2026-01-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
För övrigt håller jag med om att familjen bör lämnas utanför, deras problem är mer orsakade av Robins beteende än orsaken till dem. Förutom brottsoffren och deras familjer är Robins familj de som drabbats hårdast.
Man skulle kunna tro att du blev tappad som barn. Det är alltid brottsoffret och dennes familj och närhet som drabbas hårdast. Robins familj får tillbaka honom så småningom, han lever vidare efter straff, så att de drabbats hårdast är skitsnack.
Citera
2026-01-15, 15:46
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, har också tänkt på att GM kanske ville ha henne levande. Hans tidigare kidnappningsoffer var ju vid liv och jag undrar vad huvudsyftet var med den gärningen. Han hade kanske tänkt sig ha sina offer instängda någonstans en kort tid för att roa sig med och utöva makt över.

Vet däremot inte om det ligger någon sanning i de hopkopplade bundtbanden eller om detta enbart var en teori.

Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Antagligen var det att mörda flickan. Är väl det som är hans grej
Syftet är få lukta mellan flickors ben,men naturligtvis uppstår ju då en konfrontation som i detta fall fick tragiska konsekvenser.
Citera
2026-01-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte heller att han lämnade kvar hammare ochb untband med flit. Mest tänker jag att det är ett riskfyllt moment att ens överfalla någon där det skedde, och att överfallet kanske gav mer motstånd än han trodde.

Tänker ändå att hammaren är tilltänkt som ett tillhygge att snabbt kunna få övertag på offret, men kanske utan så lite blodspillan som möjligt?

Redan förberedda buntband, skulle de sitta på händerna/fötterna? De behövdes inte längre för allt gick "fel", dvs det blev motstånd och strypning skedde i panik? Hon skrek och han blev rädd att någon skulle komma och kolla, rivstart?

Katt- och råttalek, det kanske inte sker i början av ens karriär? Nu vet vi inte om det finns andra överfall, men det här känns ju extremt dumt, med tanke på DNA från både brottsoffer och honom själv.
Samtidigt ligger det ju mycket skräp överallt, och risken att ingen skulle ha hittat grejorna skulle kunna ha funnits, om nu inte anhöriga hade varit så aktiva.

Kanske tänkte inte Robin på att M*y lksom många, lämnar enormt mycket spår efter sig. Hon kommunicerade in i det sista, uppkopplingar, övervakningskamera på stationen, ev vid pumpstationen, "den vanliga genvägen" osv.

Jag tror att många gm blir slarviga av många skäl, och ett är också att de är inne i ett rus när allt sker. Bkindheten slår till, och kanske Robin inte ens tänkte på att de var borta, innan det var för sent.

Jag tänker vad gäller den rättspsykiatriska undersökningen, som ändå tar många veckor, inte är ett hinder för förhör. Utredningen kan ju ta uppåt en månad eller mer, och utredningen vill komma vidare, där förhör med en misstänkte är en del i det hela.

T ex ska den misstänktes berättelse jämföras med utredningen, men även den misstänktes berättelse behöver kontrolleras. Det är ju viktigt att bevisning säkras innan det är för sent, vittnen förhöras osv.

Vi får hoppas att Robin gjort många misstag, sådant som han inte tänkt på kan avslöja honom. Om det stämmer att han t ex googlat saker (minns jag fel?) innan mordet, som visar att han har haft mord i sinnet, då är han ju inte särskilt smart.

Mobiler, t ex M*s kan visa på mer info än man tror. Det tog ca 25 minuter innan den kopplade upp sig den sista gången efter skriket, och hela 31 min efter det att M*Y klivit av tåget. Var har den stängts av, förstörts? Har man hittat den? Mycket finns även i molnet, "din tidslinje" hälsoapp, datasessioner, appar kan avslöja en hel del med uppkopplingar mm.

Även Robins mobil kan ha efter att han kommit hem, visa på saker av intresse. T ex om han rört den, om han har haft den på sig, då kan man få en tidpunkt för hemkomst, men kanske han också haft den på sig hemma. Han kan ha kollat nyheter, om det skrivits något om fallet.

Har han haft en hyrd bil, då registrerar den allt och lite till.

Utredningen är i sin linda, även om de kanske redan har fått in en hel del kritiska uppgifter.

Jag tänker ändå att det nu är viktigt att få veta (om det går), hur och när hon avlidit. Det för att kunna binda Robin till plats och tid mordet.

