2026-01-15, 14:50
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det jag själv saknar med Swish är möjligheten att skicka pengar över landsgränserna, så om Klarnas tjänst har denna möjlighet kan jag tänkas vara intresserad. Men det beror på vilka länder man kan skicka till (eller ta emot från), jag har ingen personlig nytta av att kunna skicka pengar till tex Afrika. Däremot andra EU-länder, USA och Kanada är klart intressanta.

Det finns redan kryptovalutor.
Citera
2026-01-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Norska vipps samarbetar väl med både danska och finska motsvarigheten. Det var korkade svenska swish som nobbade. Hade de tänkt till så hade vi kunnat ta emot vips också, inte bara skicka.

https://vipps.se/

Samarbetar? Det är ju samma bolag, Vipps MobilePay AS
Citera
2026-01-15, 15:03
Medlem
talcsofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Aldrig haft problem med Revolut, det har alltid varit gratis att skicka pengar till en annan användare och transaktionen har alltid skett direkt utan frågor. Bättre än swish då swish har massa begränsningar.

Låter som att du har bagage med dig eller att du har skumma vänner. Klarna kommer nog inte göra ditt liv enklare.

Har betalat för boende typ airbnb när jag rest i EU-länder och skickat pengar till pojkvännen när vi delat på kostnaden för saker, inget konstigt eller skumt alls.
Citera
2026-01-15, 15:09
Medlem
trailblasers avatar
Det finns ett hål att fylla här om man vill skicka pengar över landsgränser. Har testat Vipps till Norge, dyra avgifter. Likaså Paypal som har absurda växlingskurser och avgifter.

Internationell banköverföring är riktigt krångligt, sist behövde jag RINGA in min överföring och svara på massa dumma frågor.

Blir det billigare och enklare, varför inte?
Citera
2026-01-15, 15:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du kan sluta applicera din egen rädsla på oss andra. Jag har aldrig någonsin blivit lurad på en hemsida. Och tydligen inte 99% av alla andra svenskar heller, de betalar direkt till mig med swish.

Och om man blir av med 300 kr är det inte värt att gräva ner sig för det heller.

Du talar i egen sak för att du driver shop online, det smartaste för privatpersoner är givetvis att ha lagen i ryggen och möjligheten att bestrida en faktura istället för att pengarna dras direkt. Med tanke på hur mycket man läser om bedrägerier på nätet så tippar jag att minst något hundratal svenskar blir blåsta dagligen.
Citera
2026-01-15, 15:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Samarbetar? Det är ju samma bolag, Vipps MobilePay AS

Det är möjligt, vet bara att swish var så korkade att de nobbade samarbete så istället får man registrera betalkort för att kunna "vippsa" som svensk.
Citera
2026-01-15, 15:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du talar i egen sak för att du driver shop online, det smartaste för privatpersoner är givetvis att ha lagen i ryggen och möjligheten att bestrida en faktura istället för att pengarna dras direkt. Med tanke på hur mycket man läser om bedrägerier på nätet så tippar jag att minst något hundratal svenskar blir blåsta dagligen.
Länka en artikel från denna vecka om någon som lurats på nätshopping.

Varför ett hundratal? Varför inte noll, 10, 10000 eller 100.000 lurade? Därför att du hittar på.

Postnord hanterar 1M paket per dag. 99.99% går hur bra som helst.

Ta åt dig vad jag skriver istället för att vara rädd för ingenting.

Hur många dör i trafiken varje år? Bilar ser farliga ut och jag krockade nästan en gång så jag hittar på 10.000. Ojdå det var visst bara 250.

VISA älskar dig och alla rädda. Vi andra använder swish.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-15 kl. 15:31.
Citera
2026-01-15, 15:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Länka en länk från denna vecka med artikel om någon som lurats på nätshopping.

Varför ett hundratal? Varför inte noll, 100, 10000 eller 100.000 lurade? Därför att du hittar på.

Postnord skickar 1M paket per dag.

Ta åt dig vad jag skriver istället för att vara rädd för ingenting.

Tänk att vara rädd för något som inte ens finns. Typ spöken.

Nu menar jag inte bara svenska shoppar, själv handlar jag stora delar från andra länder.

Det finns INGEN logik för mig som privatperson att använda det efterblivna swish. Med kreditkortert har jag lagen i ryggen (brukar vara den som räddar folk när resebolag går i konkurs, kontantbetalarna däremot får stå med lång näsa) och får dessutom lite cashback på köpet.

Att du gafflar om det är för att det är billigare för dig hos banken att ta emot swish istället för en korttransaktion, alltså du talar i egen sak.
Citera
2026-01-15, 15:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Nu menar jag inte bara svenska shoppar, själv handlar jag stora delar från andra länder.

Det finns INGEN logik för mig som privatperson att använda det efterblivna swish. Med kreditkortert har jag lagen i ryggen (brukar vara den som räddar folk när resebolag går i konkurs, kontantbetalarna däremot får stå med lång näsa) och får dessutom lite cashback på köpet.

Att du gafflar om det är för att det är billigare för dig hos banken att ta emot swish istället för en korttransaktion, alltså du talar i egen sak.
Swish gäller i Sverige så allt vi skriver i tråden om swish gäller Sverige.

Jag skulle säga att ca 99% av svenskar inte håller med dig, enligt min erfarenhet.

Om swish är billigare för mig så är det även billigare för kunden. Självklart är det kunden som betalar VISAs avgift eller paypal.
Citera
2026-01-15, 15:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Finns ju redan PayPal. Vad skulle vara skillnaden? För att det heter Klarna?
paypal håller på att dö pga inkompetens och greed. Googla paypal honey t.ex.

Jag har haft paypal-konto sedan 1998 men av-rekommenderar kunder för att avgifterna är höga. Paypal mailar mig varje vecka "Hej jag heter Alec och är din nya referens och hör av dig om vi kan göra något" för att deras omsättning sjunker oavbrutet. Men nej tack.
Citera
2026-01-15, 15:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Swish gäller i Sverige så allt vi skriver i tråden om swish gäller Sverige.

Jag skulle säga att ca 99% av svenskar inte håller med dig, enligt min erfarenhet.

Om swish är billigare för mig så är det även billigare för kunden. Självklart är det kunden som betalar VISAs avgift eller paypal.

Knappast att 99% använder swish hos de stora företagen, de flesta jag känner har ett eller flera kreditkort tillgängliga så varför chansa med det underlägsna swish?

Du kommer inte ändra min åsikt i frågan vad du än skriver så du kan lika gärna lägga ner det där.
Citera
2026-01-15, 15:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Knappast att 99% använder swish hos de stora företagen, de flesta jag känner har ett eller flera kreditkort tillgängliga så varför chansa med det underlägsna swish?

Du kommer inte ändra min åsikt i frågan vad du än skriver så du kan lika gärna lägga ner det där.
Dina gissningar har ingen bäring i tråden. Jag har kunskap, lyssna på den.

VISA tjänar miljarder på rädsla. Underligt att du vill hjälpa globalist-företag att tjäna mer.

klarna vill nog ha även dig som kund och de har en Rädd-avdelning som hittar på låtsaslösningar åt dig så du känner dig trygg fast du aldrig blivit lurad på pengar och bedrägerier är obefintliga.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-15 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in