Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Tack för svar
Jag omformulerar frågan lite: Om man vill hitta personer som förstår att den här metoden kan vara precis lika befogad som lågaffektivt bemötande, vart hittar man dem? Jag tänker att du som arbetat på olika ställen säkert har en uppfattning vart den här kunskapen är som störst?
Jag vet inte var man hittar dem. Min gissning är att det är lite av ett lotteri tyvärr. Jag vet inget säkert tips, har jobbat med gamla som unga, kvinnor som män och kan inte se ett givet mönster i vem som är vettig (dock ska sägas att det väl är en lite aning högre chans att vårdpersonal är vettig i skallen ju fler år de arbetat, men det är inte givet. Utbildningsnivå har jag inte sett som avgörande alls om personalen är bra på att ta människor. Man kan ha massor med formell kompetens och ändå vara ett jävla miffo). När jag tänkte på det så tänkte jag att det är inom vården som i övriga samhället, folk som är sig själva och äkta är mer tilltalande än folk som spelar en roll som de föreställer sig att de ska vara i en viss position.
Min uppfattning är såklart subjektiv och inte gällande som regel. Personligen skulle jag sikta på lite äldre personal. Inte givet, men ökar chanserna.