Det vore ju olyckligt om t ex M*y hade någon sjukdom eller något annat som påverkat att hon avled, bara för att ta ett exempel.

Var ju en kille som jobbade jour och troligtvis gjorde så att robin glömde kvar grejer - han som först var MGM2 men släpptes senare
Citera
2026-01-15, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har också tänkt på det där med eventuell sjukdom. Hoppas verkligen inte att det är så. Kan tänka mig att försvararen gräver i detta. Eller kanske försöker få det till att BO skulle kunna ha varit berusad efter en festkväll och egentligen kvävts av spyor. Tänker på mordet på Tove i Vetlanda, där försvararen tog upp kräkor som en möjlig orsak till dödsfallet.

Man har ju sett de mest idiotiska förklaringar till dödsfall, och då blir ju en bekräftad dödsorsak väldigt viktig.

Här har ju uppgifter kommit ut att hon ska ha dött på plats där överfallet skedde, men vi har ännu inte sett detta bekräftat, och inte heller finns väl uppgifter på ratsit om dödsdatum. Jag tror att rättsmedicin ibland har mycket att göra, och att den rättsmedicinska undersökningen kan ta tid. Vävnadsprover ska analyseras, blod och andra kroppsvätskor likaså. Halter av ev alkohol, narkotika, medicner mm.

Jag hoppas bara att alla kroppsdelar är funna och att inga har förstörts. Både ur rättsmedicinsk synvinkel, men också för anhörigas skull.

Usch, varje gång jag tänker på dom...
Citera
2026-01-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Antagligen var det att mörda flickan. Är väl det som är hans grej

Ja, förr eller senare hade han väl blivit tvungen att mörda henne. Men undrar om han inte tänkt dröja litet med det och njuta av stunden. Undrar också vart han hade fört henne -- levande eller död -- då han väl inte bodde ensam i ett litet hus?
Citera
2026-01-15, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rangnickball
Var ju en kille som jobbade jour och troligtvis gjorde så att robin glömde kvar grejer - han som först var MGM2 men släpptes senare

Jamen, just det. Glömde bort den stackaren...

Hoppas att han såg/hörde något.
Citera
2026-01-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rangnickball

Ska bli intressant att få veta vad han kan berätta.
Citera
2026-01-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Skulle tro att den som uppger sig vara Alex verkligen är han. Enligt släkting jag frågat finns detaljer i inlägget som bara A eller någon i familjen kan känna till.

Tack för att du bekräftar att det verkar vara A, och jag har redan från start tyckt att du också verkade trovärdig.

Hoppas folk lugnar sig lite mot familjen nu när dom kanske förstår att det förmodligen faktiskt är A, och tar till sig hans meddelande.
Citera
2026-01-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man har ju sett de mest idiotiska förklaringar till dödsfall, och då blir ju en bekräftad dödsorsak väldigt viktig.

Här har ju uppgifter kommit ut att hon ska ha dött på plats där överfallet skedde, men vi har ännu inte sett detta bekräftat, och inte heller finns väl uppgifter på ratsit om dödsdatum. Jag tror att rättsmedicin ibland har mycket att göra, och att den rättsmedicinska undersökningen kan ta tid. Vävnadsprover ska analyseras, blod och andra kroppsvätskor likaså. Halter av ev alkohol, narkotika, medicner mm.

Jag hoppas bara att alla kroppsdelar är funna och att inga har förstörts. Både ur rättsmedicinsk synvinkel, men också för anhörigas skull.

Usch, varje gång jag tänker på dom...

Antar att det är försvårande att obducera ett styckmordsoffer. Inre organ måste ju vara tilltygade eller kanske borttagna. Blodförlusten måste även vara stor.

Har läst litet om sk. "virtuell obduktion" då man genom datortomografi kan skapa detaljerade tredimensionella bilder av inskannade kroppar. Detta används tydligen som ett komplement till vanligt obduktionsförfarande just inom rättsmedicin, men jag tror att detta bara utförs på vissa platser i Sverige. Intressant är det i alla fall.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-15 kl. 16:21.
Citera
2026-01-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roligkanin
Man skulle kunna tro att du blev tappad som barn. Det är alltid brottsoffret och dennes familj och närhet som drabbas hårdast. Robins familj får tillbaka honom så småningom, han lever vidare efter straff, så att de drabbats hårdast är skitsnack.

Jag tänker att det snarare är du som framstår som tappad om jag ska vara alldeles uppriktig.

