2026-01-15, 18:07
Medlem
Det här med lågaffektivt bemötande har nästan blivit som en gyllene regel inom vård och annan offentlig verksamhet, något som folk verkar ta som en sanning utan vidare eftertanke. Har haft otaliga kontakter med support och kundtjänst genom åren, både privat och på jobbet, och är det något som är irriterande är det när den man pratar med verkar helt bortkopplad emotionellt och bara svarar med monotona och formella fraser. Jag brukar inte vara direkt otrevlig men kan bli ganska intensiv i mitt uttryck om jag till exempel blivit sittande i telefonkö en halv eftermiddag och sedan bara får ett god dag-yxskaftsvar. Jag tycker det är nedlåtande och lite "barnspråk" att då sitta och såsa på talet och låtsas som det regnar. Då blir jag förbannad. Däremot respekterar jag de som kan svara på samma nivå och "inte tar skit". Min gamla familjeläkare som jag hade i flera år var en äldre finländsk dam som kunde tända till ordentligt om hon tyckte att jag inte lyssnade. Noll tolerans för nonchalans. Bästa läkare jag haft.

Så här svarar ChatGPT:

Citat:
🔎 Sammanfattande bedömning

Det finns en viss evidens för att lågaffektiva strategier kan ha positiva effekter i specifika fall eller som del av ett beteendestöd, framför allt bland personer med NPF-diagnoser eller i situationer med tydligt kopplad stress/arousal. Men:

Det finns inte i dag en bred, stark vetenskaplig evidensbas (t.ex. stora kontrollerade studier eller systematiska översikter) som entydigt visar att LAB alltid fungerar generellt.

Viktiga kriterier för evidensbaserad praktik saknas för många av de metoder som ingår i LAB.

Med andra ord: positiva signaler finns, men mer forskning behövs för att klargöra när och hur metoden fungerar på gruppnivå.

Frågeställning: Se rubrik.
Citera
2026-01-15, 18:15
Medlem
Nej det stämmer inte man vill typ mörda efteråt
Citera
2026-01-15, 18:31
Medlem
HBTKuks avatar
Det ska användas i särskolan, som numer heter anpassad skola. I vanliga skolklasser går det förstås inte att anmvända metoderna. Men ja, det har blivit som en sekt och floskel, som få vet vad det egentligen är.
Citera
2026-01-15, 18:36
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad kommer lågaffektivt bemötande ifrån? För kommer det från polisen så har ju de ett våldskapital som ständigt närvarande reservlösning om nu inte det lågaffektiva skulle funka. Det har inte andra yrkesgrupper som nu pådyvlas det där modeordet. Tror inte ett dugg på det (utom för förstnämnda).

https://www.nj.se/nyheter/hor-lagaffektivt-bemotande-hemma-i-skolan-varld
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/hela-sverige-lider-av-konfliktradsla/
https://psykologtidningen.se/2020/05/06/replik-finns-utrymme-for-metoder-utan-formell-evidens/
Citera
2026-01-15, 18:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det här med lågaffektivt bemötande har nästan blivit som en gyllene regel inom vård och annan offentlig verksamhet, något som folk verkar ta som en sanning utan vidare eftertanke. Har haft otaliga kontakter med support och kundtjänst genom åren, både privat och på jobbet, och är det något som är irriterande är det när den man pratar med verkar helt bortkopplad emotionellt och bara svarar med monotona och formella fraser. Jag brukar inte vara direkt otrevlig men kan bli ganska intensiv i mitt uttryck om jag till exempel blivit sittande i telefonkö en halv eftermiddag och sedan bara får ett god dag-yxskaftsvar. Jag tycker det är nedlåtande och lite "barnspråk" att då sitta och såsa på talet och låtsas som det regnar. Då blir jag förbannad. Däremot respekterar jag de som kan svara på samma nivå och "inte tar skit". Min gamla familjeläkare som jag hade i flera år var en äldre finländsk dam som kunde tända till ordentligt om hon tyckte att jag inte lyssnade. Noll tolerans för nonchalans. Bästa läkare jag haft.

