2026-01-15, 19:55
Bannlyst
Också tyskar. Undrar varför...
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
En hel del holländare köper hus i Sverige för kunna fly från trängseln i Holland. Är det trångt?
Citera
2026-01-15, 20:16
Medlem
pn222jws avatar
TS - skulle du bjuda en holländsk ny kompis på Amstel eller Heineken, på helgen?
Citera
2026-01-16, 17:40
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tack för svar från någon som har koll. 🙂

Är FEWO fortfarande populärt med sina kroketten och andra halväckliga saker som man köper i automater? Fungerar automaterna fortfarande med mynt eller är det kortbetalning som gäller numera?

Vad betalar man för el/gas en genomsnittlig månad om man bor i ett nederländskt radhus?

FEBO är fortfarande populära, men jag har sett en minskning överlag av både FEBO och de bleka kopiorna.
Mynt ner till 2c funkade senast i höstas ( i Groningen) när jag blev besviken på en Bitterballe eller friterad potatismos eller vad det nu var.
Jag bor inte i Nederländerna, jag bara spenderar orimligt mycket tid här för jobb, så tyvärr kan jag inte svara på elkostnader.
I ett grannland i en stad som kan jämföras med Groningen betalar jag 75€ för el och 250€ för gas, varmvatten och trappstädning per månad. För en typ tvåa med loft på totalt 65 m².
Citera
2026-01-20, 19:54
Moderator
Neksnors avatar
Europa --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2026-01-26, 17:54
Medlem
Det är klart det finns trevliga holländare men många är tamifan väldigt otrevliga. Alltså fler är mer otrevliga än snittet för andra liknande länder. Delar du uppfattning, och isåfall, har du en analys vad det kan bero på?
Citera
2026-02-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Det är klart det finns trevliga holländare men många är tamifan väldigt otrevliga. Alltså fler är mer otrevliga än snittet för andra liknande länder. Delar du uppfattning, och isåfall, har du en analys vad det kan bero på?
Jag delar uppfattning att det är väldigt känsliga och lätt kränkta. Beror dock på vilket typ av folk. Är det byfolk så är dom sjukt otrevliga men du kan vara lika otrevlig tillabaka så får du respekt och så kan man svära åt varandra.

Annars kan de vara trevliga men jag har märkt att de inte förstår sarkasm och sådant på Engelska utan tar det bokstavligt. Jag har fått sparken från ett jobb pga det. Sa något till chefen sarkastiskt sedan var han fly förbannad. Något som någon annan från England, USA, Sverige enkelt hade förstått att det var sarkasm.
Citera
2026-02-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Högljudda!

och svenskar viskar
Citera
2026-02-18, 23:39
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Coffeshops kräver även bevis på att du är registrerad boende här, de säljer inte till turister.
När slutade dom med det?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in