Självklart är det BO’s familj som drabbas mest och hårdast, som det står från användaren som skrev.

Men tänk dig själv att vara Robins familj. Dom blir anklagade för allt möjligt han har gjort, granskade och det skrivs kartläggningar vart dom bott och hur dom lever och varje misstag dom gjort osv.
Och tänk dig själv att ditt egna syskon du levt tillsammans med större delen av ditt liv går och mördar någon.
Det är väl självklart att dom drabbas oerhört mycket, och får leva i sorg med att en familjemedlem tagit såna sjuka beslut, det är nog ett extremt svek för dom och obehagligt att veta att man haft den personen nära en gång i tiden.
Dom kan ju bli utfrysta osv också, och även dom var ju inblandade i häxjakten för något Robin gjorde för ett par år sen.
Dom får ju aldrig frid själva och lever säkerligen med stor skam över sin familj, trots att det kanske bara är Robin som varit den hemska som dragit med sig hela familjen ner.

Jag tycker det är fullt logiskt att även Robins familj får lida något oerhört, men bo’s familj lever såklart i ännu större sorg.

Vilka tycker du annars lider mer än Robins familj? Allmänheten? Myndigheterna?

Alla lider av det han gjort men jag tror definitivt dom som förknippas med R mår fruktansvärt.
Citera
2026-01-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseldoris111
Jag tänker att det snarare är du som framstår som tappad om jag ska vara alldeles uppriktig.

Självklart är det BO’s familj som drabbas mest och hårdast, som det står från användaren som skrev.

Men tänk dig själv att vara Robins familj. Dom blir anklagade för allt möjligt han har gjort, granskade och det skrivs kartläggningar vart dom bott och hur dom lever och varje misstag dom gjort osv.
Och tänk dig själv att ditt egna syskon du levt tillsammans med större delen av ditt liv går och mördar någon.
Det är väl självklart att dom drabbas oerhört mycket, och får leva i sorg med att en familjemedlem tagit såna sjuka beslut, det är nog ett extremt svek för dom och obehagligt att veta att man haft den personen nära en gång i tiden.
Dom kan ju bli utfrysta osv också, och även dom var ju inblandade i häxjakten för något Robin gjorde för ett par år sen.
Dom får ju aldrig frid själva och lever säkerligen med stor skam över sin familj, trots att det kanske bara är Robin som varit den hemska som dragit med sig hela familjen ner.

Jag tycker det är fullt logiskt att även Robins familj får lida något oerhört, men bo’s familj lever såklart i ännu större sorg.

Vilka tycker du annars lider mer än Robins familj? Allmänheten? Myndigheterna?

Alla lider av det han gjort men jag tror definitivt dom som förknippas med R mår fruktansvärt.
Du borde läsa fup om hans tidigare brott, den finns här på fb att ladda ner. Polisen har aldrig något förhör med mamman, varför framgår inte. Däremot vittnar Robin om sin mammas missbruk och övrig problematik. Man blir som man umgås, han berättar även om utanförskap, dåligt med vänner, svårigheter i skolan etc. Någonstans är familjen också bidragande till att en sådan händelse sker. Jag försvarar inte hans handlingar och brott, men jag kan förstå att människor begår hemska handlingar när miljö och arv påverkar individer.
Citera
2026-01-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och vilka detaljer skulle det vara? Allt jag har läst i inlägget har jag tidigare läst i tråden och tillhörande bilagor.

Då har jag lite frågor till dig som hittat så bra med information för jag har då inte lyckats hitta det.

Vart har du hittat att mamman inte var alkoholist förrän 2019? Så gott som alla härinne har ju sagt att hon var alkoholist sedan många år tidigare.

Vart har du hittat att Robin växte upp med föräldrar som ville honom väl? Det var inte många som påstod det i tråden här innan.

Vart hittade du att Robin inte ville umgås mer med sin pappa efter sitt förra straff och att detta ledde till att pappan söp ihjäl sig?

Vart hittade du att Robin blev tjej i samband med begravningen?

Den här undrar jag verkligen över, vart hittade du att Robin klippte hår från pappan efter hans död och samlade det i burkar?

Vart hittade du att Robin hotat pappan, bror och farmor med kniv?

Vart hittade du om hur ofta han besökte mamman/pappan på boende/sjukhus?

Vart hittade du vad Robin röstat på?

Jag kunde då inte hitta det innan, och tvivlar starkt på att du själv gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in