2026-02-07, 21:00
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beeblebrox12345
Har jobbat på många olika platser och med olika klientel och funktionsgrad, just nu dagliga verksamheter (olika). Att skrika och härja funkar inte med någon, det antyder osäkerhet. Utgångspunkten är lugn och samlad, alltid. Jag är omvårdnadsbiträde.

Tack för svar

Jag omformulerar frågan lite: Om man vill hitta personer som förstår att den här metoden kan vara precis lika befogad som lågaffektivt bemötande, vart hittar man dem? Jag tänker att du som arbetat på olika ställen säkert har en uppfattning vart den här kunskapen är som störst?
Citera
2026-02-08, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack för svar

Jag omformulerar frågan lite: Om man vill hitta personer som förstår att den här metoden kan vara precis lika befogad som lågaffektivt bemötande, vart hittar man dem? Jag tänker att du som arbetat på olika ställen säkert har en uppfattning vart den här kunskapen är som störst?

Jag vet inte var man hittar dem. Min gissning är att det är lite av ett lotteri tyvärr. Jag vet inget säkert tips, har jobbat med gamla som unga, kvinnor som män och kan inte se ett givet mönster i vem som är vettig (dock ska sägas att det väl är en lite aning högre chans att vårdpersonal är vettig i skallen ju fler år de arbetat, men det är inte givet. Utbildningsnivå har jag inte sett som avgörande alls om personalen är bra på att ta människor. Man kan ha massor med formell kompetens och ändå vara ett jävla miffo). När jag tänkte på det så tänkte jag att det är inom vården som i övriga samhället, folk som är sig själva och äkta är mer tilltalande än folk som spelar en roll som de föreställer sig att de ska vara i en viss position.

Min uppfattning är såklart subjektiv och inte gällande som regel. Personligen skulle jag sikta på lite äldre personal. Inte givet, men ökar chanserna.
Citera
2026-02-08, 03:23
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Jag vet inte var man hittar dem. Min gissning är att det är lite av ett lotteri tyvärr. Jag vet inget säkert tips, har jobbat med gamla som unga, kvinnor som män och kan inte se ett givet mönster i vem som är vettig (dock ska sägas att det väl är en lite aning högre chans att vårdpersonal är vettig i skallen ju fler år de arbetat, men det är inte givet. Utbildningsnivå har jag inte sett som avgörande alls om personalen är bra på att ta människor. Man kan ha massor med formell kompetens och ändå vara ett jävla miffo). När jag tänkte på det så tänkte jag att det är inom vården som i övriga samhället, folk som är sig själva och äkta är mer tilltalande än folk som spelar en roll som de föreställer sig att de ska vara i en viss position.

Min uppfattning är såklart subjektiv och inte gällande som regel. Personligen skulle jag sikta på lite äldre personal. Inte givet, men ökar chanserna.

Haha det var en bra analys!

Vården = Psykiatrin och Vuxenhabiliteringen är totalt värdelösa på Autism. De är miffon hela bunten!

Kommunen = Boendestöd / LSS är också värdelösa. Miffon hela bunten!

Frågan är om det finns mer kompetens inom nåt form av boende för autistiska..
Citera
2026-02-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Haha det var en bra analys!

Vården = Psykiatrin och Vuxenhabiliteringen är totalt värdelösa på Autism. De är miffon hela bunten!

Kommunen = Boendestöd / LSS är också värdelösa. Miffon hela bunten!

Frågan är om det finns mer kompetens inom nåt form av boende för autistiska..

Det är jag tyvärr inte rätt person att svara på. Önskar dig framgång i ditt sökande dock!
Citera
2026-02-08, 03:34
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Det är jag tyvärr inte rätt person att svara på. Önskar dig framgång i ditt sökande dock!

Tack! Jag uppskattar det
Citera
2026-02-08, 03:47
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det här med lågaffektivt bemötande har nästan blivit som en gyllene regel inom vård och annan offentlig verksamhet, något som folk verkar ta som en sanning utan vidare eftertanke. Har haft otaliga kontakter med support och kundtjänst genom åren, både privat och på jobbet, och är det något som är irriterande är det när den man pratar med verkar helt bortkopplad emotionellt och bara svarar med monotona och formella fraser. Jag brukar inte vara direkt otrevlig men kan bli ganska intensiv i mitt uttryck om jag till exempel blivit sittande i telefonkö en halv eftermiddag och sedan bara får ett god dag-yxskaftsvar. Jag tycker det är nedlåtande och lite "barnspråk" att då sitta och såsa på talet och låtsas som det regnar. Då blir jag förbannad. Däremot respekterar jag de som kan svara på samma nivå och "inte tar skit". Min gamla familjeläkare som jag hade i flera år var en äldre finländsk dam som kunde tända till ordentligt om hon tyckte att jag inte lyssnade. Noll tolerans för nonchalans. Bästa läkare jag haft.

Så här svarar ChatGPT:

Frågeställning: Se rubrik.
Lågaffektivt bemötande fungerar väl, i vissa sammanhang.
Men vilket slags samhälle har vi(fått/ skapat)när vi måste bemöta vissa på ett visst sätt?
Helt sjukt och om man frågar mig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in