Så här svarar ChatGPT:

Frågeställning: Se rubrik.
Du har missuppfattat LAB.
- Det innebär alltså inte att någon är bortkopplad emotionellt och bara svarar med monotona och formella fraser.
- eller att man får ett god dag-yxskaftsvar.
- eller att använda "barnspråk" och såsa på talet och låtsas som det regnar.
varifrån har du fått det?
Nä LAB innebär att i huvudsak
- undvika eskalation
- att inte trigga maktkamp
och det finns evidens på att det fungerar i specifika situationer.
Finns inge forskning på om det fungerar i ett callcenter, men jag sätta tusen spänn på att det gör det ändå; med eskalering och maktkamp kommer man ingen vart om man inte har full makt i ett kundsamtal
Citera
2026-01-15, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
- undvika eskalation
- att inte trigga maktkamp

Man kan vända på det, fungerar eskalering och maktkamp? Nja.
Citera
2026-01-15, 19:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Man kan vända på det, fungerar eskalering och maktkamp? Nja.
Nä, eskalering och maktkamp är inga bra strategier om man vill undvika en kass relation.
En bra eller icke störd relation krävs oftast för att få ett bra resultat i mellanmänskliga förhållanden.
Ibland kan man skita i det om man har full makt att påverka resultatet och då kan man bortse helt från LAB
Citera
2026-01-15, 19:24
Medlem
Lågaffektivt bemötande i en kundtjänst? Det är inte där det används.
Citera
2026-01-15, 19:44
Medlem
Som tidigare påpekat är LAB ofta missförstått och rentav felrepresenterat i någon form av anti-woke-anda. Det är en arbetsmetod som ska tillämpas när en persons affektpåslag behöver regleras. Detta kan vara i en situation där en elev kukar ur i klassrummet på grundsär, men det kan lika gärna vara en kassörska som blir rånad eller en förhandlare hos SWAT.
Det handlar om att hålla sig i kontroll över sina egna känslor och inte bli hysterisk och högaffektiv. Om en rånare viftar med en kniv i mitt ansikte blir jag mer o-skuren av att tala lugnt med honom än att börja skrika och veva med armarna.
LAB är definitivt INTE slapphet med regler, diciplin eller att tillåta folk att bete sig som skit. Det är ett medel för målet, inte ett mål i sig.
Citera
2026-01-15, 20:19
Medlem
engammalfisks avatar
Det är väl trams som vanligt när det kommer till psykiatrin. Vet inte riktigt vad som menas men det är bra serva med klokhet & snällhet/neutralt & lyssna på slutkunden & infria allt den önskar så länge det inte går emot några regler.

Man ska t.ex inte ge en som självskadat av ångest 2 st Atarax (som man kan ge till småbarn med klåda bl.a) & bli nekad komma in på avdelning och sen en räkning på 400 för 5 minuters samtal & 8 timmar i väntrum när man går på minus ekonomiskt. Jag har gett upp med åka in, brukar ta alvedon o ipren i ren desperation.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-01-15 kl. 20:25.
Citera
2026-01-15, 20:26
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Nej lågaffektivt bemötande fungerar väldigt dåligt i praktiken med kriminella och andra problematiska personer. Det eskalerar ofta situationen. Utan det är auktoritet och våldsmonopol som gäller.
Kolla bara hur det ser ut i skolor, institutioner och i samhället i stort. Att säga att det inte fungerar är en underdrift, det har fått katastrofala påföljder för lärare, fängelsepersonal och biståndshandläggare.
Citera
2026-01-15, 20:45
Medlem
Högaffektivt fungerar väl utmärkt? Finns inga ungar som vågar krångla om läraren är som en osäkrad handgranat. Ingen annan heller om man har att göra med nån som är aggressiv och lättantändlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in