer nere på kontinenten, men förmodligen var anteckningen bara en hjälp i kontakt med turisttorskar från Tyskland.

Här är en länk till förteckningen från husrannsakan, totalt 5 sidor. Samtliga maskeringar är gjorda av polisens arkivarier:
https://www.dropbox.com/scl/fi/f2tdldx3c815t9nb90s2m/CdCs-tillh-righeter-funna-vid-husrannsakan-hos-Tor-berg-15-aug-1984.pdf?rlkey=9ffn1yrberz6keeifv61xt xr6&st=aqn7mxdr&dl=0
.
Citera
2026-01-16, 20:22
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Förteckning över tillhörigheter funna vid husrannsakan hos TÅ i Gislaved den 15 augusti 1984

Otroligt intressant! Jag har tidigare fört fram teorin att passet och telefonboken som återfanns hos TÅ kunde ha varit två av flera kvarlämnade föremål. Då tänkte jag mig någon väska med kläder eller dylikt, inte ett helt bohag inklusive rullskridskor och rottingbord (!).

Den här nya informationen anser jag drastiskt minskar betydelsen av förekomsten av passet och telefonboken. Av allt att döma lämnade CdC djupt personliga saker, såsom dagbok, foton av sin man, brev och vad jag förmodar var dokumentation från när hon födde någon av sönerna (benämnt födelsevikt för nyfött barn på KS). Antagligen hade alla dessa disparata ting förvarats hos CdC:s mor eller syster innan de transporterades till Småland.

Som jag har uppfattat det hela var den initiala flytten till Småland något slags försök att börja om, men CdC tröttnade uppenbarligen snabbt. Utöver Korsvall vittnade ju bland annat Anckers och Beppan om att hon inte trivdes där, och kvinnan som CdC och TÅ träffade på socialkontoret efter återkomsten till Stockholm uppgav att TÅ var påstridig om att CdC skulle följa med tillbaka till Småland, medan hon var undvikande.

Så jag tror att CdC kan ha haft för avsikt att först bosatta sig permanent hos TÅ - vilket även brevet från pastorsexpeditionen kan peka på, som du nämner - men att hon fort kom på andra tankar. Därför tror jag mindre på svartsjuketeorin som du för fram. CdC tycks ha försökt undvika TÅ i slutet och han återvände ju även till Småland utan henne.

Angående dagboksskrivandet omnämns det faktiskt i Hanna Olssons Catrine och rättvisan när CdC:s mor kort beskriver henne. Ända sedan jag läste det för första gången har jag funderat över var hennes dagböcker kunde ha tagit vägen, men att de hamnat i Gislaved hade jag aldrig gissat.

Vidare noterar jag att CdC uppenbarligen var en läsande människa. Om jag har räknat rätt hade nog inte mindre än 14 böcker hos TÅ, däribland Nya testamentet. Fördomsfullt utgår jag ifrån att det inte var vanligt eller prioriterat att i hennes kretsar släpa omkring på böcker.

Förekomsten av necessärer/toalettväskor är så klart också intressant. CdC hade tydligen ett flertal; något som är tankeväckande i och med den upphittade toalettväskan på Eugeniavägen.

Sammanfattningsvis har du återigen lagt upp ett dokument som väcker många funderingar. Den här förteckningen över föremål som var viktiga för CdC ger också en fördjupad bild av hennes personlighet. Tack!
Citera
2026-01-17, 08:10
Medlem
Har trådens grävare lyckats dra fram något i ljuset sen SVT dokumentären släpptes för ca 1 år sen?
Citera
2026-01-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Otroligt intressant! Jag har tidigare fört fram teorin att passet och telefonboken som återfanns hos TÅ kunde ha varit två av flera kvarlämnade föremål. Då tänkte jag mig någon väska med kläder eller dylikt, inte ett helt bohag inklusive rullskridskor och rottingbord (!).

Ja, den tidigare rådande bilden av att CdC befann sig i en tillvaro präglad av ständigt kaos med tillhörigheter utspridda över halva Stockholm får vi nog överge. Även om de faktiskt var utspridda så bör hon ju uppenbarligen haft koll på var allt fanns innan flytten till Gislaved. I förhören med TÅ får han inte frågor om var exakt de hämtade alla tillhörigheter. Han hade visserliegn dålig koll på Sthlm, så det kanske inte hade gått att få fram något av värde i vilket fall. Men jag har svårt att tro att allt rymdes på Centralstationens effektförvaring. I något av förhören nämner ju TÅ att de varit hemma hos CdC:s syster eller mor i samband med något kalas, men det framgår inte att de tog med sig något därifrån.

Det jag tänkte kring svartsjukedrama kan ju varit någon som ännu inte kände till att CdC:s förändrade inställning till TÅ, och som inte trodde på CdC när hon kanske förklarade hur det låg till (just eftersom alla hennes tillhörigheter fanns kvar i Gislaved). Men ja, det är kanske långsökt.

Det som däremot även kommer i ny dager efter att ha sett listan av tillhörigheter, är ju TÅ:s och BM:s sökande efter CdC i city. Det förefaller inte längre vara uttryck för något stalker-beteende. Eftersom hon i princip hade hela sitt bohag kvar hemma hos TÅ känns det naturligt att han började bli orolig på allvar. Däremot känns det aningen udda att han inte själv kontaktade polisen och att han så tidigt gav upp sitt sökande. Visst, han kanske tänkte att "förr eller senare hör hon väl av sig", men alla hennes grejer låg ju alltså hemma hos honom hela juli och en bit in i augusti utan att han verkar ha försökt att leta efter henne under den tiden.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-01-17 kl. 18:03.
Citera
2026-01-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Har trådens grävare lyckats dra fram något i ljuset sen SVT dokumentären släpptes för ca 1 år sen?

