Det här med lågaffektivt bemötande har nästan blivit som en gyllene regel inom vård och annan offentlig verksamhet, något som folk verkar ta som en sanning utan vidare eftertanke. Har haft otaliga kontakter med support och kundtjänst genom åren, både privat och på jobbet, och är det något som är irriterande är det när den man pratar med verkar helt bortkopplad emotionellt och bara svarar med monotona och formella fraser. Jag brukar inte vara direkt otrevlig men kan bli ganska intensiv i mitt uttryck om jag till exempel blivit sittande i telefonkö en halv eftermiddag och sedan bara får ett god dag-yxskaftsvar. Jag tycker det är nedlåtande och lite "barnspråk" att då sitta och såsa på talet och låtsas som det regnar. Då blir jag förbannad. Däremot respekterar jag de som kan svara på samma nivå och "inte tar skit". Min gamla familjeläkare som jag hade i flera år var en äldre finländsk dam som kunde tända till ordentligt om hon tyckte att jag inte lyssnade. Noll tolerans för nonchalans. Bästa läkare jag haft.
Så här svarar ChatGPT:
Frågeställning: Se rubrik.
Så här svarar ChatGPT:
Citat:
🔎 Sammanfattande bedömning
Det finns en viss evidens för att lågaffektiva strategier kan ha positiva effekter i specifika fall eller som del av ett beteendestöd, framför allt bland personer med NPF-diagnoser eller i situationer med tydligt kopplad stress/arousal. Men:
Det finns inte i dag en bred, stark vetenskaplig evidensbas (t.ex. stora kontrollerade studier eller systematiska översikter) som entydigt visar att LAB alltid fungerar generellt.
Viktiga kriterier för evidensbaserad praktik saknas för många av de metoder som ingår i LAB.
Med andra ord: positiva signaler finns, men mer forskning behövs för att klargöra när och hur metoden fungerar på gruppnivå.
Det finns en viss evidens för att lågaffektiva strategier kan ha positiva effekter i specifika fall eller som del av ett beteendestöd, framför allt bland personer med NPF-diagnoser eller i situationer med tydligt kopplad stress/arousal. Men:
Det finns inte i dag en bred, stark vetenskaplig evidensbas (t.ex. stora kontrollerade studier eller systematiska översikter) som entydigt visar att LAB alltid fungerar generellt.
Viktiga kriterier för evidensbaserad praktik saknas för många av de metoder som ingår i LAB.
Med andra ord: positiva signaler finns, men mer forskning behövs för att klargöra när och hur metoden fungerar på gruppnivå.
Frågeställning: Se rubrik.