2026-01-15, 14:41
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Har ADHD och skiter i stavning generellt. Svider det i ögonen är det dens problem
Jag har också ADHD och jag kan skriva!
Hur är sjukvården i Nederländerna?
Citera
2026-01-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X7qPz9LkW3vTn
Funderar på att flytta dit, har tillochmed lärt mig språket någorlunda... HUr ser kriminaliteten ut jämfört med Sverige?
Det är bättre. Men så klart i större städer Amsterdam, Rotterdam är det mer kriminalitet. Mindre städer och så väldigt mycket lugnare.
Citera
2026-01-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har också ADHD och jag kan skriva!
Hur är sjukvården i Nederländerna?
Det är obligatoriskt att man betalar sjukförsäkring här. Sjukvården är väl bra om man verkligen behöver vård. Annars ger dom dig ipren och kastar ut dig.
Citera
2026-01-15, 15:55
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepton
Det är obligatoriskt att man betalar sjukförsäkring här. Sjukvården är väl bra om man verkligen behöver vård. Annars ger dom dig ipren och kastar ut dig.
Vad bra! Är det lika kaos som i svensk vård där dom hänvisar runt och ingen tar ansvar och köerna är enormt långa? Är det långa vårdköer?
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-01-15 kl. 16:00.
Citera
2026-01-15, 15:59
Medlem
Comitiums avatar
En hel del holländare köper hus i Sverige för kunna fly från trängseln i Holland. Är det trångt?
Citera
2026-01-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vad bra! Är det lika kaos som i svensk vård där dom hänvisar runt och ingen tar ansvar och köerna är enormt långa? Är det långa vårdköer?
Jag har inte behövt vård här ännu. Men det ska vara kortare väntetider än Sverige.Eftersom sjukvården är privat blir det ju lite annorlunda.
Citera
2026-01-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
En hel del holländare köper hus i Sverige för kunna fly från trängseln i Holland. Är det trångt?
Ja att köpa hus/lägenhet är det många som kämpar med här väldigt länge. Ett vanligt radhus i Sverige som du kanske betalar 1.5 miljon för kanske du får betala 400.000 E för här. Det är sjuka priser. Samma gäller med hyra.

Ja många Holländare frågar mig alltid vad jag gör här när jag kommer från Sverige. De tycker det rent ut sagt är galet att jag är här men är ifrån Sverige. Det är trångt nästan alltid vart man är så ser man någon annan. Men sen att det är litet land är ju också skönt med att det är kort avstånd till allting. Jag bor ungefär i mitten av Nederländerna har ca 1h till nästan var som helst Amsterdam, Rotterdam.
Citera
2026-01-15, 16:14
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ja att köpa hus/lägenhet är det många som kämpar med här väldigt länge. Ett vanligt radhus i Sverige som du kanske betalar 1.5 miljon för kanske du får betala 400.000 E för här. Det är sjuka priser. Samma gäller med hyra.

Ja många Holländare frågar mig alltid vad jag gör här när jag kommer från Sverige. De tycker det rent ut sagt är galet att jag är här men är ifrån Sverige. Det är trångt nästan alltid vart man är så ser man någon annan. Men sen att det är litet land är ju också skönt med att det är kort avstånd till allting. Jag bor ungefär i mitten av Nederländerna har ca 1h till nästan var som helst Amsterdam, Rotterdam.

OK. Tack för svar. Bra att veta. En del gillar ju trängsel f.ö.

P.S. Fråga: Varför är DU där?
Citera
2026-01-15, 16:21
Medlem
Citat:
OK. Tack för svar. Bra att veta. En del gillar ju trängsel f.ö.

P.S. Fråga: Varför är DU där?
Sverige är inte för mig. För mycket jantelag. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det är inte konstigt här. Jag tjänar bättre här än jag gjorde i Sverige. Det är nära till allt. Resten av Europa också. Sverige känns instängt som en ö nästan tycker jag. Man lever lite som i en bubbla i Sverige tycker jag.Det många reagerar starkt på i Sverige höjer folk inte ens ögonbrynen för här.
Citera
2026-01-15, 16:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Sverige är inte för mig. För mycket jantelag. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det är inte konstigt här. Jag tjänar bättre här än jag gjorde i Sverige. Det är nära till allt. Resten av Europa också. Sverige känns instängt som en ö nästan tycker jag. Man lever lite som i en bubbla i Sverige tycker jag.Det många reagerar starkt på i Sverige höjer folk inte ens ögonbrynen för här.

Du gillar tolerans. Vad är det hos dig de tolererar? Säg nu....

Citera
2026-01-15, 16:38
Medlem
Citat:
Du gillar tolerans. Vad är det hos dig de tolererar? Säg nu....

Inget speciellt. Jag gillar gymma ta steroider bland annat. I Sverige tog polisen in en på vägen till jobbet för dom tyckte man var för stor tillexempel. När jag sa det till folk här börja dom garva för dom tycker det är så sjukt.
Det är bara ett exempel. Jag gillar gymma ta steroider träffa tjejer. Gå runt i Amsterdam på sommarkvällar umgås med vänner här. Sverige är ju inte rätt land om man ska behöva vara paranoid om man bara är sig själv. Därför gjorde jag valet att lämna. Och det var helt rätt. Sveriges lagar är ju rätt unika med allting om man jämför med resten av världen.
Citera
2026-01-15, 16:43
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Inget speciellt. Jag gillar gymma ta steroider bland annat. I Sverige tog polisen in en på vägen till jobbet för dom tyckte man var för stor tillexempel. När jag sa det till folk här börja dom garva för dom tycker det är så sjukt.
Det är bara ett exempel. Jag gillar gymma ta steroider träffa tjejer. Gå runt i Amsterdam på sommarkvällar umgås med vänner här. Sverige är ju inte rätt land om man ska behöva vara paranoid om man bara är sig själv. Därför gjorde jag valet att lämna. Och det var helt rätt. Sveriges lagar är ju rätt unika med allting om man jämför med resten av världen.

OK

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in