Tyvärr inget som direkt fört oss närmare sanningen om vad som hände. Däremot har vi lyckats skapa klarhet kring vissa aspekter av CdC:s tillvaro och sista tid i livet, människorna hon umgicks med och miljöerna hon vistades i, vilket kan vara värdefullt för att förstå hennes situation och omständigheterna kring hennes död. Det är dock viktigt att notera att eftersom mordutredningen havererade i ett tidigt skede, och att luften verkar ha gått ur när de inte lyckades sätta dit sin kollega i december 1984, så saknas allt för många viktiga pusselbitar för att få klarhet i vad som verkligen hände.
Citera
2026-01-18, 11:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja, den tidigare rådande bilden av att CdC befann sig i en tillvaro präglad av ständigt kaos med tillhörigheter utspridda över halva Stockholm får vi nog överge. Även om de faktiskt var utspridda så bör hon ju uppenbarligen haft koll på var allt fanns innan flytten till Gislaved. I förhören med TÅ får han inte frågor om var exakt de hämtade alla tillhörigheter. Han hade visserliegn dålig koll på Sthlm, så det kanske inte hade gått att få fram något av värde i vilket fall. Men jag har svårt att tro att allt rymdes på Centralstationens effektförvaring. I något av förhören nämner ju TÅ att de varit hemma hos CdC:s syster eller mor i samband med något kalas, men det framgår inte att de tog med sig något därifrån.

Det jag tänkte kring svartsjukedrama kan ju varit någon som ännu inte kände till att CdC:s förändrade inställning till TÅ, och som inte trodde på CdC när hon kanske förklarade hur det låg till (just eftersom alla hennes tillhörigheter fanns kvar i Gislaved). Men ja, det är kanske långsökt.

Det som däremot även kommer i ny dager efter att ha sett listan av tillhörigheter, är ju TÅ:s och BM:s sökande efter CdC i city. Det förefaller inte längre vara uttryck för något stalker-beteende. Eftersom hon i princip hade hela sitt bohag kvar hemma hos TÅ känns det naturligt att han började bli orolig på allvar. Däremot känns det aningen udda att han inte själv kontaktade polisen och att han så tidigt gav upp sitt sökande. Visst, han kanske tänkte att "förr eller senare hör hon väl av sig", men alla hennes grejer låg ju alltså hemma hos honom hela juli och en bit in i augusti utan att han verkar ha försökt att leta efter henne under den tiden.
Mitt intryck av CdC är att hon gillade att shoppa. Man kan beakta mängden klädesplagg och andra föremål i förvaringsboxen, liksom att Korsvall berättade om hur hon stal oväsentliga prylar, som ett cigarettetui. Så jag gissar att en hel del av tillhörigheterna som återfanns i Gislaved införskaffades där. Exempelvis har jag svårt att tro att de släpade ett helt rottingbord från Stockholm. TÅ var ju, åtminstone inledningsvis, generös och kan ha betalat ifall CdC ville sätta sin egen prägel på hemmet.

Om jag inte missminner mig berättas också i något förhör att CdC och TÅ hämtade kläder hos hennes syster innan de åkte ner till Småland, så det troligaste är väl att CdC förvarade majoriteten av sina ägodelar hos familjemedlemmar.

Ah, då förstår jag. Å andra sidan tycks CdC ha varit ganska öppen angående att hon tröttnat på TÅ.

Ja, alla dessa kvarlämnade saker förändrar bilden en hel del. Dels att passet och telefonboken enbart var några föremål i mängden, dels sökandet som du tar upp. Detta sökande har ju ibland framställts som misstänkt, men att TÅ oroade sig över CdC när hon plötsligt försvann tycker inte jag är särskilt märkligt.

Jag har funderat över skälet till att TÅ inte kontaktade polisen och en ytterst välvillig tolkning är att han inte ville ställa till det för CdC. Han visste att hon var ålagd att hålla kontakt med socialen och följa med honom till Småland för att undvika tvångsvård. Ifall han då slog alarm om att han "tappat bort" CdC kanske han trodde att hon skulle få problem? Hypotetiskt kan CdC själv ha sagt åt honom att inte blanda in polisen vid tidigare tillfällen.

Att CdC lämnade efter sig så många ägodelar kan också ha spelat in i hur TÅ uppfattade hennes avsikter. Han bör ha haft anledning att tro att hon planerade att komma tillbaka till Småland och den här tjatigheten som vittnen upplevde framstår som mindre svårbegriplig. För en människa med en ordnad tillvaro är det självklart att man inte bara överger alla dessa saker, men så behöver inte ha varit fallet för CdC.
Citera
2026-01-18, 11:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Egentligen var dokumentärserien en, visserligen välgjord, produktion av sådant som redan var känt för den insatte. Den fungerade närmast som en pedagogisk upplysning för gemene man.

I tråden finns det, både innan och efter, serien en hel del material i form av förhör och andra dokument samt information om diverse personer i da Costas närhet.

Något av det mest häpnadsväckande som framkommit är att Thomas Allgéns försvarare tidigare agerat ombud åt da Costa, vilket borde utgöra någon form av jäv.
Citera
2026-01-22, 13:58
Medlem
Christer P jobbade som pappersskärare i Solna. 1960-tal, någon som vet vilket tryckeri som anställde honom? .

Någon som vet om CP i en intervju blivit förfrågad om hur ryktet gick i kretsarna kring fallet cdc?

Hur skulle en person som CP agera om han hade kännedom om gm? Tipsa polis eller pressa gm på kontanter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in